Wan Gang
צילום: בלומברג

אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין מסמן את הדבר הבא שישנה את חוקי המשחק

חזונו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכב החשמלי חולל מהפכה בתעשיה העולמית, וסלל את הדרך לנטישת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג מצביע על הדבר הבא
Bloomberg | (10)

החזון שלו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכבים החשמליים חולל מהפכה בתעשיית הרכב העולמית, וסלל את הדרך לעזיבת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג אומר שהגיע הזמן להתכונן לדבר הבא שישנה את המשחק.

שוק הרכב הגדול בעולם יאמץ בקרוב כלי הרכב שפועלים על דלק מימני כפי שהוא אימץ את הרכבים החשמליים, אמר מי שמכונה "אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין", בראיון נדיר בבייג'ינג.

המנהל לשעבר של אאודי, שהפך להיות שר המדע והטכנולוגיה של סין, שכנע את המנהיגים לפני שני עשורים להמר על הטכנולוגיה שטרם נבדקה של רכבים חשמליים, ושיווק אותה לא רק כדרך להגביר את הצמיחה הכלכלית, אלא גם בכדי להתמודד עם התלות של סין ביבוא נפט וברמת הזיהום ההולכת וגוברת. האסטרטגיה שלו – לקרב את יצרני הרכבים באמצעות סובסידיות ממשלתיות – הפכה את סין לבית ממנו יוצא כל רכב חשמלי שני שנמכר בעולם.

ועכשיו זה התור של מימן

"אנחנו צריכים להתסכל קדימה ולהקים חברת מימן", אמר וואן, 66, אשר מכהן כיום כסגן יו"ר הגוף המייעץ הלאומי של סין לעיצוב המדיניות -  תפקיד אשר עולה על שר ונותן לו קול בתכנון העתיד של המדינה. "אנחנו צריכים להמשיך הלאה לכיוון תאי דלק מבוססי מימן", אמר.

משמעות הדבר היא שהממשלה תתחייב להקצות משאבים לפיתוח כלי רכב כאלה, אמר. בעוד סין מתכוונת להשליך את תוכנית הסובסידיות לטווח הארוך לתעשיית האלקטרוניקה המתבגרת בשנה הקרובה, ייתכן שהמימון הממשלתי לרכבי תא דלק מימן ימשיך במידה מסוימת, אמר וואן.

מניות של כמה חברות הקשורות למימן עלו הבוקר בחדות לאחר דבריו של וואן. מניית ג'יאנגסו הוצ'נג כימיקלים, אשר מפתחת תחנות שאיבת מימן, טיפסה הבוקר בכ-4.3 אחוזים, כשבדומה לה עלו גם מניות שנחאי טונג'י מדע וטכנולוגיה ומניית לאנזו גרייט וול חשמל - שתי חברות שהשקיעו בתעשיית תאי הדלק.

מה ההבדל בין רכב תא דלק מימן לבין מכוניות חשמליות?

ברכב חשמלי טיפוסי, סוללות ליתיום איון משמשות לאחסון אנרגיה חשמלית המיוצרת מחוץ למכונית ומשתמשת בו כדי להניע את הרכב. תאי דלק מימן משתמשים בתגובה כימית כדי לייצר אנרגיה, כאשר המרת המימן המאוחסן ברכב לחשמל מתבצעת תוך פליטת אדי מים בלבד. יחס האנרגיה למשקל של המימן פותח את הדרך לנסיעות ארוכות יותר ללא טעינה.

למרות גיבוי מכיוונן של ענקי התעשייה כגון טויוטה והיתרונות של כלי רכב הפועלים על מימן - תדלוק מהיר יותר ונסיעה למרחקים ארוכים יותר מאשר כלי רכב חשמליים - הטכנולוגיה יקרה יותר.

אבל לסין יש את הכח לשנות את המצב בתעשייה במידה ותציב את כלי הרכב מונעי המימן בעדיפות לאומית, כשבמצב כזה היא יכולה ליצור סוג של נקודת מפנה בתעשיית הרכב, לה כבר מחכה התעשייה עשרות שנים.

עבור וואן, המעבר למימן הוא צעד טבעי במימוש חזונו שמכוניות חשמליות ישלטו בתנועה בתוך הערים, בעוד שאוטובוסים ומשאיות מלאים מיכלי מימן ישוטטו בכבישים המהירים של המדינה למרחקים ארוכים.

אימוץ כלי רכב מבוססי מימן היה איטי למרות שלסין יש היצע שופע של מימן, אמר וואן. ישנם כיום רק כ-1,500 כלי רכב כאלה, לעומת יותר מ-2 מיליון כלי רכב חשמליים.

בארה"ב יש צי של 300 אוטובוסים חשמליים, בסין יש 420 אלף

לא רק בסין, תאי הדלק מבוססי מימן נאבקים לקבל הכרה נרחבת ברחבי העולם לא רק בגלל עלויות גבוהות - אחד המרכיבים העיקריים הוא פלטינה - אלא גם בגלל חוסר בתשתיות והמורכבות של אחסון המימן. בנוסף, יש את העניין של דליקות המימן, כפי שקרה לאחרונה בתחנת תדלוק בנורבגיה.

"אנחנו נבין את הגורמים שעכבו עד עכשיו את התפתחות התעשייה", אמר וואן.

המאמצים כבר נעשים ביפן, אשר מתכננת להגדיל את מספר כלי הרכב בתאי דלק בכבישים ל-40 אלף עד 2020, אם כי בלומברג מעריכה כי המכירות עד כה אינן קרובות ליעד זה. באירופה, יחידת מרצדס בנץ של דיימלר פרסמה גרסה של תא דלק מימן של דגם ה-GLC הפופולרי שלה. בארה"ב, שותפות תאי הדלק של קליפורניה מנסה גם היא לקדם את הטכנולוגיה.

חזרה לסין, נראה כי האוטובוסים במדינה בשלים במיוחד עבור תאי דלק. סין היא המובילה בעולם בשימוש באוטובוסים חשמליים - ומפעילה 99% מהאוטובוסים החשמליים ברחבי העולם, אך הם משמשים בעיקר בתוך הערים למרחקים קצרים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איציק 13/06/2019 20:58
    הגב לתגובה זו
    הזמנתי את האוטובוסים הסינים האלה ורק צרות היו לי איתם מחסור חמור בחלקי חילוף והשירות הלקוחות שלהם גרוע ביותר. כבר התייאשתי והזמנתי חלקים ישירות מסין ברבע מחיר ממה שהם ניסו לגרוף עלי. אז אמרתי לבעלים שעם המותג הסיני שלו סיימתי.
  • 6.
    ישראל 13/06/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    רק מעתיקים ומתרבים יומם וליל!!!
  • 5.
    גילבוע 13/06/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
    לאוטובוס עירוני הכי מתאים מערכת של קבל על, שטוענת את האוטובוס תוך שתי דקות ונותנת לו טווח תנועה של כ 25 ק"מ. טעינה בקצות המסלול ואם צריך גם בתחנה באמצע מאפשרת נסיעה ללא הפסקה, ללא נשיאת משקל, במחיר זול. אוטובוס בינעירוני דורש סוללות גדולות, אז כאן יש יתרון לתא דלק מימני. גם תשתית התדלוק המימנית מרוכזת בחניוני האוטובוסים כך שאין צורך בפרישה רחבה כמו מכוניות. עבור מכוניות פרטיות, טעינה במשך לילה ובחניונים כן יכולה לתת פתרון. כאשר יהיה פתרון מימני בעלות סבירה ותשתית נאותה , ניתן יהיה לשלב גם את הפתרון הזה, אבל זה עדיין עתידני.
  • 4.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    שמעתם פצצת מימן אם כל הפצצות גדולה בהרבה מפצצת אטום רגילה .גז דליק עלות ייצור גבוה מאוד
  • בדיחה 13/06/2019 13:23
    הגב לתגובה זו
    פצצת מימן היא פצצה רדיואקטיבית (שצריכה פצצת גרעין כדי לפעול) מימן הוא גז דליק אבל גם בנזין . למה אנשים שאין להם מושג מגיבים ? זו שאלה במיוחד שמדובר בשלוש תגובות רצופות...
  • 3.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    בעבר עלות גבוה מאוד
  • 2.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    כן מתחבר ליסודות כגון חמצן ויוצר מים לא נשאר לבד מתחבר מהר .
  • 1.
    חהחהחה 13/06/2019 10:32
    הגב לתגובה זו
    עגלות חלקי חילוף פח אשפה . חולל מה חולל הסיני הזה? עגלות איזה רכבים סיניים יש בארץ ?
  • dw 13/06/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    תזכיר לי איך קוראים לעיר הזו במזרח התיכון. ישרא-מה? למה היא אמורה לעניין מישהו בתעשיית הרכב? (כלקוח, להבדיל ממו"פ) 9 מיליון תושב, המון ספקים, כמה סחורה כבר אפשר לשווק שם? נגיד שמחקת את יונדאי מהמפה. כמה סחורה מכרת? כמה עשרות אלפי חתיכות? למה שזה יעניין מישהו בסין? עיר קטנה אצלם יותר גדולה ממך. איראן למשל, כל שנה, קונה יותר סחורה מכל צי הרכב בישראל. כל שנה! בגלל זה כל התעשיה נסעה לטהרן אחרי ביטול הסנקציות. גם סינים וגם פיג'ו למשל.
  • ישראל 13/06/2019 14:09
    מכיל אות 1 מכל האבות והאמהות גם יחד!!! אנחנו עם ביבי מעצמה עולמית!!!
Bernard Arnault
צילום: בלומברג

טייקוני האופנה של צרפת יתרמו 300 מיליון אירו לבניית הקתדרלה

הבעלים של לואי ויטון, מואט, וג'וצי נחלצים לסיוע בהקמה מחדש של קתדרלת נוטרדאם. פינוט: "כולם רוצים להחזיר את החיים לתכשיט הזה של המורשת שלנו בהקדם האפשרי"
Bloomberg |
הטייקונים של צרפת נחלצים לסיוע בבנייה מחדש של קתדרלת נוטרדאם והבטיחו להעביר 300 מיליון אירו (339 מיליון דולר) שישמשו לשחזור פיסת ההסטוריה שהייתה חלק מהנוף הפריזאי ועלתה בלהבות. הנשיא עמנואל מקרון, עומד בראש מסע גיוס תרומות. פרנסואה-אנרי פינוט, המנכ"ל והבעלים של גוצ'י קרינג, ואביו, פרנסואה פינוטל, יתרמו 100 מיליון אירו מחברת ההשקעות שלהם, ארטמיס, כך מסרה המשפחה הבוקר. המתחרה שלהם, משפחת ארנולט, הגיבה דקות לאחר מכן בהבטחה של 200 מיליון אירו ואת המשאבים הארכיטקטוניים והעיצוביים של תאגיד האופנה שלהם, LVMH (לואי ויטון, מואט הנסי). "הטרגדיה הזאת מכה בכל הצרפתים, ומעבר לכך, בכל אלה הקשורים לערכים רוחניים", אמר פרנסואה-אנרי פינוט, בן ה-56, בהצהרתו. "מול הטרגדיה הזאת, כולם רוצים להחזיר את החיים לתכשיט הזה של המורשת שלנו בהקדם האפשרי". מקרון הבטיחה לבנות מחדש את נוטרדאם במרכז פריז לאחר שהאש החריבה את האנדרטה הגותית בת ה-850 שנה. הנשיא קרא לתרומות כדי לבנות מחדש את הבניין ואמר שהוא ימשוך את הכשרונות הטובים ביותר בעולם למשימה. פינוט הבכור, בן ה-82, מדורג במקום ה-23 ברשימת עשירי העולם, עם הון מוערך של 37.3 מיליארד דולר, על פי מדד המיליארדים של בלומברג. ממשלת מחוז אייל-דה-פראנס סביב פריז תעביר 10 מיליון יורו בסיוע חירום לארכידיוקסים לצורך עבודות בנייה מחדש, אמרה ואלרי פקרסה, ראש הארגון הנבחר, בראיון ברדיו קלאסיק. אנשים שרוצים להעביר תרומות יכולים לעשות זאת באמצעות ארגון "פונדטיון דו פטרימוין" ללא כוונת רווח, אמר פקרס. ברנרד ארנו, בעל המניות הראשי של LVMH Moet הנסי לואי ויטון SE, ומשפחתו יתרמו את הכסף, כשלדבריהם התרומה "תוקדש לבניית עבודה אדריכלית זו, המהווה חלק מהיסטוריה של צרפת". ארנו הוא האדם השלישי הכי עשיר בעולם, עם הון של 90.4 מיליארד דולר. "קבוצת LVMH תעמיד לרשות המדינה את כל הצוותים שלה - יצירתיים, אדריכליים, פיננסיים - כדי לעזור מצד אחד עם עבודות הבנייה הארוכות, ומצד שני עם המאמץ לגיוס כספים", אמרה המשפחה בהצהרה.