הפד
צילום: iStock

ג'רום פאואל: "תקופה של חוסר וודאות", רומז על QE

ברקע לחששות מהאטה כלכלית, וכאשר שוק האג"ח החל לתמחר בימים האחרונים הורדה של הריבית בארה"ב כבר בחודשים הקרובים, יו"ר הפד' בעיקר מנסה להרגיע את הרוחות
עמית נעם טל | (22)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

שוקי האג"ח גועשים בתקופה האחרונה ברקע לחששות מהאטה כלכלית בארה"ב ואף מיתון לקראת סוף 2019. התשואות על אגרות החוב של ארה"ב ירדו אמש לשפל, כאשר הסיכויים להורדת ריבית מצד הפד' כבר בפגישה ביולי הקרוב עלו משמעותית. ברקע לאירועים אלו, יו"ר הפד', ג'רום פאואל, טוען הערב כי עוד מוקדם לדעת מה יחליט הבנק בחודשים הקרובים, אך לא פוסל את האפשרות שהפד' ישיק בעתיד "כלים לא קונבנציונליים" .

פאואל טוען כי "מדובר בתקופה של חוסר וודאות, כאשר התחזית החיציונית של הפד' בנוגע לריבית היא הסבירה ביותר כעת". עם זאת, פאואל הוסיף כי תרשים הנק' של הפד' לא לוקח בחשבון כמה הפד' יגיב לאירועים בלתי צפויים.

פאואל מנסה להרגיע הערב את החששות מפני מיתון ומפני ההשלכות של מלחמת הסחר וטוען כי "השווקים הפיננסים הפכו להיות עצבניים לאחרונה ברקע למלחמת הסחר שהתרחבה מסין ועשויה לכלול כעת את מקסיקו. באותו הזמן, עקומת האג"ח האמריקנית מתנהגת בתקופה האחרונה כמו לפני המשברים האחרונים. אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההשלכות של התפתחויות אלו, כאשר הפד' יגיב באופן המתאים במטרה להמשיך את הצמיחה בכלכלה האמריקני".

בהתבטאות מעניינת טען פאואל הריביות הנמוכות מאוד בשוק הפכו "לאתגר המוניטרי הגדול ביותר של ימינו", והודה כי " אולי זה הזמן המתאים לפרש את המונח "לא קונבנציונלי" בהתייחס לכלים שנעשה בהם שימוש בזמן המשבר הכלכלי. אנחנו יודעים כי כלים כאלו עשויים להיות נחוצים בצורה כלשהי בעתיד".

ומילים פשוטות: תוכניות רכישה (QE) עשויות שלא להיכלל יותר בעתיד כ"כלים מוניטריים לא קונבנציונליים".

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אך ורק למעלה 04/06/2019 20:02
    הגב לתגובה זו
    כל הכתבות וכל התמונות לא יעזרו.לחכות שהשוק ירד קצת ואז לקנות ואז מרוויחם בקל.10 שנים אותו נוסחה .למה שישתנה?מחלקים כסף חינם.זה מה שניקרא כסף על הריצפה.
  • 11.
    הנשיא רוצה 04/06/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    והמעמד ביניים ישלם את החובות בעתיד.כך השושלת של סופר עשירים תישמר.
  • 10.
    איציק 100 חראטטה 04/06/2019 18:34
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות
  • 9.
    גם ציוצים עוזרים (ל"ת)
    חלק מהציוצים 04/06/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שיטת מצליח 04/06/2019 18:21
    הגב לתגובה זו
    אומרים משהו הזוי ומיד מריצים את הבורסה - יעני השוק התלהב בתקווה שכמה משקיעים תמימים ייפלו למלכודת ...
  • 7.
    בני 04/06/2019 18:01
    הגב לתגובה זו
    לא ללכת נגד הפד ונגד השוק גם עמית טל השורטיסט הגדול לא למד שום לקח ואין לו שכל גם להצטער
  • מה זה שורטיסטים בעצם 04/06/2019 20:20
    הגב לתגובה זו
    כמה מליונים והכרתי בחסר במי וף ענק ועכשיו אני על הסוס דוהר מה אכפת לי שורטיסטים לא ספורטיביים מעניין את התחת של שורטיסטים שיוכלו חצץ מה אכפת לי מהם
  • הפסדת בלונג 04/06/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    אני הולך להרוויח בשורט יא אפס בן אפס
  • תפסיק להשחיל (ל"ת)
    איציק 100 חראטטה 04/06/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ימשיכו לחלק כסף לכולם. כסף חינם (ל"ת)
    אל ורק למעלה 04/06/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
  • לכולם כן ורק לך לא. רק מי שיש לואיזה שלוש אלף שקל בבורס (ל"ת)
    אליך חמור גארם 04/06/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אל ורק למעלה 04/06/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
    יש לכם שנים של עליות כל עוד יש מחשבים זה רק רק רק למעלה.
  • תפסיק להשחיל (ל"ת)
    איציק 100 חראטטה 04/06/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוסף מילים ... 04/06/2019 17:43
    הגב לתגובה זו
    אין לו מושג מה לעשות ... בקרוב כשיעכלו את הבלוף השוק יחזור לעצמו ...איזה צמד חמד הנשיא והנגיד ... פשוט חסרי יכולת ...לא יעזרו הורדות ריבית ותוכנית רכישות בלי גורמי צמיחה אמתיים !!!
  • תגובה מעולה (ל"ת)
    היי 04/06/2019 20:17
    הגב לתגובה זו
  • תודה . (ל"ת)
    משה 04/06/2019 22:08
  • 3.
    לא מבין 04/06/2019 17:33
    הגב לתגובה זו
    על אי וודאות והשוק כעת עולה משוגעים כבר אמרנו
  • 2.
    לא מבין 04/06/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
    והמניות עולות לא טוב לחברות מיתון אז לברוח מהשווקים
  • אלון 04/06/2019 18:26
    הגב לתגובה זו
    לכל היותר ישנה האטה, חלקה הגדול נובע ממלחמת הסחר. המרחק מכאן ועד מיתון גדול. זה שהפסימיסט המושבע בביזפורטל צווח כל יום "מיתון, מיתון", לא אומר בהכרח שזה נכון. תקרא קצת כתבות של גרינברג שלמה ותשכיל. מקווה שהתגובה תפורסם
  • הצחקת 04/06/2019 19:36
    במקום לקרוא אותו ,יותר פשוט להסתכל על הנתונים הכלכליים שמתפרסמים כבר שבועות בארהב/סין/אירופה.המיתון בדרך ובגדול,בלוף ניפוח החוב ללא כיסוי בדרכו האחרונה.
  • אינטיליגנטים בלירה 04/06/2019 18:50
    סנילי מרושע וחסר מושג שמסוגל להגיד דבר והיפוכו באותו משפט ... רק תעביר לו בבקשה !!!
  • 1.
    לסמוך על הנגיד 04/06/2019 17:20
    הגב לתגובה זו
    ומישהו אומר לך אני אבדוק מה יש בפנים כשתיצור מגע...
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: