עליבאבא
צילום: Istock

טראמפ איים למחוק את עליבאבא מוול-סטריט והמניה נפלה - הזדמנות?

ביום המסחר האחרון בוול-סטריט מניית עליבאבא נפלה ב-5% על רקע ההצהרה של טראמפ לבוא חשבון עם הסינים דרך מחיקת מניותיהן מהמסחר בוול-סטריט; במשרד האוצר האמריקאי אומרים - "לא מתוכנן כרגע מהלך כזה" 
עמית בר | (8)
נושאים בכתבה אינטר עליבאבא

"ארה"ב לא שוקלת מהלך של מחיקת חברות סיניות מהבורסות - כרגע" - כך הודיעה דוברות מחלקת האוצר האמריקאית, בהמשך לדברי הנשיא דונלד טראמפ כי הוא יימחק את המניות הסיניות מהמסחר בארה"ב.

על רקע החששות מהאיום של טראמפ כחלק ממלחמת הסחר בין שתי המעצמות - ארה"ב וסין, שלף טראפ מהשרוול את האיום במחיקת מניות סיניות שנסחרות בוול-סטריט. האיום, יש לומר עבד.

המניות  הסיניות סבלו מחולשה גדולה יותר מהחולשה בשוק עצמו, והדוגמה הטובה ביותר - עליבאבא הסינית שירדה ביום המסחר האחרון בלמעלה מ-5% על רקע ההתבטאות. 

מניית עליבאבא נסחרת במחיר של 166 דולר המבטא שווי של 432 מיליארד דולר (היכנסו לפרטים מלאים על עליבאבא). החברה היא השנייה בגודלה בעולם במסחר מקוון (קניות באינטרנט) אחרי אמזון. בשנת 2020 היא צפויה למכור ב-72 מיליארד דולר ולהרוויח כ-18 מיליארד דולר (כ-7 דולר למניה), ובשנת 2021 היא צפויה להערכת קונסנזוס האנליסטים למכור ב-93 מיליארד דולר  ולהרוויח 23 מיליארד דולר (קרוב ל-9 דולר למניה).

מכפיל הרווח העתידי של החברה לשנה הבאה הוא 24 ולשנת 2021 הוא 18. באופן יחסי לא גבוה מדי, גם בגלל החשש של המשקיעים כי מלחמת הסחר תפגע בחברות ובמניות הסיניות. 

רכישת המניות של עליבאבא כעת היא הימור גדול. מצד אחד החברה טובה, גדלה, מרוויחה. אבל מצד שני, אף אחד לא באמת יודע איך יסתיים המאבק הכוחני בין ארה"ב לסין והאם בדרך יהיו חללים. עליבאבא עלולה להיפגע ממאבק שכזה, האמת שהיא כבר נפגעה - מניית החברה פספסה את העליות המטאוריות של השנה שנתיים האחרונות בתחום האינטרנט (גורילות האינטרנט) גם בשל האיום הגדול. בסופו של דבר נראה שהשקעה בעליבאבא היא הימור על כיוון מלחמת הסחר. פתרון כמובן ייטיב עם החברה, כישלון ומעבר לפסים קשים ואלימים יותר, יפגע בחברה, שחלק הולך וגדל מעסקיה הוא מול העולם הגדול ובראשן ארה"ב, אם כי עדיין רוב המחזור שלה הוא עדיין בתוך סין.  

כך או אחרת, האיום הנקודתי ממחיקה מהמסחר הוסר, אבל לא באופן מלא. הדוברות של האוצר הסבירה כי לא מתוכנן מהלך כזה כרגע, אבל מה זה אומר - עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שנה? 

הממש האמריקאי שומר את הקלפים צמוד לחזה ולא רוצה לאבד את האיום הזה, כי מדובר באיום משמעותי. החברות הסיניות שנסחרות בארה"ב נהנות מהחזקות גדולות של זרים לרבות אמריקאיים, נהנות משווים גבוהים, ובעקיפין הממשל הסיני נהנה מכך - גם דרך גידול בפעילות, אפשרות גיוס בבורסות האמריקאיות, מס על רווחים וגם דרך שווי ההחזקות - הממשל הסיני מחזיק בעקיפין בחלק מההון של החברות הסיניות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דירה = קורת גג 30/09/2019 12:55
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 6.
    חושם 30/09/2019 07:52
    הגב לתגובה זו
    מדובר רק בשמעות שכאמור הוכחשו.
  • הוא אמר בפרוש, משרד האוצר הכחיש (ל"ת)
    דני 30/09/2019 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 29/09/2019 16:07
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט הוא בשלב מסויים שוק מסחר ולא הנפקה. מחיקת מנייה תביא להפסדממשי עתק למשקיעים והפסד תיאורטיבלבד לעליבאבא.
  • 4.
    עמי 29/09/2019 15:51
    הגב לתגובה זו
    ביטול הפטור מימס של 75 דולר בארץ, יפיל אותה ל100$. סתםםם... שנה טובה!
  • 3.
    איתמר 29/09/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
    האמירה הזאת ממש לא נכונה. מעל 90% מההכנסות של עליבאבא הן נטו מתוך סין.
  • 2.
    אבי 29/09/2019 14:10
    הגב לתגובה זו
    זו התייחסות לשנה עוד שנה טרמפ הולך הבייתה בכל מקרה
  • 1.
    חיים 29/09/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים צריכים את החברות הסיניות לא פחות מהשער,נראה כי כל ציוץ מכניס משקיעים לחרדות, צריך לבחון את החברה כלכלית ולא דרך ציוצים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: