באפט מהמר על התקדמות הכלכלה האמריקנית: רוכש חלק מחברת תחנות הדלק הגדולה בצפון אמריקה

וורן באפט מהמר בגדול על תחום התחבורה בארה"ב. רוכש 38.6% מחברת תחנות הדלק הגדולה בצפון אמריקה
עמית טל | (17)

וורן באפט עושה זאת שוב. בעוד משקיעים רבים תוהים לגבי ההתקדמות של הכלכלה האמריקנית בעשורים הבאים, וורן באפט, אולי המשקיע המפורסם בעולם נוקט עמדה חד משמעית. חברת האחזקות ברקשייר האת'ווי שבשליטת באפט הודיעה הערב כי היא רכשה 38.6% מחברת Pilot Travel Center, חברת תחנות הדלק הגדולה בצפון אמריקה, וכי בתוך 6 שנים היא שואפת לקחת את השליטה על החברה.

ההשקעה הנוכחית של באפט מצטרפת למגמה של השקעה בסקטור ההובלה והתשתיות בארה"ב.  באפט מחזיק סכומים גדולים בחברות התעופה בארה"ב ובחברת Burlington Nothern Senta', חברת הרכבות הגדולה בארה"ב.

חברת Pilot Travel Center איננה חברה בורסאית, וממוקמת נכון לשנה האחרונה במקום ה-15 בגודלה מבין החברות הפרטיות בארה"ב. החברה הינה המפעילה הגדולה ביותר של תחנות דלק בצפון אמריקה עם 750 תחנות ברחבי ארה"ב וקנדה. החברה מעסיקה קרוב ל-27,000 עובדים, והכנסותיה בשנה האחרונה מסתכמות ב-20 מיליארד דולר.

ההימור של באפט על התקדמות הכלכלה האמריקנית איננו חדש, לפני כשבועיים טען האורקל מאומהה כי "בכל פעם שאני שומע אנשים שמדברים בצורה פסימית על ארה"ב, אני פשוט חושב שהם יצאו מדעתם. להיות שורט על אמריקה זו תמיד הייתה פוזיציה הפסדית ואני צופה שזה גם מה שיהיה בהמשך" (לכתבה המלאה).

מניית ברקשייר האת'ווי (סימול:BRK.A)  מטפסת הערב 0.4% לשיא כל הזמנים חדש, ומשלימה מהלך עלייה של 300% מהשפל של 2008. לשם השוואה מדד ה-S&P500 השלים השבוע 275% עלייה משנת 2008.

הגרף של ברקשייר האת'ווי בשנתיים האחרונות:

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עמוס 17/10/2017 08:56
    הגב לתגובה זו
    תראו מה קרה למחירי הנפט בזמן המשבר הקודם. טיפסו מעל 100$. באפט יודע שהמשבר קרוב. אני הייתי משקיע בחוזים על נפט.
  • 9.
    אהרון 14/10/2017 17:33
    הגב לתגובה זו
    יותר ויותר מידי פעמים עמית טל לא יודע אם גבר או גברת . אבל פשוט בושה שלא מדייקים בתרגום . כי אילו אינם תחנות דלק כי אם פונדקי דרכים שמוכרים גם דלק
  • 8.
    YOSI 12/10/2017 23:07
    הגב לתגובה זו
    אני פנוי.
  • 7.
    1 מניה=1 מיליון שח (ל"ת)
    מאיר 04/10/2017 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כ 04/10/2017 01:22
    הגב לתגובה זו
    מדובר רק בתחנות דלק אני בספק אם היה רוכש.
  • אתה צודק 08/10/2017 15:26
    הגב לתגובה זו
    בתחילת הדרך (כשהיה בשנות העשרים לחייו) רכש באפט תחנת דלק ביחד עם שותף, כתוצאה מתקופת הצנע וההגבלות על הדלק וכן העובדה כי השותף רימה אותו. הוא הפסיד (גם לו זה קורה) והחליט שלא להשקיע בתחנות דלק יותר לעולם. הרשת הזו היא יותר רשת חנויות מוצרי צריכה בדרכים ודלק הוא רק אחד המוצרים שנמכרים ברשת (ולא מרכיב ההכנסה העיקרי) בנוסף חלק גדול מהחנויות הן בזיכיון כאשר הרשת מחזיקה את הנדלן (בדומה למקדונלדס)
  • 5.
    יוסי כהן 04/10/2017 00:24
    הגב לתגובה זו
    יש להם מעל 1000 תחנות בכל מזרח ארהב
  • 4.
    בעוד שש שנים באבט יהיה בן 93 . הוא אופטימי מאוד (ל"ת)
    שמטוב 03/10/2017 21:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גלי גילגולי 03/10/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    אמנם הוא רוכש ופעיל אבל לא הגיע הזמן לצאת לפנסיה ולהנות מהמשפחה הרבה יותר ומהכסף? לא מבין אותו... בגיל 87 צריך לעשות דברים אחרים גם. לא כל החיים זה כסף. החיים עלולים להיגמר לך בבת-אחת באפט וחבל...עצה של אחד שכבר עבר כמה גילגולים...
  • מעריץ באפט 04/10/2017 17:38
    הגב לתגובה זו
    זה מה שעושה עושה לו את הכיף הגדול חיו.. למה לא להמשיך עד סוף החיים? הרי ברגע שהוא ייצא לפנסיה הנסיעות הבאות שלו יהיו לרופאים ולבתי חולים.. תמשיך וורן באפט
  • צורי צדוק 04/10/2017 10:02
    הגב לתגובה זו
    וורן באפט עושה מה שהוא הכי אוהב. יותר טוב מזה אדם לא יכול לבקש
  • ש.א 03/10/2017 22:41
    הגב לתגובה זו
    מאחל לו עד 120 זה עוד 33 שנים זה בהחלט הרבה זמן.
  • מוטי 03/10/2017 21:35
    הגב לתגובה זו
    זה מה שנותן לו חיים .בלי זה הוא היה מת
  • וגם אם יש-אולי לא שמים עליו... (ל"ת)
    מי אמר שיש לו נכדים 03/10/2017 21:19
    הגב לתגובה זו
  • רן 03/10/2017 20:32
    הגב לתגובה זו
    וורן עושה את מה שהוא הכי אוהב.
  • 2.
    לא מבין כלום זה. שלי יחימוביץ צריכה ללמד אותו כלכלה (ל"ת)
    סוציאל-בבוניסט 03/10/2017 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלומי 03/10/2017 18:50
    הגב לתגובה זו
    שערה 186.40$ במגמת עלייה ממושכת. מחזיק וממליץ.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: