כריסטין לגארד
צילום: gettyimages

מהו מרווח התמרון של ה-ECB בהחלטת הריבית הקרובה?

הבנק המרכזי באירופה צפוי להשיק בשבוע הבא תוכנית רכישות. הכלכלנים ב-Berenberg  מעריכים כי התוכנית תסתכם ב-35 מיליארד אירו בשוק האג"ח הממשלתי, והיא תסתיים בעוד 3 שנים. מה יקרה לאירו בסיטואציה כזו?
עמית נעם טל | (1)

הבנק המרכזי באירופה (ECB) צפוי להתכנס בשבוע הבא (12.9), וצפוי להכריז על מדיניות המוניטרית לחודשים הקרובים. ע"פ הערכות, הבנק המרכזי יכריז על הורדה של הריבית ב-10 נק' בסיס, ואף ישיק תוכנית רכישות חדשה בשוקי האג"ח (QE). נשאלת היום השאלה מהו מרווח התמרון של הבנק?

אחת הסיבות המרכזיות שהבנק סיים בתחילת דצמבר האחרון את תוכנית הרכישות הקודמות בהיקף של 2.5 טריליון אירו הייתה כי הבנק הגיע למכסה שהוקצבה לו. התוכנית הקודמת עבדה ע"פ שיטת "מפתח הון", כלומר הבנק רכש אגרות חוב ממשלתיות בהתאם לגודלה הכלכלה של המדינה. עם זאת, יש לציין כי הבנק חרג מכלל זה בעקביות בשנים האחרונות, כאשר חלקה של איטליה בתוכנית הרכישות היה גדול בהרבה ממה שהוגדר לפי התוכנית המקורית. ההגבלה המשמעותית יותר על ה-ECB הייתה האיסור לעבור את רף 33% מכל שוק האג"ח הממשלתי של כל מדינה. הירידה בקצב הרכישות במהלך 2018 אפשרה לבנק להאריך את אורך חיי התוכנית, אך בדצמבר האחרון הגיע הבנק לרף ה-33%, והבנק אכן עצרה את הרכישות.

כעת, אם אכן הבנק המרכזי יכריז על השקה של תוכנית רכישות חדשה, כלל המדינות באיחוד האירופאי צריכות לאשר את העלאת ההגבלה, אירוע שלא בטוח שיעבור בשקט במדינות מסוימת. הערכות הן כי הבנק המרכזי יבקש לעלות את ההגבלה ל-50%, כלומר בסיום התוכנית ה-ECB יחזיק ב-50% מכלל שוק האג"ח הממשלתי באיחוד האירופאי. 

לטענת הכלכלנים בבנק  Berenberg  הגרמני, העלאת המגבלה ל-50% מכלל שוק האג"ח צפויה לאפשר ל-ECB להשיק תוכנית רכישות בהיקף של 1.1 מיליארד אירו, לפני שהם יגיעו שוב למגבלה בשוק האג"ח הגרמני. להערכת הכלכלנים בבנק, ה-ECB יודיע על השקה של תוכנית רכישות בהיקף של 35 מיליארד אירו בשוק האג"ח הממשלתי, ועוד תוכנית בהיקף של 5 מיליארד אירו בשוק האג"ח הקונצרני. המשמעות: יקח ל-ECB 36 חודשים להגיע למגבלה החדשה. 

ההשפעה של קצב הרכישות החודשי על תאריך ההגעה למגבלה של 50%, לפי Berenberg 

נציין כי אם ממשלת גרמניה תשיק בשנים הקרובות תוכנית הרחבה פיסקאלית שתגדיל את הגירעון הממשלתי, כפי שדווח בתקופה האחרונה, ה-ECB יוכל להמשיך בתוכנית לתקופה ארוכה. 

יש כבר מתנגדים

השקה של תוכנית רכישות בשבוע הבא כבר יוצרת מתיחות בין מקבלי ההחלטות בבנק. בשבוע האחרון הביעו 5 מתוך 25 הנציגים בוועדת הבנק התנגדות להשקת תוכנית תמריצים גדולה בשבוע הבא. 12 נציגים בוועדה כבר הביעו את תמיכתם במהלך, והשאר מתנדנדים. 

אחת הבעיות הגדולות שצפויה ליצור תוכנית רכישות באיחוד האירופאי היא התרסקות של האירו. כפי שהסברנו בחודש הקודם, תוכנית רכישות היא הכרחית למניעה של קריסת מערכת הבנקאות באיחוד ע"י הזרמה של אירו לשוק, אך כל זאת מתרחש כאשר כמות הדולרים בשוק צפויה לצנוח בחדות בחודשים הקרובים. לאירו, אין סיכוי בסיטואציה כזו. 

המשבר בחודש האחרון בשווקים המתעוררים והצעדים האחרונים בסין (לכתבה המלאה), הם בהחלט סימן אזהרה למקבלי ההחלטות בבנק. האירו צפוי להיות הבא בתור. 

לקריאה: האירו בדרך לצנוח? ה-ECB חסר אונים מול המתרחש בשווקים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד אברהם כהן 02/09/2019 20:20
    הגב לתגובה זו
    אישית, אני הרוס מהסחרחרה, ככל שאני מעמיק קרוא מתחוור שהאניגמה היא בלתי פתירה ולאף צד אין מושג לגבי הצעדים הדרושים ולכן חששי הגדול שיינסו לפתור זאת באמצעות מלחמה טוטאלית כמו בספר 1984 , שלוש מעצמות ומלחמות סרק כדי לשמר שלושה אחים גדולים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: