המניה שהציתה חלום בת"א רשמה יום 6 רצוף של ירידות

נדב לוי | (12)

מניית חברת פורסייט -0.4% , הפועלת בתחום מערכות ההגנה מפני תאונות דרכים, רשמה היום (ג') נפילה חדה של כ-7.7% ובכך השלימה יום 6 רצוף של ירידות. במהלך ששת ימי המסחר האחרונים איבדה המניה לא פחות מ-23% מערכה (כולל הירידה היום).

נראה כי אין סיבה ספציפית לסנטימנט השלילי אלא מדובר בתיקון מתבקש שמגיע לאחר שזו רשמה מהלך עליות מסחרר של כ-300% מתחילת השנה. הטריגר לראלי האדיר הגיע ללא ספק מעסקת הענק שנחתמה בין אינטל למובילאיי הישראלית, שכידוע פועלת באותו ענף בו עוסקת פורסייט. אותה עסקה הצליחה לתלות תקווה במשקיעים כי יתכן ומדובר ב"מוביליאיי הבאה". כמו כן, לאחרונה דיווחה החברה על הצלחה בפיילוט שנערך עם אחת מיצרניות הרכב בסין ('JAC Motors'), כאשר התקדמות ממשית מאז טרם הגיעה.

תנועת מניית פורסייט ב-12 החודשים האחרונים (שימו לב לנסיגה החדה מהשיא):

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דן 29/06/2017 17:09
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להשוות לחברת אינסטנט כמו פורסייט? אין פתרונות קסם, למובילאיי לקח שנים לחדור למיינסטרים של חברות הרכב. מי שזיהה את הפוטנציאל והשקיע במובילאיי חכם. השאר אלה בעיקר חיקויים שמנסים לרכב על הצלחת מובילאיי.
  • 8.
    ב 27/06/2017 16:34
    הגב לתגובה זו
    ולא תמיד מצליחים . בטח ובטח שיש ענקיות טכנולוגיה שעומדות לסיים ריצת מרתון בעוד שאתה רק בעשרה מטרים הראשונים... נראה שמי שהשקיע במניה בשערים הללו ציפה ליותר מדי...
  • 7.
    תחזור ל 300 (ל"ת)
    רענן 27/06/2017 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    העליה היתה מטורפת והסיכון בהתאם איזה אומץ צריך לקנות (ל"ת)
    ש.א 27/06/2017 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי יסביר 27/06/2017 14:54
    הגב לתגובה זו
    החברה נרכשה ב-15 מיליארד דולר; הישג מרשים ללא ספק. אני בטוח שהבעלים עשו בוחטה לא נורמלית. אבל המניה עלתה בסה"כ באיזה 30%; אז מה עשה המשקיע הקטן? איפה הרווח העצום שלו? 15 מיליארד, ו-30% עלובים? מה ההסבר?
  • 4.
    מאז שהיא הונפקה בנסדק, היא רק נופלת (ל"ת)
    מסובן 27/06/2017 14:41
    הגב לתגובה זו
  • מיק 29/06/2017 10:29
    הגב לתגובה זו
    הרובוטים סבלניים הם מוכרים שכל הפראירים ימכרו בהפסד ואז כאשר השער ירד לתחתית הם יקנו ויריצו את המניה וירויחו
  • 3.
    מי יסביר 27/06/2017 14:37
    הגב לתגובה זו
    החברה נרכשה ב-15 מיליארד דולר; הישג מרשים ללא ספק. אני בטוח שהבעלים עשו בוחטה לא נורמלית. אבל המניה עלתה בסה"כ באיזה 30%; אז מה עשה המשקיע הקטן? איפה הרווח העצום שלו? 15 מיליארד, ו-30% עלובים? מה ההסבר?
  • אני אסביר 27/06/2017 21:43
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי יצא להנפקה במחיר גבוה, אך במחיר ריאלי שהיה מגובה ע"י חוזים חתומים עד 2018-2019, לכן מניה יצא ב 25$ והמינימום שלה היה 23$. בהנתן וחברה הייצה עושה בסביבות 2$ עם מכפיל של 12-13 (מכפיל של תעשיית העתק הדבק ולא של חברת תוכנה בשוק מאוד חם וחדיש) זהו היה ערכה. לכן לא הייתה שום סיבה למובילאיי לצאת לשוק בפחות מזה. אז אם נסתכל במינימום, שהוא 23$ ומחיר מכירה החברה צמחה כמעט פי 3 ולא ב 30%. מחיר הממוצע של מניה היה באיזור 43-45, ועל כך פרמייט הקנייה היא 50% בערך, קצת פחות. למשקיע סביר (ולא אחד שכל עליה וירידה מוכר - כלומר סוחר) עבור 3.5 שנות השקעה זה אחוז מאוד סביר. לא מטרוף, אבל סביר, באיזור 12%+ בשנה. אבל כאמור החברה יצא מלכתחילה במחיר מאוד גבוה כי לחברה היו חוזים חתומים עם כל תעשיית הרכב וזאת אחד מהחברות הטובות בעולם בשוק מאוד חדיש וחם, לכן לא הייתה להם בעיה לצאת בסכום זה. רוב הכסף עשו בעלי המניות שנכנסו בשלבים של לפני ההנפקה, אך גם משקיע קטן לא הפסיד ואף הרוויח. אני חושב שחברה הייתה יכולה להגיע למחיר גבוה יותר עם הזמן, אך הסיכון נהפך להיוצ גדול מאוד כי נכנסו המון חברות עם כיסים עמוקים
  • מי יסביר 27/06/2017 23:26
    תודה על התשובה המפורטת, אבל אני לא בטוח שהבנתי. רוב הזמן המניה נסחרה סביב 45, קצת יותר קצת פחות. היום עם מחיר 63 זה 40%. אפילו אם היה לך מזל וקנית אותה ב-23-25 כפי שאמרת, זה עדיין פי 2.5, לא משהו מיוחד על הסיכון העצום. אם רציתי להרוויח 50%, הייתי הולך על AAPL כשבאפט קנה אותה. סיכון נמוך בהרבה. אז בשעה שכל העולם ואשתו חוגגים על המכירה המוצלחת באמת, אני חושב שהמשקיע הקטן, זה ששכב על הגדר בשביל החברה, לא עשה שם הרבה. על כל פנים, לא ביחס לסיכון שלקח להפסיד את כל כספו. אז מה הפרומיס בסופו של דבר, ב-MBLY וכמובן יותר מעניין היום ב-FRST ? כאן המצב יותר טוב בגלל המחיר הנמוך לכאורה?
  • 2.
    מנכל 27/06/2017 13:51
    הגב לתגובה זו
    אחרי שדחף אנשים למניה
  • 1.
    אני מקווה שסיבוני לא סיבן את המשקיעים. (ל"ת)
    מושקע ומופסד 27/06/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)
צילום: ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)

טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?

מנכ"ל שהציל חברה והביא אותה לשווי של 11 מיליארד דולר, מניה שמזנקת למכפילי רווח שלא היו בעבר, מסיבת AI ענקית שלא ברור אם אנחנו בתחילתה, באמצע או בסופה

אבישי עובדיה |

הדוחות של טאואר טאואר 4.53%   טובים מאוד, התחזית חזקה (מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"). המניה זינקה ב-17% ל-98.2 דולר, שווי של 11 מיליארד דולר. דווקא בשווי הזה כדאי להזכיר לכולם שהקמת טאואר בארץ בתחילת שנות ה-90', שזה אומר הקמת מפעל ייצור שבבים בישראל, היתה רעיון כושל. כוח העבודה פה יקר ואין שום יתרון תחרותי מול המפעלים בעולם. טאואר הקימה מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה ואחר כך עוד מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה. היא הרוויחה כששוק השבבים המחזורי היה טוב והפסידה פי 5 כשהוא היה למטה. 

היא עברה הסדר חוב. היא קיבלה הנשמה מהמדינה וממשפחת עופר. ואז הדירקטוריון קיבל את ההחלטה שבדיעבד הצילה את החברה והפכה אותה לענקית במונחים מקומיים - לגייס את ראסל אלוונגר כמנכ"ל. אלוונגר קיבל לפני 20 שנה חברה כושלת וידע לנתב אותה לשני מקומות שהצילו אותה - לנישות שבהן יש לה מומחיות (כי הגדולות לא פעלו בנישות) ולפעילות ייצור בחו"ל. טאואר בזכותו היא חברה גלובלית, רווחית, צומחת, עם נוכחות באחד התחומים החשובים בעולם - שבבים.

מניית טאואר זינקה פי 2 מאז פרסום הדוח הקודם, והיא במחיר של יותר מכפול מזה שאינטל רצתה לרכוש את החברה. רכישה שלא יצאה לפועל כי הסינים התנגדו. בהתחלה המשקיעים חששו והמניה ירדה מתחת ל-30 דולר, שנתיים אחרי, הם מאוד מרוצים. 

תחום השבבים מחולק באופן גס לשניים - תחום הייצור ותחום הפיתוח. הפיתוח הוא הקצפת. אנבידיה מפתחת שבבי AI ומוכרת אותם ברווחיות גולמית של מעל 80% כי יש למוצר-לשבב ערך גדול ויתרונות טכנולוגיים. בייצור יש לרוב תחרות גדולה. יש טכנולוגיות ייצור שונות, אבל בסוף מזמין השבב יכול לעשות זאת בכמה מקומות. זאת פעילות שלא אמורה להניב רווחיות גבוהה, סוג של קומודיטי. אבל, על רקע המחסור בשבבים, הרווחיות עלתה בשנים האחרונות. טאואר גם פועלת כאמור בנישות שבהן הרווחיות טובה יותר, ומסתבר שיש בכל זאת הבדלי איכות משמעותיים בין יצרנים שונים. 

חוץ מזה, אלו הסכמים שעוטפים את הלקוח. חברה שרוכשת שבבים מיוחדים שהיא עיצבה וטאואר ייצרה, תמשיך לרכוש את השבבים האלו מטאואר במקביל לגידול בהיקף המכירות שלה, וזה יחלחל לגידול בפעילות טאואר. כלומר כשמארוול שהיא לקוחה מדווחת על גידול במכירות זה יכול לחלחל לטאואר. 

ניר דוד מנכ״ל בזק, מנכ״ל פלאפון ו-Yes אילן סיגל, ויו״ר הקבוצה תומר ראב״ד, צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ״ל בזק, מנכ״ל פלאפון ו-Yes אילן סיגל, ויו״ר הקבוצה תומר ראב״ד, צילום: אלעד גוטמן
ראיון

"פריסת הסיבים כמעט הושלמה - עכשיו מתחילים לקצור את הפירות"

אחרי עשור של השקעות כבדות, בבזק מסמנים מעבר לשלב הבא: ירידה בקאפקס, עלייה בתזרים והתרחבות לעולמות ה-AI והענן. "אנחנו עוגן לאומי לתשתיות ישראל ומוכנים לעשרים השנה הבאות", אומרים בהנהלה; וגם - האם החדירה של ה-AI תתורגם לפיטורים בקבוצת בזק?

אחרי עלייה של כמעט 40% במניית בזק -0.48%   מתחילת השנה, הקבוצה סוגרת את הרבעון השלישי עם נתונים טובים כמעט בכל החזיתות: צמיחה של 2% בהכנסות הליבה, עלייה של 14% ב-EBITDA, ותחושת יציבות שמעט חברות תקשורת בעולם יכולות להרשות לעצמן. בבזק מדגישים כי 93% מהכנסות הקבוצה מגיעות כיום מפעילויות הליבה תוצאה של יישום של האסטרטגיה הרב-שנתית, שמתחילה לתת את אותותיה גם ברווחיות. על הדוחות לרבעון השלישי של קבוצת בזק: בזק: עלייה של 4% ב-EBITDA, מאשררת את התחזית השנתית

הרבעון הזה מסמן גם את סיום אחד המהלכים המשמעותיים ביותר של החברה בעשור האחרון - פריסת הסיבים. 2.9 מיליון משקי בית כבר מחוברים, ו-969 אלף מנויים פעילים על הרשת, כשבזק מדווחת שהפרויקט הארצי כמעט הושלם. "אנחנו עוגן לאומי בהיבט התשתיתי של ישראל", אומרים בקבוצה, ומדגישים את תפקיד הרשת כחיבור מרכזי לכלכלה הדיגיטלית, לעולם הבינה המלאכותית ולפעילות הענן המקומית.

לצד השיפור התפעולי, גם המאזן של בזק ממשיך להתחזק. יחס החוב נטו ל-EBITDA ירד ל-1.3 בלבד, והחברה שומרת על דירוג אשראי גבוה של AA - נתון יוצא דופן בשוק התקשורת. זה מאפשר לה גמישות פיננסית, ומעניק ביטחון למשקיעים הזרים שהחלו לשוב לשוק הישראלי בחודשים האחרונים.

במקביל, החברות הבנות ממשיכות להציג מגמת צמיחה. פלאפון רושמת שיא של שש שנים בהכנסות משירותים, ו-yes משלימה את מה שבקבוצה מכנים "מהפך מלא", עם שיפור עקבי ברווחיות, עלייה במספר המנויים, וחיסכון של עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מהמעבר לשידור מבוסס אינטרנט במקום לוויין. עכשיו, כשההשקעות ההוניות מגיעות לסופן, בקבוצה מתכננים את הצעד הבא. "הפריסה נגמרת, אבל הצמיחה רק מתחילה", הם אומרים. עם ירידה צפויה בהיקף ההשקעות, גידול בתזרים, ושילוב הולך וגדל של בינה מלאכותית בתהליכים הפנימיים ובמוצרים ללקוחות, בזק מבקשת לעבור שלב - מחברת תשתית לחברת שירותים חכמים.

בראיון שקיימנו עם הנהלת בזק - יו"ר הקבוצה תומר ראב"ד, המנכ"ל ניר דוד, ומנכ"ל פלאפון ו-yes אילן סיגל - הם מדברים על השנה החולפת, על סיום פרויקט הסיבים ההיסטורי ועל השלב הבא של החברה. השלושה מתארים את המהלכים מאחורי השיפור ברווחיות, מסבירים כיצד הבינה המלאכותית נכנסת לכל רובדי הפעילות - מהשירות ללקוח ועד ההתייעלות הפנימית - ומתייחסים גם לתחומי הצמיחה העתידיים, מהחשמל ועד כבלים תת-ימיים שיחברו את ישראל לאירופה. לדבריהם, בזק נמצאת כעת "בנקודת איזון חדשה", אחרי שנים של השקעות כבדות, ומתחילה לקצור את הפירות.


רבעון שלישי טוב, והתוצאות מדברות בעד עצמן. איך אתם מסכמים את התקופה הזאת?