זעזוע בטורקיה: ארדואן פיטר את נגיד הבנק המרכזי במדינה
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, פיטר באופן בלתי צפוי את מוראט צ'טינקאיה מתפקידו נגיד הבנק המרכזי, לאחר שהאחרון סירב לבקשה פורמלית להתפטר. ההחלטה להדיח אותו מגבירה את הסיכון לתגובה חריפה בשוק, שכן זו מגיעה בדיוק בזמן שבו קובעי המדיניות צפויים להתחיל בהפחתת הריבית.
המתיחות בין צ'טינקאה, אשר תקופת כהונתו של ארבע שנים היתה אמור להסתיים בשנת 2020, לבין הממשלה החריפה לאחר ועידת הרשות המוניטרית ב -12 ביוני, לאחר שהוא הותיר את הריבית ללא שינוי. על פי הדיווחים, סגן הנגיד, מוראט אויסל צפוי להחליפו בתפקיד.
הזעזוע עלול לעורר מחדש את חששות המשקיעים לגבי עצמאותו של הבנק המרכזי, ועלול לעצור את הראלי בלירה הטורקית שהחל בתחילת מאי. ההחלטה באה ימים ספורים לאחר שהריבית הריאלית של טורקיה זינקה אל אל הרמה הגבוהה בעולם והגיע ל -8.3%, לאור האטת האינפלציה הגבוהה מהצפוי, דבר שנתן לקובעי המדיניות מקום להתחיל במחזור הקלות. ההחלטה הבאה על המדיניות צפויה להתקיים ב -25 ביולי.
"על ידי פיטוריו הפתאומיים של צ'טינקאיה, הזכיר ארדואן לכולם מי באמת ממונה על המדיניות המוניטרית", אמר פיוטר מאטיס, אסטרטג בלונדון, בראבנק. "ההחלטה היא לערער את אמינותו של הבנק המרכזי, אשר עשוי לחזור בו מהעלאת הריבית עליה הודיע בספטמבר הרבה יותר מהר מהצפוי".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר הבנק המרכזי בהמתנה במשך חודשים, הרשויות הסתמכו על גירוי פיסקלי כדי לצאת מהמיתון הראשון של טורקיה מזה עשור. עם זאת, הייצור התעשייתי ירד בפעם הראשונה השנה באפריל, מה שהגדיל את הסיכון למיתון כפול. הממשלה רוצה כעת להניע את הצמיחה על ידי הפחתת הריבית כאשר האינפלציה "מתקררת".
ארדואן משתמש למעשה בסמכויות שהוענקו למשרדו לאחר הבחירות הכלליות של השנה שעברה, שהפכה את המערכת הפוליטית לנשיאות. האצווה הראשונה של צווים נשיאותיים שהונפקו על פי הכללים החדשים בחודש יולי האחרון כללו שינוי שמאפשר לארדואן לקבוע את נגידי הבנק המרכזי – פעולה שדרשה בעבר התמיכה של הממשלה.
אויסל, סגן המושל מאז יוני 2016, אמר כי ימשיך ליישם את המדיניות המוניטרית באופן עצמאי, בהתאם למנדט שלו ולסמכותו, וצפוי לקיים מסיבת עיתונאים בימים הקרובים, על פי ההצהרה באתר האינטרנט של הבנק המרכזי.
- 2.שיגיד תודה שהוא לא תלה אותו בכיכר העיר (ל"ת)דנידין 08/07/2019 17:32הגב לתגובה זו
- 1.איך הדיקטטור הזה עדיין בשלטון? (ל"ת)זעזוע? 07/07/2019 10:25הגב לתגובה זו
- בדיוק כמו ששרה נתניהו עדיין בשלטון , רק בלי השפם. (ל"ת)שמעון 07/07/2019 13:41הגב לתגובה זו
- שושי 08/07/2019 05:02יצאת דביל
אמזון תתריע 30 יום לפני סגירת חשבון למוכר צד שלישי
כחלק מהסדר עם רשויות ההגבלים העסקיים בגרמניה, אמזון אישרה שינויים בחלק גדול משיטות העבודה עסקיות שלה. המהלך צריך לשמש מודל לחברות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות המעדיפות לשלם קנסות לאיחוד האירופי ולעמוד לדין על החלטות עסקיות ולא לשנות את התנהגותן בהתאם לכללים המקומיים. הבונדסקרטלמרט (BKA) החל את ההליכים בנובמבר, לאחר שחברות אחרות המשתמשות בפלטפורמה של אמזון כדי למכור את מרכולתן התלוננו על הקונפליקט הברור בין התפקיד של ענקית הטכנולוגיה כפלטפורמה עבורן לבין מעמדה כחנות קמעונאית גדולה. לאמזון יש גם את התמריץ וגם את האמצעים לשים את מוכרי הצד שלישי בעמדת נחיתות. בין היתר, יכולה אמזון למשל, להשעות אותם באופן בלתי צפוי או למנוע מהם תשלומים. בשנת 2018, אמזון חסמה 250,000 מוכרים לצמיתות ועוד 30,000 באופן זמני מן הפלטפורמה הגרמנית שלה, בעיקר בחשד של הונאה או פיראטיות, כשהיא לא מסבירה אפילו את הסיבה או מוכיחה את הטענות כלפי המוכרים. ה- BKA סירב להתמודד עם תלונות אחרות של המוכרים, שטענו כי אמזון עושה שימוש בנתונים שלהם כדי להגביר את המכירות של המוצרים שלה. הסוכנות הגרמנית השאירה זאת לאיחוד האירופי, אשר פתחה בחקירה שלה מול אמזון אתמול, בדיוק בזמן בו הוכרעה המחלוקת מול ה-BKA. יש לצין כי אמזון, בצורה מפתיעה להפליא, שיתפה פעולה לאורך כל הדרך. במקום לדרוש שכל תלונה נגדה תוגש בלוקסמבורג, שם מושתתת זרועה האירופית, היא הסכימה להתדיין בבתי המשפט המקומיים של המוכרים באירופה. אמזון הסכימה לקחת יותר ברצינות מקרים בהם מוכרי צד שלישי עומדים בפני החזרות או תביעות אחרות, כגון הפרות זכויות יוצרים והתחייבה לתת הודעה של 30 יום לפני סגירת חשבון של סוחר. בנוסף, אמזון הורידה את הדרישה כי המוכרים יצטרכו למסור מידע וחומר פרסומי על המוצר שלהם, שיוכיחו שהוא בדיוק כפי שמופיע באתר שלהם. המהלך האחרון הוא פיתוח חשוב עבור סוחרים שרוצים לתעדף חנויות מקוונות אחרות שלהם על פני אמזון. כל אחד מהשינויים האלה אינו מזעזע. יחד עם זאת, הם יוצרים סביבה ידידותית הרבה יותר לעסקים שמייצרים עד 60% מהיקף המכירות השנתיות של אמזון גרמניה שנאמד בכ -17 מיליארד אירו (19 מיליארד דולר), השוק השני בגודלו אחרי ארה"ב.