סחר סין
צילום: iStock

האינדיקטור הכלכלי שמצביע על גל ירידות מתקרב

ההתנהגות של "המדד הבלטי" זיהתה היטב את התנהגות השווקים בשנתיים האחרונות. אם יצליח גם הפעם משמע שהתיקון החד של החודש האחרון יסתיים בקרוב

עמית נעם טל | (27)

משקיעים וסוחרים בשווקים מחפשים ללא הרף אינדיקטורים כלכליים פרקטיים שיעזרו בתהליך קבלת החלטות. אחד האינדיקטורים המעניינים לפעילות הכלכלה העולמית הוא "המדד הבלטי", שעלה לכותרות בימים האחרונים לנוכח תנודה חדה.

המדד מייצג את עלות ההובלה הימית של חומרי גלם כמו ברזל,פלדה,מלט,פחם ברחבי העולם. המדד מחושב בכל יום ע"י הבורסה הבלטית, הבורסה הגדולה בעולם למסחר בין סוחרי אוניות. בכל יום נשאלים בעלי חברות הספנות הגדולות בעולם על עלות המשלוחים עבור 22 מסלולי משלוח מובילים בעולם. לאחר חישוב, הבורסה מחשבת את עלויות ההובלה ל-4 קטגוריות של ספינות:

הקטגוריה הראשונה היא Capemax: ספינות שיכולות לשאת מעל 100,000 טון, והן גדולות מידי לעבור בתעלת פנמה. ספינות אלו מהוות כ-10% מכלל הספינות משא בשוק.

הקטגוריה השנייה היא Panamax: ספינות היכולות לשאת בין 60 ל-80 אלף טון של סחורות, והן יכולות לעבור דרך תעלת פנמה. ספינות אלו מהוות 19% מכלל הספנות בשוק.

הקטגוריה השלישית היא Handymax: ספינות היכולות לשאת בין 45 ל-59 אלף טון של סחורה. ספינות אלו מהוות כ-37% מהשוק.

הקטגוריה האחרונה היא Handysize: ספינות היכולות לשאת בין 15 ל-35 אלף טון סחורה.

המדד מהווה אינדיקטור אמין לביקוש לחומרי גלם המשמשים לייצור מכונות/תשתיות/בניינים וכו', ולמעשה מאותת על הצפי לצמיחה/התכווצות כלכלית בעולם. כאשר הביקוש לחומרי גלם עולה, עלות ההובלה של חברות הספנות עולה והמדד עולה, ולהיפך.

 

יתרון גדול נוסף של המדד הוא שבניגוד לאינדיקטורים כלכליים אחרים, שניתן לבצע בהם מניפולציה, את "המדד הבלטי" לא ניתן לעוות, שכן אלו המחירים שמשולמים לחברי

למרות שינואר ידוע כחודש חלש בשוק הספנות (לנוכח החגים בסין), הירידה שרושם המדד מתחילת השנה היא חריגה במיוחד, ומאותתת על ביקושים נמוכים במיוחד. מתחילת ינואר רשם המדד ירידה של 50%, והוא נסחר כעת ברמות של 2016.

המדד למעשה זיהה היטב את התנהגות השווקים, שמושפעים מהסחר העולמי. אם מזיזים את "מדד הבלטי" 25 ימים אחורה, ניתן לראות התאמה יחסית גדולה בשנה האחרונה להתנהגות מדד ה-S&P500. כעת, המדד מצביע על ירידה חדה בשווקים בתקופה הקרובה כתוצאה מהאטה שהתרחשה בחודש הקודם.

"מדד הבלטי" מול מדד ה-S&P500 בשנתיים האחרונות: זיהוי מרשים של התנהגות השווקים

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    thecatshmil 07/02/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    רוצה לבחון בעצמי. מה הלינק להצגת הגרף?
  • 25.
    הברבור הירוק 06/02/2019 23:31
    הגב לתגובה זו
    מחירי הסחורה ירדו קצת האנפלציה תעצר לא יעלו ריבית והמניות יעלו קצת
  • 24.
    לפני חודש כתבתם שהירידות ימשכו,אבל מאז השוק עלה ב-6% ! (ל"ת)
    משה 06/02/2019 09:00
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 07/02/2019 02:55
    הגב לתגובה זו
    אם מזיזים את "מדד הבלטי" כ-25 ימים אחורה, ניתן לראות התאמה למדד ה-S&P500 => אם מזיזים את מדד ה-S&P500 כ-25 ימים קדימה, ניתן לראות התאמה למדד הבלטי => עוד כ-25 ימים יחזרו הירידות, עד אז תחגגו בגדול, אממה חשוב? ...חשוב לשים סטופלוס להפתעות, תודה
  • 23.
    משה 06/02/2019 08:12
    הגב לתגובה זו
    אייל גורביץ המנהל
  • 22.
    גונן 06/02/2019 07:26
    הגב לתגובה זו
    נפלו לי השבוע 4 גרגירי פסטה על הרצפה, זה בתחילת דצמבר וב2008 ניבא תיקון בשוק המניות...יתכן שהפסטה שנפלה לי השבוע מעידה על תיקון קרוב.. שווה לעקוב
  • 21.
    יניב 06/02/2019 02:03
    הגב לתגובה זו
    כבר לא נשאר לאנשים פה כסף .
  • 20.
    בזיל 06/02/2019 01:08
    הגב לתגובה זו
    אם המדד תואם לסנופי 25 ימים מאוחר יותר אז הירידה במדד לא מצביעה על הירידות שהיו בדצמבר? מה הקשר למדד ועל עתיר הבורסות?
  • 19.
    מעיון בגרפים עולה תמונה הפוכה - המדד משקף לרוב באיחור (ל"ת)
    הוא לא חוזה מראש 05/02/2019 23:11
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    רועי 05/02/2019 23:05
    הגב לתגובה זו
    אני מבין שמצאת משהו חדש אחרי שתאוריית המאזן התפוגגה...
  • 17.
    גד 05/02/2019 22:55
    הגב לתגובה זו
    מעניין ...שווה מעקב .
  • 16.
    מנבאים ירידות ומתחזקות העליות (ל"ת)
    נביאי בדיחה 05/02/2019 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אריק 05/02/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
    אתם מבשרי שחורות בגללכם אנשים בורחים בהפסדים מטורפים,תפסיקו עם הכתבות האלה ,למזלי נשארתי ולא ברחתי בזמן שאתם כל יום פוצצתם בכתבות לברוח מייד ,כל עלייה למטרת ירידה והנה חודש וקצת אחרי הכל מתחיל להתאזן הנסדק עלה כבר 15 אחוז והכל סבבה,אם לא הייתי בעל נסיון בבורסה והייתי נכנס ללחץ בעקבות הכתבות השחורות מידי יום ,הייתי מופסד היום 600000 ,אז תפסיקו להלחיץ ולכל ירידה יש עלייה ולהיפך.
  • 14.
    תגיד, אתה רציני? (ל"ת)
    oren 05/02/2019 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    סוסו 05/02/2019 22:17
    הגב לתגובה זו
    ואם יהיו ירידות? אז מה? זאת בורסה ומי שלא יכול לספוג תיקון, לא יהנה מהעליות (אי אפשר לתזמן את השוק נקודה).אנחנו כבר מזמן לא ב2008...אני חושב שאתה שבוי בתיאוריה מסויימת ומחפש סימוכין מתחת לאדמה.בכל מקרה, בהצלחה לכולם...
  • 12.
    לונג בראבאק 05/02/2019 22:17
    הגב לתגובה זו
    די, בנאדם, כל כתבה שלך מנבאת יותר רע מקודמתה ובזמן שהשווקים עולים והכלכלות פורחות, אתה מתחיל להיאחז בכל מיני מדדים הזויים כדי להצדיק את תחזיותיך. העצוב הוא שבסוף יגיעו הירידות, כי ככה זה בבורסה - עולים, עולים, עולים ואז מגיע התיקון - ועוד תחשוב בטעות שצדקת ואתה מבין משהו...
  • 11.
    אתה אכן צודק 05/02/2019 22:16
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאנחנו בשוק מנותק מהכלכלה בגלל רכישות חוזרות, בנקים מרכזיים, פוליטיקה שהשפיע על הפד בקיצור ניתוק
  • 10.
    לא מוותר אה (ל"ת)
    משה 05/02/2019 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    האם יש -סמל- שמאפשר מעקב ? (ל"ת)
    כתכת 05/02/2019 22:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נו מה 05/02/2019 22:09
    הגב לתגובה זו
    המיתון פה מזמן אבל עושים החייאה ...לא בטוח שתהיה קורלציה לשוקי המניות כי אלו תחת מניפולציה שילטונית
  • 7.
    יהודה נחשון 05/02/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
    מאד מקווה שהמדד אמין..ולא יזום
  • 6.
    עידו 05/02/2019 21:55
    הגב לתגובה זו
    אבל תודה שהכרתם לי מדד חדש שלא הכרתי.
  • 5.
    הגיעו (ל"ת)
    הדובים יפרצו 05/02/2019 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    המדד הטוב ביותר 05/02/2019 21:32
    הגב לתגובה זו
    מחירו קרס מ75 ל55 55 מחיר נמוך ביותר לאורך שנים בתחתית
  • 3.
    Baltic prediction 05/02/2019 21:18
    הגב לתגובה זו
    Mean s&p down future
  • 2.
    דן 05/02/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    לגזור ולשמור .
  • 1.
    פקס בלטה 05/02/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
    לפי מדד הבלטות הspאמור לעלות עוד חצי אחוז ואז לגרד את הרצפה .ויש כמוהן את מדד הבבלתיות שמודד את הטמטום של הכתבים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: