סיום צורם בוול סטריט: הנאסד"ק צלל 2.15% בלחץ מניות הענק

לחץ מכירות על מניות הטכנולוגיה הגדולות, הויקס טס 40%, טבע ירדה 1.8%, טאואר צנחה 4.6%
עמית טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות, כאשר ברקע עדיין מהדהדים האיומים ההדדים בין מנהיגי ארה"ב וצפון קוריאה (לכתבה המלאה). מדד הנאסד"ק הוביל את המגמה השלילית ואיבד 2.1%. מניית טבע (סימול: TEVA) סיימה בירידה של 1.8%, זאת לאחר שבמהלך המסחר נסחרה בעלייה של 1.7%, המניה משלימה צניחה של קרוב ל-46% בתוך חמישה ימי מסחר בלבד.

מי שהוביל את המגמה השלילית היום הן מניות הטכנולוגיה, מניית גוגל (סימול:GOOG) איבדה 1.7%, אפל(סימול:AAPL) צנחה 3.7%, ונטפליקס (סימול:NFLX) השילה 3.7%, מניית אמזון (סימול:AMZN) ירדה 2.6% .

מדדי וול סטריט דאו ג'ונס 0.16% S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% בשני האחרון עלתה המתיחות בין ארה"ב לצפון קוריאה, זאת לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ התבטא ברשתות התקשורת והזהיר את המדינה המבודדת כי  "מוטב לה שלא להמשיך להשמיע איומים נגד ארה"ב, כי הם ייענו באש ובזעם, כפי שהעולם טרם ראה". צפון קוריאה לעת עתה איננה מתרגשת מאיומים אלו, ומשגרת איומים בחזרה, וטוענת כי היא עשויה לתקוף את אי גואם  שבשליטת ארה"ב. בתוך כך, ארה"ב הודיעה היום כי היא שולחת ספינת קרב נוספת לגבולה הדרומי של סין, אולי כניסיון דחיפה של הממשל לגרום לסין להתערב במשבר. בנוסף להתפתחויות מדיניות אלו, נראה כי יש גורם נוסף המשפיע על שוקי המניות, והוא לחץ המכירות בשוק האג"ח זבל (JUNK BONDS), שוק זה מסמן עבור משקיעים רבים את רמת התיאבון של המשקיעים ללקיחת סיכונים. בשבוע וחצי האחרונים שוק זה סובל מהיצעים רבים, דבר שמזניק את הריביות עבור חברות הצמיחה הקטנות, ומכביד על המניות הקטנות (מדד ראסל 2000, אשר ממרכז את המניות הקטנות איבד 4 אחוז בשבועים האחרונים, ומאבד היום עוד 1.6%). שוק המט"ח הצטרף גם הוא למגמה הסוערת: היורו התחזק 0.2% מול הדולר, היין היפני, שנחשב למטבע מקלט בשעות צרה המשיך במגמה ונסחר בעלייה של 0.7% מול הדולר. בגזרת המאקרו

נתוני אינפלציה חלשים בארה"ב. מדד המחירים ליצרן נפל ב0.1%, הקריאה בחישוב שנתי עומדת על 1.9 כאשר הצפי היה לעלייה של 2.2%

מדד מחירי הדיור הצביע על עלייה של 0.2% בחודש האחרון מול צפי של 0.4%. בשוק הסחורות הזהב ממשיך לטפס ונסחר ברמה של 1294 דולר לאונקיה, עלייה של 1% מאתמול. הערב יצא מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, ריי דליו בהמלצה למשקיעים לקנות את הסחורה על מנת להגן על עצמם מפני ההתפתחויות האחרונות (לכתבה המלאה)  הנפט שבתחילת היום נסחר במגמה חיובית מצטרף לירידות ומשיל מערכו 1.8%.ברקע, מדינות אופ"ק הגדילו את התפוקה לשיא מתחילת 2017. מניות במרכז חברת פריגו הישראלית (סימול: PRGO), ריכזה עניין לאחר שפירסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של השנה. מניית החברה זינקה 15.8%.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שלא יפסיק (ל"ת)
    הממתין 10/08/2017 23:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוי טבע 10/08/2017 23:11
    הגב לתגובה זו
    פגעתם קשה מאוד מאוד באמון המשקעים ... ולהחזיר את האמון תצטרכו לעבוד ממש קשה אם אתם חפצי חיים
  • 3.
    Maor.batashvili 10/08/2017 21:30
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב מהכותרת שהויקס עלה מעל ל 30 וזה סתם ליצור פאניקה מיותרת. האמת היא שהויקס עלה ב 30% ל 14 ! פחות מחצי מרמות השיא שמשדרים פאניקה. chill out bizportal !
  • 2.
    שגי 10/08/2017 18:49
    הגב לתגובה זו
    עולה רק 1.55 כשהירידות 1 זה צריך לעלות פי 2 ל2 אחוז מישהו יכול להסביר...למרות שכבר יום ראשון לאור המצב היא תזנק
  • יום ראשון ישלים (ל"ת)
    nujns 10/08/2017 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 10/08/2017 18:02
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה זמן קראנו על סוחר שהימר על הויקס שיעלה .בקצב הזה של התנודתיות הוא הולך לעשות ארגזים .עוד יעשו על זה סרט :)
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: