הבנק המרכזי האירופי אירופה
צילום: Istock

הבנק המרכזי באירופה הודיע על תוכנית הלוואות חדשה לבנקים

חודשיים לאחר שסיים את תוכנית הרכישות, הבנק הודיע כי יתחיל ב-תוכנית הלוואות זולות לבנקים האירופאים. הבנק חותך את תחזית הצמיחה והאינפלציה לשנים הקרובות, אך טוען כי הסיכויים למיתון נמוכים. האירו יורד בתגובה
עמית נעם טל | (6)

הבנק המרכזי באירופה (ECB) פרסם היום את החלטת הריבית לחודשים הקרובים. כצפוי הבנק הותיר את הריבית על הפיקדונות ברמה שלילית של 0.4%, כאשר הבנק טוען היום כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי לפחות עד סוף 2019, ומוסיף כי הריבית תישאר נמוכה "ככל שיידרש".

בתוך כך, הפוקוס בהחלטה היום מתמקד בהשקת תוכנית הלוואות זולות לבנקים (TLTRO) החל מספטמבר הקרוב לתקופה של שנתיים.  כפי שציינו מוקדם יותר השבוע (לכתבה המלאה), מדובר בתוכנית הכרחית, שצפויה למנוע את קריסה של הבנקים האירופאים.

מדובר בסבב שלישי של תוכנית מסוג זה. הסבב הראשון התרחש במשבר החובות ב-2010-2011, והמטרה הייתה לעודד את הבנקים להעניק הלוואות לציבור. בתום התקופה, הבנקים נאלצו להחזיר את ההלוואות שנלקחו, ומאזן ה-ECB ירד בחדות בתגובה לכך. לנוכח המצב השברירי של סקטור הבנקאות באירופה, הבנק המרכזי השיק לאחר זמן קצר 2 סבבים נוספים של הלוואות לבנקים לתקופה של 4 שנים שהסתיימו בשנה האחרונה. ע"פ הערכות האחרונות, הבנקים באיטליה ובספרד צריכים להחזיר בשנתיים הקרובות סכום של 739 מיליארד דולר לבנק המרכזי. כמובן שסקטור הבנקאות במדינות אלו לא יכול לעמוד בהתחייבויות אלו, ולכן תוכנית ההלוואות שהושקה היום הינה מחויבת למציאות.

נוסיף כי בנובמבר האחרון טען הבנק כי "רק מספר אירועים משמעותיים בכלכלה עשוי לגרום לבנק להשיק תוכנית הלוואות חדשה". בנוסף, נזכיר כי רק לפני כחודשיים סיים הבנק את תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח (QE). נראה כי ההידרדרות האחרונה בנתוני המאקרו הכריחה את הבנק לפעול כעת.

מאזן הבנק המרכזי בעשור האחרון: צפוי להתחיל לגדול שוב בספטמבר בעקבות המהלך

למרות לקיחה של סכומי שיא בשנים האחרונות, קצב גידול האשראי העסקי באיטליה ובספרד שלילי בשנה האחרונה, והדבר נובע מחוסר האמון המוחלט של הבנקים במצב הכלכלה במדינות אלו. אותו כסף שנלקח במדינות אלו, שימש לרכישת נכסים בשווקים אחרים (Carry Trade).

במקביל להכרזה, הבנק המרכזי חותך הערב את תחזית הצמיחה/תחזית האינפלציה לשנים הקרובות: לשנת 2019 צופה הבנק צמיחה של 1.1% ואינפלציה של 1.2%, לעומת תחזית צמיחה של 1.7% בדצמבר האחרון. בשנת 2020 צופה הבנק צמיחה של 1.6% ואינפלציה של 1.5%, ולשנת 2021 צופה הבנק צמיחה של 1.5% ואינפלציה של 1.8%.

ברקע להודעת הבנק, האירו מאבד  כעת 0.5% מול הדולר, ונסחר ברמה של 1.125 דולרים לאירו. .

שוק המט"ח צפוי לעמוד כעת במרכז. האירו נסחר בחודשים האחרונים סביב ממוצע נע 200 בגרף השבועי. ההודעה היום צפויה עשוי להיות "הטריגר" למהלך משמעותי.

גרף הדולר/אירו בשנים האחרונות

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    wsdf 07/03/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
    wrf
  • 5.
    לא יעזור להם כלום...הקטסטרופה בדרך. (ל"ת)
    ארי 07/03/2019 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שרי 07/03/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    מטורף
  • 3.
    הפועלים והפעילים שהיזכרת למעלה..אנשים טפשים!!! נכון? (ל"ת)
    ד"ר ניר(איצ100)לנעם 07/03/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מוטי 07/03/2019 15:08
    הגב לתגובה זו
    עוד הלוואות ועוד הלוואות בסוף זה יתפוצץ בגדול!
  • 1.
    כמה כסף רוצים 07/03/2019 15:08
    הגב לתגובה זו
    איזה מן תופעה זו? כסף יש מאין?!גם אני רוצה להדפיס בשביליאיזה מן בלוף זה?
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: