הפד
צילום: istock

הבליץ נמשך: סגן יו"ר הפד' רומז הערב להתערבות של הבנק

רצף ההתבטאויות של נציגי הפד' ב-24 השעות האחרונות נמשך, כאשר המוטיב נשמר: "הפד' יהיה מוכן להתערב במידת הצורך". קלרידה טוען כי "יש לקחת ברצינות את המסר משוק האג"ח"

עמית נעם טל | (9)

ברקע לחששות מהאטה הכלכלית והדרמה בימים האחרונים בשוקי האג"ח, נראה כי הפד' דואגים ב-24 השעות האחרונות להוציא את הנציגים בניסיון להרגיע את הרוחות. מספר שעות לאחר שיו"ר הפד', ג'רום פאואל, רמז במהלך נאום כי הפד' עשוי לשקול שימוש באמצעים "לא קונבנציונליים" (לכתבה המלאה), מגיע סגנו, ריצ'ארד קלרידה לראיון ברשת החדשות CNBC וטוען כי הפד' יתערב במידת הצורך.

"הכלכלה נמצאת במקום טוב, אבל הפד' מוכן לפעול במידה והתנאים ישתנו. אנחנו ננקוט במדיניות מוניטרית מתאימה כדי לשמור על הכלכלה, שנמצאת כעת במצב טוב למדי".

קלרידה טוען כי צריך לקחת ברצינות את המסר ששוקי האג"ח מעבירים כעת, ובפרט ההתהפכות בעקומת האג"ח. "אני חושב שצריך להתסכל על עקומת האג"ח. אני חושב שהיסטורית, השתטחות של עקומת האג"ח לא מספקת הרבה אינפורמציה. אם עקומת האג"ח מתהפכת, כפי שהיא עושה בתקופה האחרונה, והיא זה יימשך לאורך זמן, אני לחלוטין אקח את הדברים ברצינות". 

קלרידה דואג להרגיע וטוען "לא הייתי בהתהפכות האחרונה סימן חזק לדאגה. אנחנו מוקדם. זה בהחלט משהו שנמשיך להסתכל עליו".

הפער בין התשואות ל-10 שנים לעומת התשואות ל-3 חודשים: שוק האג"ח מתמחר מיתון

נזכיר כי ההתהפכות של הימים האחרונים בעקומת האג"ח האמריקנית, צפויה לשלוח את המודל של הפד' "לסבירות למיתון ב-12 החודשים הקרובים" לרמה של 36%, כאשר בכל הפעמים שהדבר התרחש, ארה"ב אכן נכנסה למיתון. העדכון הרשמי של הפד' צפוי להתרחש רק ב-19.6.

הסבירות למיתון בארה"ב לפי המודל של עקומת האג"ח

בתוך כל המסרים שדואג הפד' לפרסם ב-24 השעות האחרונות, בבנק אוף אמריקה מצטרפים לעדכון התחזית של ג'יי פי מורגן בסופ"ש האחרון, וטוענים היום כי הפד' יוריד את הריבית ב-75 נק' בסיס עד אביב 2020, כאשר הורדת הריבית הראשונה צפויה להתרחש בספטמבר הקרוב. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמואל 05/06/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
    הפד הדפיס ב2008 בלי סוף דולר ולא ספג אותו חזרה או חלקית. שתי אופציות או שתהיה ריצה לדולר והוא יהיה זהב, או שתהיה בריחה מהדולר והוא יקרוס ותהיה אינפלציה בארה"ב, ואז כמובן שהורדת לא תחזיק הרבה זמן ויצטרכו לרדוף אחריה למעלה ומהר.
  • 6.
    איציק 100 חראטטה 05/06/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    של הפד. לכן התחילו ציוצים להכנס לחוף מבטחים נוסו נוסו ימים קשים והפד. מכין את הנשק הכי טוב בחוץ האגחים עלו חזק מניות סיכון גבוה
  • 5.
    איציק 100 חראטטה 05/06/2019 08:45
    הגב לתגובה זו
    משהו בדרך ולא חיובי ולכן מתכוננים לימי סגריר . למה מכינים פעולות כאלה? הם מפחדים מפחדים ... כך גם אומר שוק האגחים ארהב גרמניה לכן להתכונן להכנס לבונקרים מייד
  • 4.
    הרובוטים לא מבלפים והשווקים נמצאים בהדחקה והעמדת פנים (ל"ת)
    כותב 05/06/2019 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 05/06/2019 07:42
    הגב לתגובה זו
    הפד רץ מהר עם העלאת הריבית ביחס לאירופה יפן . כאשר בגרמניה התשואה שלילית ובארה"ב התשואה +3 עד+5 חוק הכלים בשלובים פעל מוכרים בגרמניה קונים בארה"ב . ע
  • 2.
    פד 05/06/2019 06:48
    הגב לתגובה זו
    שווקים גהובים מאד. עד לאחרונה היו בשיא. נתונים כלכליים מצויינים שהרי אבטלה אפסית, יציבות, יש צמיחה ועוד אבל צריך להצהיר שישנה אפשרות להורדת ריבית ותוכנית QE כדי לעצור במילים את הירידות האחרונות. שחס וחלילה לא יקרה כלום במשמרת שלהם. הרצת מניות נטו עי הממשל והבנק המרכזי. שוב ושוב. כמו שהם מדפיסים כסף כל הזמן כך הם תומכים ומריצים את השווקים וזו משימתם הבילעדית!!
  • אחד 05/06/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    כל הנתונים מצביעים על משבר. הסחורות צוללות הזהב קפץ והעקום הריבית השתטח . בסופו של דבר הפד יאלץ להעלות את הריבית ואז הפיצוץ יהיה מושלם.
  • 1.
    פד .בנקים.סגן הפד.-כולם מגויסים של טראמפ להשפיע. (ל"ת)
    שלמה 04/06/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
  • כולם בפאניקה (ל"ת)
    איציק 100 חראטטה 05/06/2019 08:50
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: