אבן קיסר
צילום: אלי שמעוני

אבן קיסר: שחיקה ברווחיות הגולמית, מנמיכה את תחזית ההכנסות

יצרנית משטחי הקוורץ מקיבוץ שדות ים הורידה את תחזית של הכנסות. המנכ"ל הנכנס: "התוצאות לא משקפות את הפוטנציאל". המניה יורדת ב-10%

אלי שמעוני | (2)

אבן קיסר, יצרנית משטחי הקוורץ מקיבוץ שדות ים, רשמה תוצאות חלשות ברבעון השלישי של 2018. עם פתיחת המסחר בוול סטריט, המניה יורדת ב-10%.

הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו ב-147.7 מיליון דולר, ירידה של 4.5% ביחס להכנסות של 154.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. על בסיס שערי חליפין קבועים, הכנסות החברה ברבעון השלישי ירדו ב- 1.9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר ביצועים יציבים בארה"ב ושיפור במכירות בקנדה ואירופה קוזזו בעקבות ביצועים מתונים יותר בישראל, אוסטרליה ושאר העולם. 

שיעור הרווח הגולמי ממשיך לצנוח. שיעור הרווחיות הגולמית ברבעון השלישי עמד על 29.6% לעומת 32.1% ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בשיעור הרווח הגולמי נבעה מירידה בתפוקת הייצור בישראל, עלייה במחירי הפוליאסטר (המשמש חומר גלם לייצור המשטחים), וכן אי יעילות בנוגע למלאים ולוגיסטיקה.

הרווח הנקי עלה בכ-50%, אך מדובר על נתון לא משקף שכן הרווח ברבעון המקביל היה נמוך במיוחד בשל הפרשות חד פעמיות. החברה המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב- 10.5 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2018, בהשוואה ל- 6.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. את ההשפעה האמתית ניתן לראות ב-EBITDA המתואמת, שאינה כוללת עלות תגמול מבוסס מניות, הוצאות בגין הסכמי פשרה והפסד מותנה והוצאות חד פעמיות.

ה-EBITDA המתואמת הסתכמה ב-21.6 מיליון דולר ברבעון השלישי, שיעור של 14.6% מההכנסות. זאת, בהשוואה ל-EBITDA מתואמת של 25.6 מיליון דולר, שיעור של 16.5% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. 

מנמיכים את התחזית

החברה צופה כי הכנסותיה לשנת 2018 יהיו בטווח שבין 572 ל-578 מיליון דולר, בעיקר בשל השפעות שליליות של שינויים בשערי חליפין, תנאי שוק מתונים מהצפוי וסביבה תחרותית יותר במחצית השנייה של שנת 2018. מדובר על הורדה של התחזית לאחר שהחברה דיווחה ברבעון הקודם כי הכנסותיה בשנת 2018 יתכנסו לכיוון חלקה האמצעי-נמוך של תחזית ההכנסות השנתית של 590 עד 610  מיליון דולר.

החברה מנמיכה גם את תחזית רווח ה-EBITDA.  בהתאם לתחזית ההכנסות המעודכנת, החברה צופה כעת כי ה-EBITDA המתואמת בשנת 2018 תתכנס לכיוון הרף הנמוך של התחזית הקודמת שנתנה החברה, בטווח שבין 74 ל- 82 מיליון דולר, כאשר הציפיות המתונות בנוגע להכנסות יקוזזו חלקית על-ידי פעולות שמטרתן חיסכון בעלויות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יאללה יובל ,קח אותם קדימה (ל"ת)
    אנה 07/11/2018 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עובד 07/11/2018 18:20
    הגב לתגובה זו
    אתו הרגשנו שיש תקווה לעתיד טוב יותר. עכשיו אנחנו מחשבים קיצנו לאחור ומתנחמים שיש "פוטנציאל...."
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.