משה כחלון
צילום: איתמר סיידא

אגדת פסח: הסרטון הדמיוני בכיכובם של כחלון ואליהו הנביא

שר האוצר פרסם סרטון בו אליהו הנביא מתקשה לעמוד בקצב המהיר של בניית הדירות בישראל. המציאות שונה

מערכת Bizportal | (22)

האגדה של משרד האוצר: בשבוע שבו דו"ח של בנק ישראל האיר מחדש את החולשה שבתכנית "מחיר למשתכן" פרסם משרד האוצר ברכת פסח בה רואים את אליהו הנביא "מתלונן" על כמת הדירות העצומה שנבנו בישראל בשנה האחרונה. מעבר לנסיון להדביק לדמות המסורתית מבטא מסויים וקושי בהגיית שמות משפחה, מדובר על סרטון שפשוט חוטא למציאות. בפועל רובן המוחלט של הדירות שהוצאו במסגרת מחיר למשתכן פשוט לא נבנו. צפו בסרטון:

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    סמי 31/03/2018 22:05
    הגב לתגובה זו
    אני גר בבניין המאוכלס בעפולה שהם צילמו בו כולנו מבסוטים וגאים בסרטון ובכלל בפרויקט שבזכותו הצלחנו לרכוש דירה בהנחה ענקית, תפיקו להכפיש סתם
  • שט 01/04/2018 08:43
    הגב לתגובה זו
    לרוב היהודים אין צורך בבניה מוזלת בעפולה.
  • 14.
    שקרנים 31/03/2018 19:37
    הגב לתגובה זו
    שנתיים ב 1.4 מליון כעת.1.8 מליון תבדקו. וגם פורסם באתר
  • שט 01/04/2018 08:35
    הגב לתגובה זו
    הן תהיינה מחוברות טוב לתל אביב המטרופולינית. פתח תקווה נימצאת על התוואי של הקוו הירוק בפרוייקט הרכבת הקלה. הקוו הירוק צפוי לפעול החל מ 2021 לכל המורדם וכן 2022 לכל המאוחר.
  • 13.
    מגיב 4 תפרט איזה מפרט טכני קיבלת עבור 600 אלף שקל, (ל"ת)
    אורח 31/03/2018 18:15
    הגב לתגובה זו
  • שט 31/03/2018 19:10
    הגב לתגובה זו
    חפש בגוגל פרוייקט אחיסמך, יש דירות בודדות 650 אלך שקל, שאר הדירות 1.1 מיליון או 1.7 מיליון שקל
  • 12.
    נתראה בבחירות (ל"ת)
    הזוי כמה שזה עצוב 31/03/2018 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אבי 31/03/2018 13:47
    הגב לתגובה זו
    גם אליהו לא יכול לעזור לו שקרן בלתי נלאה דיור למשתכן = כישלון חרוץ
  • 10.
    רועי 31/03/2018 11:21
    הגב לתגובה זו
    בבחירות הבאות כולנו נגד ביבי-כחלון ולהדיח אותם מהשלטון כי עונש על פגיעת בחלשים , בנכים ובקשישים
  • רק כחלון.קצבת הנכות הראשונה הגדולה ב70% שולמה לפני פסח (ל"ת)
    גד 31/03/2018 14:29
    הגב לתגובה זו
  • בממשלה חושבים איך להעלות עוד מיסים לממן את הקצבאות . (ל"ת)
    ועכשיו 31/03/2018 19:35
  • 9.
    מנסיעה לסדר:כל הארץ מנופים ואורות מבתים חדשים כחלון ענק (ל"ת)
    אריה 31/03/2018 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דב 30/03/2018 20:57
    הגב לתגובה זו
    השתן עלה לו לראש. ככל שהוא נחלש בסקרים, כך עולה התסכול מהמציאות האלקטורלית שלו. האדם, חוששני, הפך מגלומן.
  • 7.
    מה השלב הבא 30/03/2018 18:29
    הגב לתגובה זו
    בשירותים הכפולים מפעל לחמוצים?
  • 6.
    יש כסף 30/03/2018 18:27
    הגב לתגובה זו
    לא מבינים שום דבר . היה צריך להביא אליהו טריפולטאי. ובפורים הוא שכח את הליצן שמתחפש לדירה בחינם
  • 5.
    שט 30/03/2018 17:15
    הגב לתגובה זו
    ניבנות במקומות נידחים והרבה זוכים מבטלים את הקניה שלהן בגלל שאין שימוש ךדירות במקומות נידחים דירות רפאים לא משפיעות על מחירי הדיור באיזורים מבוקשים. זה הבלוף של משה כשלון..
  • 4.
    זוג צעיר 30/03/2018 15:09
    הגב לתגובה זו
    הלחץ הכי גדול של הקבלנים ובנק ישראל מהרגע שפרוייקטים של מחיר למשתכן יתחילו להימסר. כמה שנים כחלון בתפקיד? דירות לא בונים מהיום למחר. השנה (2018-2019) פרוייקטים יתחילו להמסר ואז ההחלקה במידרון של האפסים האלה שחגגו לנו על התחת כל השנים תהיה כואבת ואשמח לאידם. ANYWAY שכינו בפרוייקט בלוד. שילמנו 600 אלף על דירת 3 חדרים 100 מטר מרובע החודש מקבלים מפתח - הדירה והבניין מוכן: דירה נהדרת ושכונה נהדרת 0 - לכל החמוצים.
  • שט 30/03/2018 17:11
    הגב לתגובה זו
    העלמת בתגובה שלך את המשכנתא שתעלה לך מאות אלפי שקלים. הדירה לךל עלתה לך יותר ממליון שקל ואןלי יותר ממליון וחצי שקל, אל תעלים את המשנתה ממחיר הדירה שלך.
  • 3.
    הוא רוסה אותה והיא לא רוסה. (ל"ת)
    עלבון לתימנים 30/03/2018 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דש 30/03/2018 14:40
    הגב לתגובה זו
    כחלון חתיכת אפס עם שגעון גדלות אם היה שר אוצר אשכנזי היו אומרים שהסרטון גזעני
  • 1.
    משה 30/03/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    והשיטה המקובלת של פרסומים מעובדים כדי להמשיך ולדפוק את התדמית ברבים עד למצב שהאזרח יתחיל להאמין בזאת , זו שיטה ידועה שהביאו העולים ממזרח אירופה וישמו זאת בהצלחה עשרות שנים , ובאמת כיום זה גורם לגועל נפש והם לא רוצים להכיר בזה וחבל , כי ההרס שהם יגרמו לחברה בישראל הוא בלתי הפיך בנידוך
  • ישראלי 31/03/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    או שאולי התכוונת לדמיון המזרחי
תל אביב אלכס ת"א נדל"ן נדלן
צילום: אלכסנדר כץ

הנה באה הרכבת: איך יושפעו מחירי הנדל"ן מהתקדמות העבודות?

היכן נרשמו עליות מחירים לקראת כניסת הרכבת הקלה, ומה קרה במקרים דומים בעולם; יו"ר לשכת השמאים: "דירה ממוצעת נמכרת ב-3 מיליון שקל"
גיא בן סימון |

שנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, מבקר המדינה הזכיר לנו לאחרונה כי קו הסיום מתרחק, וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של תוואי הרכבת על שוק הדיור שבאזור. 'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שמתחיל בפתח תקווה עובר דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד לבת ים, אמור להתחיל לפעול באוקטובר של 2021 במידה ולא יירשמו עיכובים. עם זאת, לפי מבקר המדינה ההשקה תידחה לפחות בשנה לשנת 2022. את עבודות "הקו הירוק' ו'הקו הסגול' יחלו עד סוף 2019.  התפישה הרווחת היא כי כניסתה של רכבת קלה לאזורי מגורים מביאה לשיפור בתשתית התחבורה ובכך מגדילה את הנגישות של האוכלוסייה למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי. אחת ההשפעות החשובות שבאות לצד השיפור התחבורתי היא על מחירי נדל"ן בסביבת האזור שנהנה משירותי הרכבת ואף בנכסים הסמוכים לתחנות ולתוואי הרכבת. אך מה קורה בזמן העבודות והאם העלייה במחירי הנדל"ן שבאיזור כבר מגולמת? "הדירות עלו, הנכסים המסחריים בהמתנה"​ "כאשר מדברים על הנכסים במתחמי הבנייה של הרכבת הקלה נכון להפריד בין נכסים מניבים לנכסי מגורים וצריך להבחין בין העבודות המתבצעות בתל אביב לעבודות ברמת גן, בני ברק או פתח תקווה", אומר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, בשיחה עם Bizportal.  לדבריו, "בתל אביב, בעלי הנכסים המניבים בטבעת הראשונה לעבודות נאלצים לספוג ירידה בדמי השכירות. שיטוט באזור תחנת קרליבך מגלה שטחי מסחר רבים שעומדים ריקים ללא דורש כבר תקופה ארוכה. אני מניח שהמגמה הזאת תסתיים רק סמוך לסיום העבודות שהכבישים באזור ייפתחו לתנועה. שטחי המסחר שכן פעילים מושכרים בדמי שכירות נמוכים משמעותית ממה שהיה לפני תחילת העבודות. ישנם שטחי מסחר שמשלמים היום 30% פחות. עם זאת, המגמה תגיע לקיצה בסיום העבודות. בעוד שנתיים וחצי אם נ.ת.ע תעמוד בלוחות הזמנים, מחירי הנכסים יזנקו וככל שהקו האדום יתפוס תאוצה גם שווי הנכסים ודמי השכירות יעלו". "בתחום המגורים המצב שונה", אומר מסילתי. "אני לא מזהה ירידה גורפת במחירי השכירות באזורים הללו בלבד באמת מקומות מאוד נקודתיים. מבחינת ערך הדירות, ניתן לומר שהם אפילו עלו בגלל הפוטנציאל שלהם בעוד שנתיים וחצי שלוש. יכול להיות שמדובר בעלייה מתונה יחסית בשל העבודות אבל עדיין ניתן לראות שדירה ממוצעת נמכרת סביב 3-3.1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל לפני שנתיים וחצי".  "כמובן מדובר על מחירים ממוצעים. בשנה האחרונה נסגרו עסקאות גם במחירים גבוהים יותר. למשל דירת 4 חדרים ברחוב מזא"ה, בחלק שקרוב לעבודות, נמכרה לפני כשנה תמורת 3.6 מיליון שקל, דירת 2 חדרים בלינקולן נמכרה תמורת 2.3 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת 4 חדרים ברחוב סעדיה גאון תמורת 4.7 מיליון שקל ומזא"ה הסמוכה 2 חדרים ב-2.5 מיליון שקל. מבלי להיכנס לשווי הריאלי של הנכסים הספציפיים האלה, בהחלט ניתן לראות ששוק הנדל"ן למגורים נשאר יציב למרות העבודות".  נתון נוסף: מאז תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בשנת 2017 נרשמה עליה במחירי הדירות הסובבות את תחנת הרכבת הקלה בקרליבך. בפרויקט גינדי TLV שבין הרחובות חשמונאים וקרליבך, דירת 100 מ"ר נמכרה במחיר 3.5 מיליון שקל בסוף שנת 2014 (ובטרם תחילת העבודות) ואותה דירה בדיוק נמכרה במחיר 5 מיליון שקל בסוף שנת 2017 (לאחר תחילת העבודות). האם המחירים כבר מגלמים את השפעות תוואי הרכבת? "אם בתחילת הדרך ראינו ירידה גורפת בשווי הנכסים באזורי העבודות בשל חוסר האמון שהפרויקט יצא לדרך וחששות שהעבודות יפסקו באמצע וישאירו הרים של עפר, כיום ככל שהעבודות מתקדמות וברור לכל שתהיה רכבת קלה, כך שווי הנכסים דווקא עולה בשל הפונטנציאל. עם זאת, אני לא חושב שהם הגיעו עדיין למיצוי ואנחנו צפויים לראות זחילה של מחירי הנכסים כלפי מעלה גם בשנים הקרובות". באזורים בהם נכנסת רכבת קלה צפיפות האוכלוסין גדלה, לצד זאת עולה הביקוש למגורים בסמוך לתחנות הרכבת וכתוצאה מכך ייתכן פיתוח מואץ באותו אזור יחד עם עלייה בערכי הנדל"ן. דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון, אמרה בשיחה עם Bizportal: "השינויים בערכי הנדל"ן משתנים מאזור לאזור, זה תלוי במספר גורמים כגון: רמת הפיתוח המתלווה לכניסת הרכבת, הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה, מאפייני האזור למשל האם זה קרוב לאזור תעסוקה או לאוניברסיטה ומוסדות חינוך ועוד. אולם, רוב המחקרים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה בערכי הנדל"ן הממוקמים בסמיכות לתחנות רכבת קלה. העלייה נצפית בעיקר ברדיוס של כ-500 מטר מהתחנה". ומה קרה בעולם? "בעולם הבינו בעשורים האחרונים שהרכב הפרטי לא יכול להיות כלי התחבורה הדומיננטי והחלו לבנות רכבות קלות לשימוש בתוך הערים הגדולות ובמטרופולינים. אם בעבר חשבו שהרכבות נועדו לשמש את האוכלוסיות החלשות ואלו היותר מבוססות ישתמשו ברכבים פרטיים, חשיבה זו השתנתה. המכוניות הפרטיות יצרו פקקי תנועה שרק גדלו והלכו והרכבת הקלה העירונית היא פתרון טוב לפקקים אלה. הרכבת הקלה מגדילה את הנגישות בתוך המטרופולין בצורה משמעותית ומקטינה את זמן ההגעה ממקום למקום". "בפורטלנד, סקרמנטו, סאן דיאגו, סנטה קלרה, בופאלו, נמצא כי מחירי מגורים הממוקמים בסמוך לתחנות הרכבת גבוהים יותר בין 18%-2%. באזורי תעסוקה ומסחר המחירים גבוהים באזור התחנה בין 4% ל-30% מאזורים מרוחקים מהתחנה, למשל בסנטה קלרה, וושינגטון, דאלאס, אטלנטה, סאן פרנסיסקו. גם בדרום קליפורניה, שם הרכבת נבנתה בשנת 2005. בתקופת התכנון מ-1996-2000 מחירי מגורים עלו ב-23% בגלל הציפייה לרכבת. ומהשנים 2000-2004 נצפתה עלייה של 28%". "גם בארץ, נראים שינויים במחירי הדירות הממוקמות בסמיכות לתחנות רכבת קלה המתוכננת, בפרט בתחנות הקו האדום שנמצא כבר בהליכי בנייה. בארץ, נערך מחקר אחד בנושא שפורסם בשנת 2008 אותו ערכתי בטכניון בהנחייתה של פרופ' פנינה פלאוט, אשר בדק את השתנות המחירים בתקופת התכנון של הקו האדום. המחקר נערך בתחנת ביאליק ברמת גן והראה ברמת מובהקות גבוהה כי דפוס המחירים שהיה קיים לפני אישור התכנית השתנה והמגמה היא של מחירים גבוהים יותר דווקא בדירות הקרובות יותר לציר ז'בוטינסקי ברמת גן, לעומת מגמה הפוכה שהייתה קיימת לפני אישור התכנית. עם זאת, מחקרים בעולם שנעשו בתקופת הבנייה הצביעו על פגיעה במחירי השכירות בתקופת הבנייה בגלל המפגעים הסביבתיים ופקקי התנועה שנוצרים בסביבה. כל דחייה נוספת בפתיחת הרכבת והתארכות תקופת הבנייה פוגעת בערכי הנדל"ן, הן במגורים והן במסחר ומשרדים".