חוזי הביטוח נגד חדלות הפירעון של הבנקים בעולם בזינוק חד
בתגובה למחנק האשראי, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של הבנקים הגדולים בעולם בזינוק חד בימים האחרונים. המשבר בודיטשה בנק נפתר לפני שנתיים בעזרת תוכנית רכישות מצד הבנק המרכזי באירופה, גם הפעם?banking sector problem pic.twitter.com/eGyXznw94z
— Amit Tal (@amital13) 25 במרץ 2018
הזינוק בריבית הבין בנקאית מגיע לקראת סוף רבעון, תקופה שבה החברות מסדרות את המאזנים שלהן. וחלק מהירידות שחווים בעולם בתקופה האחרונה הם כתוצאה ממימוש של נכסים של החברות על מנת לעמוד בתקציבים מאוזנים. ואם זה לא מספיק, מאזן הפד' צפוי לצנוח בחדות השבוע (לכתבה המלאה), דבר שצפוי להגביר את הלחץ. הבאים בתור לסבול ממחנק האשראי הן ככל הנראה השווקים המתעוררים, האג"חים הקונצרנים, והחברות הממונפות. כל עוד הפד' לא ישנה את מדיניותו, הלחץ בשווקים צפוי רק להתחזק. הבנקים בארץ הם הבאים בתור? לאחר פתיחה "סבירה" בירידות של 1.5%, עברו הבנקים לירידות חדות של יותר מ-3%, אך עדיין קרובים לרמות השיא, ואינם מרגישים את הלחץ הפיננסי שמתרחש בשבעות האחרונים בעולם. החשיפה לסקטור הבנקאות האירופאי, ובעיקר לסקטור הבנקאות בארה"ב צפויה לתת את אותותיו בתקופה הקרובה? גרף מדד הבנקים בישראל: נסחרים ברמות שיא, אך הופכים לפגיעים במיוחד כעתLooks as if European banks hit harder by rising USD funding costs (seen in wider Libor-OIS spread) than their US counterparts. pic.twitter.com/mnGD5OrUWG
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 24 במרץ 2018
- 12.מיא 25/03/2018 18:37הגב לתגובה זומה דעתכם? האם זה הזמן להשקיע בנכס מסחרי עם דייר אחד בתחום מאד יציב (לא קמעונאות) שמחוייב לעשר שנים?
- 11.אבל למה אתה תמיד שלילי למההההה? (ל"ת)השואל 25/03/2018 13:50הגב לתגובה זו
- 10.עמית יש לי כבר כאבים בחזה מהכתבות שלך (ל"ת)רועי 25/03/2018 13:21הגב לתגובה זו
- 9.איזה כיף. מלחמה... והיסטריה של הכתבים (ל"ת)יונתן 25/03/2018 11:34הגב לתגובה זו
- 8.כתב מספר 1 בארץ !!!!!!!!! (ל"ת)כל הכבוד 25/03/2018 11:23הגב לתגובה זו
- 7.אבשלום 25/03/2018 11:18הגב לתגובה זועמית טל,ההתבוננות שלך על מה שמתחולל בשווקים מועילה מאוד.
- 6.כמה פסימי ומעצבן עמית טל הזה (ל"ת)מישהו 25/03/2018 11:13הגב לתגובה זו
- 5.אחלה כתבה 25/03/2018 11:12הגב לתגובה זולbuy back האשראי שניתן והרכישות עד עתה אין התייחסות לדבר לי אין נתונים גרפים על הנושא הרכישות עולות עם העליות גלי עליות ומצטמצמות עם הנפילה
- 4.אחלה כתבה 25/03/2018 11:11הגב לתגובה זוהכל מגובה בנתונים גם גרפים גפריי גונדלך אמר ב7.16 פסכוזת המונים שולטת הבנקים בגוש פשיטת רגל עברו פחות משנתיים גם ביל גרוס התריע לפני מספר חודשים הכל יגמר ברע .
- 3.לטל עמית 25/03/2018 11:07הגב לתגובה זולא למדו ממשבר08 ואף הגדילו לעשות מה זאת אומרת הגדילו לעשות בנוסף לריבית אפסית הדפסת כסף הגדולה בהיסטוריה בכל העולם יפן ארהב אירופה הגוש גם סין כר ליצירת בועות מכל הסוגים האויר צריך לצאת האויר הרעיל צריך לצאת
- 2.לטל עמית 25/03/2018 11:04הגב לתגובה זוברכישת מניות ? הנכסים נופלים ההלוואות עומדות אף הריביות עולות
- 1.לטל עמית 25/03/2018 10:57הגב לתגובה זוחשובה buy back שהחברות ביצעו בשנים האחרונות הן מהאמצעים הכספיים העצמיים והן מלקיחת הלוואות אגרות חוב. ידוע מה סכום הbuy back שבוצע ידוע בתקופת גאות מרבות החברות לבצע מהלכים כאלה. קנייה חוזרת כמוה כהקטנת ההון העצמי הבסיס ההוני קטן . ואם מבוצע מהלוואות משמעות הדבר מינופים והקטנת הון.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
