סגירת צורמת: הנאסד"ק ירד 3.8%, הבנקים איבדו עד 5.5%

האופטימיות מפגישת טראמפ-שי התפוגגה, כאשר המשקיעים חושדים בהפרזות מצד טראמפ. התהפכות עקומת האג"ח נמשכת גם הערב, כאשר סקטור הבנקאות נפל בתגובה. טבע איבדה 4.7%. נציין כי מחר לא צפוי מסחר בוול סטריט
עמית נעם טל | (18)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות. ברקע למסחר, האופטימיות בנוגע לפגישה האחרונה בין הנשיא טראמפ למקבילו הסיני מתפוגגת, כאשר החשדות לספינים מצד הממשל מתגברים. בנוסף, שוק האג"ח צפוי לעמוד גם הערב במרכז ברקע להתהפכות עקומת האג"ח, דבר שהתרחש לפני כל המשברים האחרונים. נציין כי מחר לא צפוי להתקיים מסחר בארה"ב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה 4.7% והמשיכה לרכז עניין. טאואר (סימול:TSEM) איבדה 3.1%, ופריגו (סימול:PRGO) השילה 0.9%.

לאחר האופטימיות אתמול בנוגע ליחסי ארה"ב, הבוקר נראה כי חוסר הוודאות בנוגע להסכמים בפגישה בין טראמפ לנשיא הסיני ממשיכים לגבור. לאחר שטראמפ מיהר אמש לצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "סין הסכימה להפחית ולהסיר את המכסים על כלי רכב אמריקאים שמיוצאים לסין, אשר שיעור המכס שנדרש בגינם עומד על 40% כרגע", היום נראה כי ההצהרה של הנשיא הייתה מוקדמת מידי (אולי בניסיון להקפיץ את המדדים). אתמול טען שר האוצר האמריקני כי "הורדת התעריפים צפויה להיות חלק מההסכם הכולל", כלומר רק כחלק מתהליך עתידי. יועצו הכלכלי של הנשיא, לארי קודלו, הוסיף לחששות כאשר טען "כי להבנתו, סין הסכימה להוריד את המכסים על ייבוא מכוניות". ובמילים פשוטות: החשדות נגד ספין של טראמפ להקפצת השווקים ממשיכים להתגבר. בתוך כך, השתיקה של הממשל הסיני בנוגע לפגישה, וזאת למרות שעברו 3 ימים, תורמת לספקולציות בשוק.

בעוד הספקולציות סביב יחסי ארה"ב- סין גוברים, שוק האג"ח האמריקני ממשיך לאותת על האטה בפעילות הכלכלית. תשואות האג"חים של ארה"ב, ובפרט לטווחים הארוכים, ממשיכות לרדת גם הערב, כאשר המשקיעים בורחים לנכסים הנחשבים ל"חוף מבטחים". התשואה לתקופה של 10 שנים נסחרת כעת ברמה של 2.9%, התשואה ל-30 שנים נסחרת ברמה של 3.14%. בתוך כך, לראשונה מאז 2007 נסחרות התשואות לטווחים של 2 ו-3 שנים מעל לתשואה של 5 שנים (היפוך של עקומת האג"ח).

התשואות לתקופה של 10 שנים: התהפכות על קו מגמה יורד+ ממוצע נע 200

 

התהפכות עקומת האג"ח של ארה"ב החזירה את סקטור הבנקאות האמריקני למרכז, כאשר נרשם הערב לחץ מכירות בסקטור. בהקשר זה נציין את תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב, את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) ומניית מורגן סטנלי (סימול:MS).

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) מחק ירידות של 0.6% ונסחר כעת ביציבות. בולט במיוחד הוא היין היפני, הנחשב ל"חוף מבטחים" שהתחזק הערב בכ-0.8% מול המטבע האמריקני.

הדולר מול הלירה הטורקית פורץ הערב תבנית התכנסות של החודשים האחרונים (שדיווחנו עליה בשישי האחרון). הלירה מאבדת כעת 2.7% מול הדולר. נראה כי הלחץ על המדינה עשוי לחזור בתקופה הקרובה, ברקע למצוקת הדולרים בשווקים.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    טבע מרכזת ענין? את מי היא מעניינת? (ל"ת)
    דניאל 04/12/2018 23:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שלח 04/12/2018 23:21
    הגב לתגובה זו
    טראמפ צריך לעמוד לדין על סיוע בהרצת מניות.
  • דב 05/12/2018 12:05
    הגב לתגובה זו
    על טיפשות ואמונה בכל מה שהזבל הפפרצי כותבים
  • 9.
    יכול להיות הרבה יותר גרוע תרגעו בלי לחץ (ל"ת)
    ממש לא נורא 04/12/2018 23:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מה עם כנפו? (ל"ת)
    ליזה 04/12/2018 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שלמה 04/12/2018 20:52
    הגב לתגובה זו
    קם דור חדש של ברוקרים בוולסטריט שכבר שלש שנים שערי המניות מנותקים מהמציאות וכל גחמה של הזוי תורן משגעת אותם והם גוררים אחריהם את כל השווקים בעולם
  • 6.
    הכותרת של אתמול מבהירה מדוע עדיף להתאפק ולא לעשות צחוק (ל"ת)
    עמי 04/12/2018 20:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הג'ינג'י עם הזנב חתול בראש לא דוחף המדדים היום? (ל"ת)
    היי מה קורה 04/12/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
  • דב 05/12/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    ואתה עם המצח הנמוך לא אומר: "כורדי?"
  • 4.
    מצב ביטחוני (ל"ת)
    א 04/12/2018 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ירידות עאלק , כולה נח קצת אז למה אתה עושה היסטריה ? (ל"ת)
    אנונימי 04/12/2018 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מצב 04/12/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
    שווקים ובורסות בתוך קטסטרופה.
  • 1.
    אנונימי 04/12/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
    מי יכול להסביר מדוע מדד תל אביב 35 יורד ב-1.2 אני באמת לא מבין על מה? האם יש משהוא שאנחנו לא יודעים
  • מה אתה לא יודע למה ? חבל . (ל"ת)
    כן יש הסבר. 04/12/2018 21:49
    הגב לתגובה זו
  • בוב 04/12/2018 21:24
    הגב לתגובה זו
    כמו בערב המלחמה הקודמת בושה
  • בטח הבנת ... (ל"ת)
    Black Tuesday 04/12/2018 20:47
    הגב לתגובה זו
  • הוא צריך לרדת עשרות אחוזים בקלי קלות (ל"ת)
    לאנוני 04/12/2018 20:38
    הגב לתגובה זו
  • לאנונימי 04/12/2018 18:04
    הגב לתגובה זו
    מנהל חשבונות בגילך לא מבין את מה שקורה במדינתנו מבחינת משימות ובטחון וכלכלה ובעיות חברתיות.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: