הסקטור שהראה התייעלות מדהימה, והבלוף הגדול של עונת הדו"חות הנוכחית בוול סטריט
לאחר ש-81% מהחברות במדד ה-S&P500 דיווחו על התוצאות לרבעון אחרון, אפשר להתחיל עם שלב הסיכומים
נכון להיום, 81% מהחברות במדד ה-S&P500 דיווחו על תוצאותיהן לרבעון ה-3 של 2017, ונראה שניתן להתחיל בסיכומים. על פניו מדובר בעונת דו"חות מוצלחת למדי, 74% מהחברות שדיווחו עד כה הצליחו להכות את התחזיות המוקדמות, מעל לממוצע של ה-5 שנים האחרונות. הרווח המצטבר היה עד כה 4.8% מעל התחזיות, גם מעל הממוצע של ה-5 שנים האחרונות. במונחי מכירות, 66% מהחברות הצליחו להכות את התחזיות המוקדמות.
שימו לב לטבלה הבאה שמייצגת בצורה אופטימלית את עונת הדו"חות לפי סקטורים-נשמע פנטסטי?
— The Big Shorts trade (@amital13) 7 בנובמבר 2017התמונה האמיתית כמובן הרבה פחות ורודה. הצלחת עונת הדו"חות הנוכחי טמונה בעיקר בהורדת תחזיות מוקדמות של החברות המדווחות. הדוגמא הטובה ביותר היא מניית אמזון (סימול:AMZN) שהתפוצצה ביום הדיווח מעל 13% לרמות שיא: לפני שנה התחזיות לרבעון השלישי היו לרווח של 2 דולר למניה, לאחר מכן התחזית ירדה ל-1.5 דולר למניה, לפני 3 חודשים עודכנה התחזית ל-1 דולר למניה, ובחודש האחרון התחזית לדו"ח צנחה לרווח של 0.05 סנט בלבד. לבסוף החברה דיווחה על רווח ש 0.52 סנט למניה- "הפתעה". התהליך המדהים לקראת הדו"חות של אמזון
בחינה עוד יותר מעמיקה מראה כי רק 6 מתוך 12 הסקטורים בוול סטריט הראו על צמיחה. הסקטור שצמח הכי הרבה הוא סקטור האנרגיה שנהנה משיפור אדיר בטכנולוגיה ומעליית מחיר הנפט, 5 סקטורים הראו על ירידה ברווחים משנה שעברה, כאשר סקטור הבנקאות המשיך להוביל את המגמה היורדת- תמונה הרבה פחות ורודה ( קרוב יותר לנתוני הפד' שמראים שאין שיפור ממשי ברווחי החברות מאז 2014). הרווחים ברבעון האחרון לעומת הרווחים לפני שנה, לפי סקטורים: סקטור חריג במיוחד באנרגיהA year ago AMZN Q3 forecasts at $2, start year $1.50, 3 months ago $1, 1 month ago 0.05 then they report 0.50 and stock price soars. pic.twitter.com/1181YmT7k0
— Ian Lance (@IanLance4) 27 באוקטובר 2017
— The Big Shorts trade (@amital13) 7 בנובמבר 2017אם חשבתם שהטריק של הורדת תחזיות והצלחה ביום הדו"חות הוא זמני בלבד,אז טעות בידכם: התחזיות לרבעון הבא לחברות ה-S&P500 נפלו ב-0.8% במהלך החודש האחרון, 66% מהחברות שדיווחו עד כה פרסמו תחזיות נמוכות יותר לרבעון הבא, או במילים פשוטות: מכינים את הקרקע לניפוץ התחזיות ברבעון הבא.
- 5.בזיל הזול (ל"ת)כוסברה 08/11/2017 10:15הגב לתגובה זו
- 4.פרופ' 100 07/11/2017 22:25הגב לתגובה זושניהם עילויים במתמטיקה וכלכלה..הם ואני(חקר המוח ופסיכיאטריה)רוצים לשבח את כתבתך שמופיעה כאן במבנה קצת שונה אבל פעם שניה. אתה בלי מורא וחשש יוצא מול כל ה"חכמים" שמשבחים את הכלכלה האמריקאית ומעלליה והכזבים..העולם לצערנו נוהה אחריהם אבל לא מצליח להדביק..וכבר ציינתי ש CAC הצרפתי במחירי מלפני 17 שנים. חזק ואמץ..איציק 100.
- 3.משקיע 07/11/2017 20:44הגב לתגובה זוחברים למי שעוקב אחרי התגובות שלי יכול להיווכח שמה שאמרתי במשך כל השנה היה נכון . דוחות החברות הן בלוף אחד גדול . המושך בחוטים הוא טראמפ שבהוראתו ילין רוכשת מניות הבנקים שרוכשים מניות החברות ומנפחים אותם כי טראמפ מתגאה ״ המצב מעולה עובדה הבורסה עולה״
- 2.הצלף 07/11/2017 20:31הגב לתגובה זוהפתעה
- 1.רוני 07/11/2017 19:19הגב לתגובה זוהנתונים הכלכליים של החברות מראות על ירידה בריווחיות. עושים קומבינה על התחזיות והמניות טסות. בזוס של אמזון מוכר בשיא. זה לא מראה על כיוון מטה? אם הרווחים היו קצת פחות (10% - 15%) אז זה היה מצדיק עליות, לא כל כך גדולות. יש אופוריה והתעלמות מהנתונים הכלכליים. ממליץ לממש רווחים ולהקטין חשיפה לFANG ולעוד מניות ששיחקו בנתוני הרווחים. סיכוי של 70%-80% שיתממשו עשרות אחוזים למטה תוך חודש -חודשיים או בינואר (Bloody January) וזה יהיה אלים מאוד בגלל רובוטים, פאניקה של ציבור, ואולי צפון קוריאה ואירן-סעודיה בתמונה. אפילו רק בגלל ניתוק בין כלכלה למחיר מניות כעת שווה לממש. תזהרו כי האנליסטים עושים הטעיה מתוך פוזיציה עכשווית ו/או עתידית!
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
