טסלה
צילום: Istock

מאסק גרם להפסד של 1.3 מיליארד דולר לסוחרי השורט על המניה

מייסד החברה פרסם בטוויטר כי הוא שוקל להפוך את טסלה לחברה פרטית. בדו"חות שהוגשו לרשות לניירות ערך האמריקנית לא דווח על רצון כזה מצד החברה
עמית טל | (8)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

דרמה במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) ברקע לציוץ של מייסד החברה בה הוא שוקל להפוך את החברה לפרטית, כאשר ההצעה לבעלי תעמוד על 420  דולרים למניה, כאשר המימון למהלך כזה מובטח. עדכון 23:20 ג'ון ק', מנהל המרכז לממשל תאגידי בבית הספר למשפטים בקולומביה, מגיב לרשת YHOO למהלך המפתיע של מאסק הערב: "אם אכן מאסק יוכיח כי המימון לעסקה זו קיים (כפי שטען בציוץ), זוהי ברכה עבור בעלי המניות. אך אם זה לא נכון, טסלה נמצא בצרות, ובעלי המניות עשויים להרגיש את הכאב, כאשר החברה מסתכנת בתביעה גדולה מצד סוחרי השורט על המניה. עדכון 23:00 לאחר שהמסחר במניית החברה חודש, מניית טסלה זינקה בכ-10%. ונראה כי ידובר עוד רבות בימים הקרובים על המהלך הערב של מאסק. ע"פ חברת S3 Partner, העלייה הערב במחיר המניה גרמה לנזק של 1.3 מיליארד דולר לסוחרי השורט עדכון 22:40 אלון מאסק מפרסם בבלוג של החברה את ההסבר למהלך המפתיע הערב: "מוקדם יותר הערב הודעתי כי אני שוקל להפוך את טסלה לחברה פרטית בתמורה למחיר של 420 דולרים למניה. רציתי להודיע ​​לכם על מדוע אני חושב שזו הדרך הטובה ביותר להמשך הדרך של החברה. ראשית, החלטה סופית טרם התקבלה, אבל הסיבה ליציאה למהלך כזה נובעת בראש ובראשונה מהרצון ליצור סביבה שבה טסלה תוכל לפעול בתורה הטובה ביותר. כחברה ציבורית, אנחנו נתונים לתנודות פראיות במחיר המניה שלנו, שיכולות להסיח את דעתו של כל מי שעובד בחברה ושהוא בעל מניות. להיות חברה ציבורית משמעותו גם להיות תלויים במחזור של דוחות רבעוניים - מצב שיוצר לחץ רב על טסלה לקבל החלטות שעשויות להיות נכונות עבור רבעון מסוים, אבל לא בהכרח נכונות לטווח הארוך.  כמו כן,  להיות חברה ציבורית אומר שיש מספר גדול של אנשים שיש להם תמריץ לתקוף את החברה (סוחרי שורט). אני מאמין שאנחנו בשיאנו כשכולם מתמקדים בביצוע, כאשר אנחנו יכולים להישאר ממוקדים במשימה ארוכת הטווח שלנו, וכאשר אין תמריצים לאנשים לנסות לפגוע במה שאנחנו מנסים להשיג. זה נכון במיוחד עבור חברה כמו טסלה שיש לה משימה לטווח ארוך, צופה  את פני עתיד. SpaceX היא דוגמה מושלמת: היא יעילה הרבה יותר מבחינה מבצעית, וזה בעיקר בשל העובדה כי היא חברה פרטית. זה לא אומר שזה יהיה הגיוני עבור טסלה להיות פרטית לאורך זמן. אין לזה שום קשר עם צבירת שליטה לעצמי. אני הבעלים של כ -20% מהחברה עכשיו, ואני לא רואה את זה להיות שונה באופן משמעותי לאחר כל עסקה הושלמה. ביסודו של דבר, אני מנסה להשיג תוצאה שבה טסלה יכולה לפעול במיטבה, ללא כל הסחת דעת. הצעה זו ללכת לכיוון של חברה פרטית  תוחלט בסופו של דבר בהצבעה של בעלי המניות שלנו. אם התהליך יסתיים כפי שאני מצפה שזה יהיה, טסלה כחברה פרטית תהיה בסופו של דבר הזדמנות עצומה לכולנו. כך או כך, העתיד הוא בהיר מאוד ואנו נמשיך להילחם כדי להשיג את המשימה שלנו." גם במכתב שפורסם מאסק איננו מפרט כיצד הוא יכול לגייס סכומים כאלה. נציין עוד כי החברה הגישה הבוקר את דו"ח ה- 10-Q לרשות לניירות הערך האמריקני, ובדו"ח לו צויין שום רצון של החברה להפוך לחברה פרטית, דבר שמעלה את החשד כי הציוץ של מאסק נועד לפגוע בסוחרי השורט על המניה. בנוסף, הפיינשל טיימס מפרסם כי הבנקאים הקרובים לחברה לא מכירים רצון של החברה להפוך לפרטית.

עדכון :22:00

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) מבצעת הערב זינוק של 7.3% ברקע לציוץ של מנכ"ל ומייסד החברה, אלון מאסק, שטוען כי הוא הוא שוקל להפוך  את טסלה לחברה פרטית תמורת 420  דולר למניה. המסחר במניה הופסק לנוכח אי הוודאות לגבי ההודעה של מאסק, המחייבת בדיקה של הרשות לניירות הערך האמריקנית. מהחברה סירבו לפי שעה לאמת את הציוץ של מאסק. הציוץ הערב של אלון מאסק שמצליח להקפיץ מחיר המניה  

    מדובר באפסייד של 14% ממחיר המניה כעת, וזאת לאחר שמניית החברה זינקה בשבועיים האחרונים בכ-24% ברקע לדו"חות מעורבים של החברה. כרגע לא ברור בכלל האם מאסק יכול לבצע רכישה כזו מבחינה כלכלית. ייתכן מאוד כי המהלך המפתיע הערב של מאסק הוא חלק ממלחמתו מול סוחרי השורט על מניה, כאשר הוא מכריח אותם לסגור פוזציות שורט במהירות בכל דיווח מסוג זה. במאי האחרון הודיע מאסק בחשבון הטוויטר כי "שריפת השורט הגדולה במאה" תגיע בקרוב, ולאחר מספר ימים רכש מאסק בכ-6 מיליון דולר מניות מהחברה, דבר שהביא לנזק של 1.1 לסוחרי השורט במניה. הציוץ של מאסק בחודש מאי האחרון לפני יומיים צייץ מאסק לינק שמקשר לגירסה הפארודית של הסרט "הנפילה" שמגולל את הימים האחרונים של אדולף היטלר בבונקר. אלא שהפעם הפהירר מדבר על פתיחת פוזיציות שורט על מניית טסלה. הציוץ בסופ"ש האחרון: "לעזאזל, מסתבר שגם היטלר עשה שורט על מניית טסלה" נזכיר כי טסלה היא המניה בעלת כמות השורטים הגדולה ביותר בוול סטריט, ורבים רואים בחברה בועה שצפויה להתפוצץ בשנה הקרובה. אחד מסוחרי השורט על המניה הוא סטיב אייזמן, מנהל קרן הגידור שחזה את משבר הסאב פריים והיווה את ההשראה לסרט מכונת הכסף ("THE BIG SHORT") שטען בחודש האחרון כי פתח פוזיציות שורט על החברה בעקבות חששות עמוקים בנוגע ליכולתה של החברה לשרת את חובותיה הרבים (לכתבה המלאה).   

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מוקי 08/08/2018 10:20
    הגב לתגובה זו
    50 מליארד$ מאיפה הכסף? מי ערב לקניית המניות ב 420$
  • קרן מסין (ל"ת)
    ג'סי 08/08/2018 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פחחחחחחחח (ל"ת)
    נוכל 07/08/2018 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גאון .. (ל"ת)
    שחרזדה 07/08/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
  • אורי 08/08/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
    הוא הרגע אמר לכל השורטיסטים לשים סטופ מעל 420
  • 2.
    רועי לוי 07/08/2018 21:19
    הגב לתגובה זו
    כל פעם הוא מוציא איזו הודעה שגורמת לקהל המעריצים שלו להקפיץ את המניה בלי שום קשר למצב כלכלי או לשוק. לא ברור לי איך זה חוקי?
  • אורי 08/08/2018 09:39
    הגב לתגובה זו
    המעריצים שלו עיוורים
  • 1.
    אחיזת עיניים 07/08/2018 20:59
    הגב לתגובה זו
    אין מספיק קובלט ליצור סוללות ואין התפתחויות חדשות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: