משבר הסאב פריים הבא? חגיגת אשראי בארה"ב שצריכה להדאיג את המשקיעים

9 שנים אחרי המשבר הגדול האחרון, נראה כי גופי המשכנתאות בארצות הברית חזרו להעניק אשראי לצרכנים בעייתיים
עמית טל | (5)

המשבר הכלכלי של 2007-2008, המכונה גם "הסאב פריים", החל במשבר של שוק הנדל”ן האמריקאי אך במהרה התברר כי מדובר במציאות מורכבת בהרבה, משבר שהקיף את כל השוק הפיננסי ואת דרך ההתנהלות של חברות ומדינות שלמות בכל העולם מבחינת החוב שלהן. 9 שנים עברו מאז המשבר "הגדול ביותר מאז 1929", וכאשר השווקים בעולם שוברים שיאים חדשים מידי יום, נראה כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה והגופים בארה"ב חוזרים לחלק הלוואות בקלות לטובת שוקי הנדל"ן, גם לאוכלוסיות מועדות לפורענות.

למרות שכל הסקטורים הראו גידול ניכר בכמות ההלוואות מאז המשבר לפני 9 שנים, ההלוואות לסטודנטים רשמו את הזינוק החד ביותר. כאשר שכר הלימוד מטפס בכל שנה בין 3%-5%, סטודנטים רבים נאצלים ללוות כסף והרבה, בתקווה שההשכלה הנרכשת תוביל אותם לעתיד בטוח יותר, תקווה שלרוב מסתיימת במפח נפש. ע"פ נתוני הפד', כמות ההלוואות הנ"ל גדלו מ-500 מיליארד דולר בשנת 2008 ל-1.4 טריליון דולר כעת. ע"פ מחקר של NAR, כמות החובות הממוצעות לסטודנט עומדת על 41,200 דולר, גבוהה יותר מההכנסה הממוצעת שעומדת על 38,000 דולר בשנה.

נתוני הפד' על הלוואות הסטודנטים בשנים האחרונות

 

איך שוק הנדל"ן נכנס לסיפור?

נטל החוב הכבד על הסטודנטים מונע מהם לקנות דירות, דבר שתוקע את הכלכלה האמריקנית. ע"פ סקר שנערך השנה בין הגילאים 22-35 נראה כי חלום הבית האמריקני מתרחק מרוב הצעירים, רק ל-20% יש דירה בבעלותם, 83% ממי שאין להם דירה טוענים שזה בגלל נטל החובות מתקופת הלימודים, ואינם רואים כיצד רוכשים דירה ב-7 שנים הקרובות (נשמע מוכר מישראל?)

עתה, במהלך שמזכיר את חוק "מקדמת החלום האמריקני", וחוק "מקדמת האפס" שחוקקו בתחילת המיליונים והקלו על תנאי ההלוואה ללווים עניים או בעלי כושר החזר מוגבל, חברות הבניה בארצות הברית מוצאות דרכים יצירתיות לפתור את הקושי של הסטודנטים השקועים בהלוואות. חברת lennar, אחת מחברות הבנייה הגדולות בארצות הברית הממוקמת באזור מיאמי, מציעה לסטודנטים לקנות בית מהחברה, ובתמורה החברה תשלם 3% ממחיר הדירה לטובת החובות הקודמים. במילים פשוטות: לקחת מישהו השקוע בחובות ומתקשה להחזיר אותם, ולהציע לו להגשים את חלומו בעזרת הגדלת החובות.

אם חשבתם שזה מקרה נקודתי אז טעות בידכם, חברת פני מאי (אותה החברה שפשטה רגל ב-2008), חשפה בחודש האחרון תוכנית לשינוי הפרמטרים להלוואות לסטודנטים, דבר שיאפשר לסטודנטים לקחת הלוואות לדירות.

נראה כי השווקים שכחו מהר את לקחי המשבר הקודם. משבר כלכלי, ואפילו הקטן ביותר עלול להוביל לקטסטרופה דומה ל-2008.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבי 30/01/2018 19:48
    הגב לתגובה זו
    בסוף יצטרכו להכניס את הנגידים של הבנקים המרכזים לכלא הם יותר עברינים ממידוף ,
  • 3.
    שאין לווים חזקים מלווים לחלשים כי צריך להמשיך לעבוד.... (ל"ת)
    בן אהרון 14/10/2017 21:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לני 13/10/2017 00:07
    הגב לתגובה זו
    כל סימנים כבר שם
  • 1.
    אהרון 12/10/2017 17:53
    הגב לתגובה זו
    במוקדם או מאוחר והרבה יותר מוקדם המשבר יגיע וכמו תמיד בתזמון שיפתיע את כולם .ואז כל בעלי החובות יחטפו והנזילים ירוויחו . על זה כבר נאמר מרווחים בכפיות ומפסידים בדליים . עוצמת עצב ההפסד עולה לעין שיעור על שמחת הרווח .
  • פה הפיצוץ משתהה (ל"ת)
    המשבר כבר 13/10/2017 07:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: