"יש להמתין עם העלאות ריבית נוספות"

פורטוקול הישיבה הארונה של הפד' חושף גישה יונית במיוחד מצד חברי הוועדה, כאשר חלקם התנגדו להעלאת הריבית האחרונה. סוגיית צמצום מאזן הבנק והשפעותיו על הריביות הייתה הנושא המרכזי
עמית נעם טל | (7)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

ברקע לגישה היונית שהפגין יו"ר הפד', ג'רום פאואל, במהלך הנאום בשישי האחרון, פרוטוקול הישיבה האחרונה של וועדת השוק הפתוח (FOMC) התפרסמה הערב ושופכת אור נוסף על התלבטויות החברים בוועדה. נזכיר כי בישיבה האחרונה בחר הפד' לעלות את קרנות הריבית הפדרלית לרמה של 2.25%-2.5%.

ע"פ הפרוטוקול שפורסם, חלק מהנוכחים בוועדה הצביעו נגד העלאת הריבית האחרונה. בנוסף, מספר חברים בוועדה טוענים כי הם מרגישים שהבנק צריך להמתין עם העלאות ריבית נוספות, וכי התזמון וההיקף של העלאות הריבית הנוספות איננו ברור כרגע. מספר חברים בוועדה טענו כי התנודתיות בשווקים במהלך אוקטובר ונובמבר החלו להכביד על הכלכלה.

בנוגע לקריסה במחיר הנפט, הפד' חלוק בדעתו  בנוגע לגורמים. "מספר המשתתפים ציינו כי הירידה האחרונה במחירי הנפט יכולה להיות סימן של היחלשות בביקוש העולמי, וחלק ציינו כי הירידה במחיר הנפט האחרון יכולה להיות קשור גם להגדלת היצע הנפט בעולם".

בתוך כך, סוגיית צמצום המאזן הפכה בפגישה האחרונה לנושא המרכזי. הבנק מכיר בעובדה כי המדד שהוא משתמש לקביעת הריבית (טווח הריביות) עשוי להיות תנודתי במיוחד לנוכח תהליך צמצום המאזן שנכנס בחודשים האחרונים להילוך גבוה. נזכיר בהקשר זה כי הריבית האפקטיבית בשווקים נסחרת בחודשים האחרונים בצמוד לרף העליות של טווח הקרנות (ריבית ה-IOER).

"היו לחצים כלפי מעלה בשוק קרנות הפד', אך זה מאתגר להבחין מה הגורם העיקרי לכך, והאם מדובר בלחץ חולף, או שמדובר בתהליך מורכב הרבה יותר שמצביע על מחסור בנזילות", טענו החברים בפד'.

לקריאה על חשיבות המאזן של הבנק בשוק ההלוואות האמריקני

החברים בוועדה דנו במספר אלטרנטיבות לפתרון הבעיה: הורדת של ריבית ה-IOER (הריבית המשולמת על הרזרבות שהבנקים הגדולים מחזיקים אצל הפד', ריבית זו מהווה את ה"גג" לקרנות הפד'"),  הורדת קצב צמצום המאזן, או ביצוע של Operation Twist.  בוועדה הדגישו את הצורך להסביר לציבור הנרחב את סוגיית המאזן.

מאזן הפד' והצפי לסוף החודש, משפיע בצורה אגרסיבית על שוקי הכסף

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב (ל"ת)
    בדירה גרים=קורת גג 10/01/2019 19:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נוק 10/01/2019 11:34
    הגב לתגובה זו
    הנשיא טרמפ הוא איש עסקים מעולה. כלכלת ארה"ב תתחזק בצורה גבוהה מאוד. ביחסי הסחר לאחר ההסכם שוק המניות הסיני יעלה חדות.
  • 4.
    דב 10/01/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    טראמפ מציל את העולם מהנורא שבכובשים, ואתם (אתה) על אלף ש"ח שולח אותו לבית הסוהר. יש לו מספיק אויבים מקרב המפגרים במפלגה הדמוקרטית.
  • 3.
    אנונימי 10/01/2019 08:49
    הגב לתגובה זו
    נביא זעם שכמותך, שורטיסט ופסימיסט, חפש לך מקצוע אחר ידידי..
  • אתה צעיר בשוק 10/01/2019 09:54
    הגב לתגובה זו
    .
  • 2.
    אנונימי 10/01/2019 06:52
    הגב לתגובה זו
    גנבים ושקרניים מלאי אינטרסים אישיים וחמדנים
  • 1.
    אמריקה בהנהגת טראמפ וחבר הצבועים בפד יצאה מדעתה.... (ל"ת)
    חנני 10/01/2019 06:49
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: