זו הסיבה שמניית אפל נפלה אמש במהלך השקת האייפון 8

מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה אפל

כל 3 המדדים המובילים בוול סטריט סגרו אמש בשיאים חדשים, אבל מניית אפל (סימול: AAPL) בלטה בסגירה שלילית במחזור ענק (פי 2.5 מהממוצע, בכסף - 11.5 מיליארד דולר) וזאת למרות אירוע ההשקה הנוצץ והמתוקשר של האייפונים החדשים.

במהלך אירוע ההשקה מניית אפל דווקא נסחרה בעליות ובצמוד לשיא כל הזמנים, אבל אז ספגה המניה תנודה חזקה מטה ולבסוף תיקנה מעט מעלה וסגרה בירידה של 0.4%. לפי הערכות, הלחץ על המניה אמש היה קשור לאכזבה מכל הקשור לתאריך התחלת המכירות של האייפון X (מכונה גם, 'אייפון 10')

אפל השיקה אתמול 3 דגמים, אייפון 8, אייפון 8S אבל גולת הכותרת היא ללא ספק האייפון X שמגיע עם מספר חידושים מעניינים ותג מחיר של 999 דולר, ובעוד מרבית הפונקציות של המכשיר החדש כבר דלפו בימים האחרונים לשוק, סוגיית תיזמון הפתיעה לרעה. אפל הודיעה כי תחל לקחת הזמנות למכשיר רק באוקטובר כאשר מכירת המכשירים תצא לדרך רק ב-3 בנובמבר.

נסביר כי השנה הפיסקאלית של אפל מסתיים בסוף ספטמבר. המשמעות היא שאם בשוק חשבו שמכירות האייפון X ייתנו דחיפה משמעותית לדו"חות הבאים של אפל, כעת הדברים נראים אחרת. אפל דווקא סיפקה במקביל לדו"חות הקודמים תחזית לפיה מכירות הדגם החדש יחלו רק ברבעון הראשון של השנה הפיסקאלית, אבל צפי המכירות שסיפקה החברה אותת כי ייתכן ותרומה של האייפון החדש תהיה כבר בסוף הרבעון הנוכחי.

מעבר לכך, התאריך המאוחר של מוצר הדגל מטריד את המשקיעים, אולי בעיקר כיוון שהדבר מחדד פרסום של הוול סטריט ג'ונרל מלפני כשבוע לפיו יש חשש מעיכוב באספקת האייפון החדש מאתרי הייצור בסין. באותו פרסום דובר על עיכוב של חודש, כעת מסתבר שהעיכוב משמעותי יותר והדבר מתחיל להטריד את המשקיעים.

מכירת האייפון ואייפון 8S שבאים עם תג מחיר של 699 דולר ו-799 דולר ולא ממש מחדשים הרבה ביחס לדגמים הקודמים תהיה בהתאם ללו"ז הצפוי - ב-15 בספטמבר, כלומר המכירות של שני הדגמים הללו ייכנסו לדו"חות הרבעון הנוכחי, אבל לא צפויים לייצר הסתערות של ממש מצד לקוחות.

בעניין זה נציין כי התחרות הגדולה של אפל היא על ליבם של המשדרגים. יש כיום מעל 770 מיליון משתמשי אייפון פעילים, והמטרה של אפל היא לגרום להם לשדרג מכשיר. כדי להצליח אפל צריכה לבוא עם מוצר שיש בו חידושים, מהבחינה הזו - רק האייפון X עשוי לענות על הציפיות.

ולמי שפספס, ככה נראה האייפון X (אייפון 10):

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברגר 13/09/2017 10:31
    הגב לתגובה זו
    העולם לאט לאט עובר לאנדרואידלא יעזור לאפל המערכת הסגורה שלהם שווה לתחת
  • 4.
    כמה פלסף ורוח על האייפון החדש והתגלה כעוד סתם טלון (ל"ת)
    מור 13/09/2017 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לוקה מודריץ' 13/09/2017 10:23
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כשמחירי האייפונים הקודמים ירדו ב100 דולר יש הסתערות עליהם
  • 2.
    אין איום על המכירות של סמסונג - סאני תתפוצץ למעלה (ל"ת)
    אריאל 13/09/2017 09:59
    הגב לתגובה זו
  • המנייה הזאת הולכת ומתה (ל"ת)
    די עם סאני 13/09/2017 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    -15%- (ל"ת)
    הזוי 13/09/2017 09:37
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: