הפד
צילום: istock

"בהחלטות מוניטריות יש לקחת בחשבון את השווקים הפיננסיים"

ברקע לסימנים הרבים המצביעים על הורדת ריבית קרובה בארה"ב, שימו לב למחקר שמפרסם הפד' בימים האחרונים בנוגע לקשר בין התנאים הפיננסיים בשוק לצמיחה. המסקנה של המחקר מרמזת כי "אסור לתת לשווקים לרדת יותר מידי"
עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

לאחר עשור של התערבויות חסרות תקדים בשווקים ובפרט בשוקי המניות, ולאחר שנראה כי כבר "ראינו הכל", נראה כי הפד' שובר שיא חדש בימים האחרונים. ברקע למחלוקות סביב סוגיית הריבית בארה"ב, הפד' פרסם בימים האחרונים מחקר חדש בנוגע לקשר בין קביעת מדיניות מוניטרית לבין התנאים הפיננסיים בשוק.

המחקר שהציג הפד' בימים האחרונים חקר את הקשר בין התנאים הפיננסים לבין ה-GDP GAP (הפער בין התוצר בפועל לתוצר הפוטנציאלי). החוקרים מצאו כי לתנאים פיננסים מקלים יש השפעה חיובית על התוצר, וכי הם מורידים את הסיכונים לצמיחה.

במסקנות המחקר נטען כי הכלכלנים וקובעי מדיניות מתווכחים כבר תקופה ארוכה בנוגע לשאלה האם התנאים הפיננסים בשוק צריכים או לא צריכים להילקח בחשבון כאשר קובעים מדיניות מוניטרית. יש הטוענים כי הבנקים המרכזיים צריכים לקחת אותם בחשבון רק אם הם משפיעים על האינפלציה או הצמיחה בשוק. החוקרים מרחיבים את טענה זו וגורסים כי מקבלי ההחלטות צריכים לקחת בחשבון את הסיכונים לתנודתיות בשוק הפיננסי בלי קשר להשפעות על האינפלציה. לקיחה בחשבון של התנאים הפיננסים בשוק תמתן את התנודתיות בתמ"ג, קובעים במחקר ומוסיפים כי "הרווחים מהתגובה לתנאים הפיננסיים שווים כמעט בכל מדגם של כלכלות מפותחות".

נציין כי לפד' יש היום אחריות על 2 נושאים: עידוד הצמיחה בארה"ב והורדת האבטלה למינימום, ושמירה על יציבות מחירים. אחת הטענות שעלו נגד הפד' בשנים האחרונות היא שהפד' דואג לנפח את השווקים הפיננסים, אך הפד' הכחיש בתוקף כי הוא מתייחס לשווקים. ע"פ המחקר האחרון, זה נראה כי הפד' מתחיל להכין את הקרקע לרגע בו יבקש להרחיב את המנדט שניתן לו.

בהקשר של המחקר צריך להזכיר את מדד התנאים הפיננסיים של הפד' (Chicago Fed National Financial Conditions Index), שנמצא היום ברמות שפל של 25 שנים. אם מסתכלים על מרכיבי המדד, נראה כי מרווחי האשראי מהווים מרכיב מרכזי. נזכיר בהקשר זה את הגרף שהצגנו באתר מוקדם יותר השנה: הקשר בין מרווחי האשראי לחברות בדירוג BBB להתנהגות מדד ה-S&P500.

הפד' טוען כעת כי מרווחי האשראי צריכים כעת להילקח בחשבון, וכי רצוי שהם לא יתרחבו יותר מידי (מה שיגרום לתנאים פיננסים מקלים פחות). במילים פשוטות: אסור לתת לשוק לרדת יותר מידי.

מרווחי האשראי מול התנהגות מדד ה-S&P500:

שליטה של הפד' על השווקים הפיננסים אמנם עשויה לקדם את הצמיחה בשוק, אך ההשלכות עשויות להיות בעייתיות במיוחד. מרווחי האשראי בשוק נגזרים מביצועי החברות, ושליטה עליהם מונעת למעשה את היכולת של השוק לתגמל/להעניש חברות על הביצועים. עוד עובדה שהמחקר מתעלם ממנה לחלוטין היא כי 10% מהציבור האמריקני מחזיק כ-84% מכלל המניות. דאגה לשוק עולה בלבד (כפי שעולה מהמחקר) צפויה להגדיל עוד יותר את הפערים הכלכליים בין המעמדות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מני 11/06/2019 22:38
    הגב לתגובה זו
    טוח לכסף והכל כלול בפוליסה . אין הפסדים רק רווחים חחחחחח עצוב עצוב מאוד שזה הכלכלנים של היום ועוד נגידי בנקים . העליבות היא שאני עובד והם נגידים חחחחחח
  • 5.
    אין חדש תחת השמש.אם ירד לקנות מהר.זה רק למעלה (ל"ת)
    אך ורק למעלה 11/06/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כבר חודשים רבים ... 11/06/2019 20:57
    הגב לתגובה זו
    מה מסתבר ? כל עוד מנפחים את שוקי המניות זה נכון . ברגע שרוצים לתת לילד ללכת לבד , הוא צונח כמו שק תפוחי אדמה . הנגיד המבריק מצא לבעיה פתרון מבוסס מחקר ! מחברים משאבה לתחת של הילד ... ובא לארהב גואל !!!
  • 3.
    שני מופרעים ... 11/06/2019 20:28
    הגב לתגובה זו
    מי יותר גרוע בתחומו הוא ומצליחים לשבור שיאים פעם אחר פעם ...
  • 2.
    חיים מחדרה 11/06/2019 20:26
    הגב לתגובה זו
    זה יקח כמה שיקח. ככול שהפמפום יהיה גדול יותר- הפיצוץ הבלתי נמנע יהיה גדול יותר. כל מה שקורה בשטק ההון משנת 2009 והלאה הוא ויסות מלאכותי של מחירי המניות.
  • 1.
    יניב 11/06/2019 19:07
    הגב לתגובה זו
    עליו? הבנתם שאין דבר כזה שוק חופשי באמת? הכל פארסה כדי לשמר ולשמור על כוח ועושר, כל היתר בולשיט פסודו-מדעי. אם הפד מתערב כ"כ אז נא לא לבלבל את המוח עם שטויות של שוק חופשי כי אז לסדום דמינו ולעמורה היינו בג'ונגל.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: