הסכם סחר חדש בין ארצות הברית לקנדה

על פי דיווחים בארה"ב שתי המדינות הגיעו להבנות וההסכם יקרא USMCA: United State-Mexico-Canada Agreement, ההסכם יחליף את הסכם NAFTA הקיים. החוזים על וול סטריט מזנקים
גיא עיני | (8)

השיחות בנושא הסכם הסחר ביו ארה"ב לקנדה שנערכו ביום ראשון הביאו את הליטושים האחרונים שנדרשו על מנת לעצב מחדש את הסכם הסחר הישן בן ה-25 שנה, הידוע בשמו, NAFTA. בכך זהו הסכם הסחר החדש הגדול ביותר בנחתם בתקופת כהונתו של דונאלד טראמפ כנשיא ארה"ב עד כה. בתוך כך, החוזים העתידיים בוול סטריט עולים עד 0.8%

ההסכם שהושג שעות בודדות לפני הדדליין שהציבו בבית הלבן יעשה את דרכו לאישור בקונגרס האמריקאי זאת לאחר משא ומתן משולש בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו. בכיר בממשל טראמפ אמר ביום ראשון אמר כי ההסכם החדש יקרא USMCA.

"היום, קנדה וארצות הברית לצד מקסיקו, הגיעו להסכם חדש, הסכם סחר מודרני יותר למאה ה-21 - הסכם USMCA", אמרו ארה"ב וקנדה בהצהרה משותפת והמשיכו: "ההסכם ייתן לפועלים, חקלאים, חוואים ולעסקים שלנו הסכם סחר ברמה גבוהה שיביא לשווקים חופשיים יותר, לסחר הוגן ולצמיחה כלכלית איתנה באזורינו. ההסכם יחזק את מעמד הביינים וייצר מקומות עבודה חדשים וטובים והזדמנויות חדשות עבור כמעט חצי מיליארד אנשים שקוראים לצפון אמריקה בית". "זהו יום טוב לקנדה", אמר ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו  ביום ראשון בצאתו מהלשכה.

עיקרי ההסכם

כוללים את נושא מוצרי החלב,  קנדה תאפשר לחקלאים אמריקאים גישה רבה יותר לשוק החלב שלה. תוך הגדלת המכסה על כמות מוצרי החלב מארה"ב לקנדה.

בנוסף, פרק 19 שהיה בהסכם הישן נשמר, הפרק עוסק במערכת סכסוכים שמאפשרת למדינות שבהסכם להעלות תלונות על סחר לא הוגן בין השלוש. שימור של פרק זה היה מטרה מרכזית מצד הקנדים.

מכסים - קנדה קבלה התחייבות כי כל המכסים העתידיים על מכוניות וחלקי חילוף מיובאים לא יפגעו במדינה. נציין כי לא היה כל הסכם סחר רשמי על הפלדה והאלומיניום של ארה"ב.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    kobes 01/10/2018 17:33
    הגב לתגובה זו
    קנדה תוביל בתחום ואנורק נשרת בשולים
  • 5.
    עידן נוריק 01/10/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שעל הפלדה טראמפ התלונן. מה הוא השיג בעצם?
  • 4.
    דוד 01/10/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
    כולם עושים מה שרוצים במדינה מעלים מסים מעלים דלק מעלים מצרי חלב כחו את כול המסקורת לו נשאר לנו כלום נעבוד בחנם פו יהיה כמו ביון לו צריך לעבוד בחינם
  • חחחחחחחחחחחחחח מצאת לך... הוא בדיוק שותה שמפנייה ורודה (ל"ת)
    ממי 01/10/2018 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 01/10/2018 15:50
    הגב לתגובה זו
    קשה לציבור לסבול את הנטל שמקשים על הציבור בעלית הדלק
  • 2.
    משקיע 01/10/2018 12:25
    הגב לתגובה זו
    בקיצור טראמפ מאיים תמיד וכשמגיע רגע האמת מתקפל ומסכים לדרישות הצד השני אך מפרסם תמיד כאילו ניצח . מזכיר מאוד את השיטה של השביתות אצלנו בין ההסתדרות לממשלה אחרי סיום השביתות שניהם יוצאים לתקשורת כמנצחים . מעניין מי הפסיד משהו בכלל?
  • טראפ לא קיבל כלום (ל"ת)
    יואל 01/10/2018 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לואי 01/10/2018 11:53
    הגב לתגובה זו
    אוטוטו תאושר הלגליזציה בארה"ב , והסקטור יתחיל "לעוף".
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: