בשוק בטוחים: הפד' בדרך לעוד 2 העלאות ריבית ב-2018

ברקע לנתוני השכר והאינפלציה האחרונים, החוזים על 4 העלאות ריבית במהלך 2018 בשיאים חדשים בימים האחרונים. בתוך כך, הפד' צפוי לעבור לשלב ה-5 בתהליך צמצום המאזן החל מהחודש הבא
עמית נעם טל | (4)

לאחר שדו"ח התעסוקה האחרון הצביע על עלייה של 2.9% בשכר העובדים, קצב העלייה השנתי הגבוה ביותר מאז 2009, ולקראת נתוני האינפלציה שצפויים להתפרסם ביומיים הקרובים, השווקים מתמחרים כעת הידוק מוניטרי חד יותר מצד הפד' בחודשים הקרובים: עוד 2 העלאות ריבית ב-2018, ועלייה נוספת בתהליך צמצום מאזן הבנק.

ע"פ החוזים של CME על ריבית הבנק הפדראלי, השוק מתמחר כעת בכ-100% עליית ריבית נוספת לרמה של 2%-2.25% במהלך החלטת הריבית החודש.

ההסתברות לעליית ריבית שלישית ב-2018: אחרי הנפילה במאי בעקבות המשבר באיטליה, החוזים זינקו לאחרונה ל-100%

ההסתברות להעלאת ריבית רביעית בדצמבר הקרוב עמדה בתחילת השנה על 10% בלבד, ובימים האחרונים ההסתברות עלתה ל-77.7%, השיא שנתי.

 

העלאת הריבית מצד הפד' ממשיכה לדחוף את תשואות האג"חים לטווחים קצרים, והופכת את האג"חים במח"מים הקצרים לאטרקטיביות במיוחד למשקיעים דפנסיביים. התשואה על אג"ח ארה"ב לתקופה של חודש עומדת היום על 1.96%, והיא גבוהה משמעותית מתשואת הדיבידנד הממוצע שמספקות החברות במדד ה-S&P500 (1.77% בלבד).

תשואות אג"ח ארה"ב לתקופה של חודש: מחיר הכסף ממשיך לעלות, והתשואה נראית אטרקטיבית במיוחד למשקיעים סולידים

 

נציין עוד כי למרות העלאות הריבית האחרונות, ע"פ מדדים רבים הפד' נמצא עדיין בפיגור ניכר לנוכח הנתונים הכלכליים בארה"ב.

 

מאזן הפד'

בעוד סוגיית הריבית מושכת את רוב הכותרות כיוון שהיא מוכרת הרבה יותר לציבור, מאז 2008 נכנס משתנה חדש למשוואה והוא מאזני הבנקים המרכזיים, וגם כאן הפד' צפוי לעלות הילוך נוסף בתהליך ההידוק המוניטרי.

בשבוע הקודם מאזן הפד' ירד בכ-11 מיליארד נוספים, כאשר עיקר הצמצום מתייחס ל-31.8. בסה"כ, השלים הפד' צמצום של כ-250 מיליארד דולר מתחילת התהליך בספטמבר 2017. התהליך צפוי לצבור תאוצה מחדש כבר מסופ"ש הקרוב, כאשר 40 מיליארד דולר צפויים להעלם מהשווקים עד סוף החודש.

מאזן הפד' המעודכן והצפי לסוף אוקטובר

 

החל מהחודש הבא צפוי הפד' לעבור לשלב האחרון של תהליך צמצום המאזן, כאשר בכל חודש הפד' צפוי "להרוס" כ-50 מיליארד דולר מהשווקים. מדובר בחדשות רעות עבור שווקים רבים, ובפרט השווקים המתעוררים שנופלים בחודשים האחרונים לנוכח ההתחייבויות הדולריות שלהם והמחסור בדולר.

את ההכנות לשלב הבא ניתן לראות כבר ברכישות החוזרות שמבצע הפד' בשוק האג"ח מגובה משתכנתאות (MBS), שירדו בחודש האחרון לכ-5.6 מיליארד דולר בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז הפד' החל לנהל את המאזן. הרכישות החוזרות צפויות לרדת לרמה אפסית בחודש הבא.

הרכישות החוזרות של הפד' בשנים האחרונות: צפויות להעלם החל מהחודש הבא

כאשר הפד' התחיל בתהליך מחיקת הדולרים מהשוק, הוא טען כי ימשיך בתהליך עד ש"השוק יראה שבירה". בינתיים, התהליך פוגע בעיקר בשווקים שהם אינם ארה"ב, כאשר קרוב ל-20 טריליון דולר נמחקו משוקי המניות מאז השיא שנקבע בינואר, ומי שאיננו ארה"ב מראה סימני שבירה. שוקי המניות בארה"ב נותרו יציבים ברקע לרכישות העצמיות שהחברות מבצעות. לפי גולדמן זאקס, ב-2018 צפויות הרכישות העצמיות להסתכם בטריליון דולר, שיא כל הזמנים.

מדדי המניות בארה"ב מול שאר העולם: פער בלתי נתפס, פעולות הפד' משפיעות על שאר השווקים

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    100 11/09/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    תגובות עדינות ונחמדות יתקבלו בברכה. פרופ' איציק פסיכיאטריה וחקר המוח.
  • חפש מי יזי....... אותך פח אשפה מקווה שהייתי מתון (ל"ת)
    אסף 11/09/2018 16:10
    הגב לתגובה זו
  • יורגן 11/09/2018 20:21
    בני עמי הגרמנים מלפני 70 שנה בערך היו מהסוג שלך. ראותם חרות מגאילים וחלעתי
  • 1.
    דוד אברהם כהן 11/09/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    נכס ואני תוהה , האם לרכוש דולרים ברובלים שקיבלתי או שקלים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: