השווקים במבחן: אחרי שבועיים אדומים, הקונים יופיעו? הנה האירועים המרכזיים

מבול של נתוני מאקרו לצד דו"חות כספיים. בין היתר - טבע, פריגו וטאואר יפרסמו והשבוע דו"חות  
גיא ארז | (2)
נושאים בכתבה עולם

שבוע המסחר העולמי ייפתח מחר, לאחר שבועיים שליליים (לראשונה מאז פברואר). ביום שישי הסגירה בוול סטריט הייתה חיובית, אבל זה קרה על רקע דו"ח תעסוקה חלש בארה"ב, והשבוע, המאקרו ימשיך לרכז עניין, זאת לצד עונת הדו"חות בארה"ב שאמנם נמצאת בשלביה האחרונים (הענקיות כבר דיווחו) אבל עדיין תספק אירועים משמעותיים - בעיקר לשוק בת"א.  אחת השאלות היא האם מדד ה-S&P500 יצליח להחזיק מעמד מעל לרמה של 2,050 נק' או שיישבור אותה מטה בדרך לגל נוסף של ירידות. איל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal ציין בסופ"ש כי הרמה המשמעותית היא 2,033 בסוף החודש הנוכחי. בגרף, המדד מתחילת 2016:  הבוקר פרסמה סין את נתוני הייבוא והייצוא במדינה, ואלו היו נמוכים מהצפוי. שיעור הייצוא אף רשם צניחה של כ-10.9%, והמסחר במזרח ייפתח מחר על רקע נתונים מאכזבים אלו. נזכיר כי הבורסה ביפן נשארה סגורה בשלושת ימי המסחר האחרונים - ותיפתח מחר. מחר (שני) יתפרסם בגרמניה נתון ההזמנות ממפעלים, והצפי הוא לעליה של 0.7% בהזמנות. הנתון הקודם אכזב את המשקיעים כשהציג ירידה משמעותית של 1.2%, בעוד הצפי עמד על גידול של 0.2%. היה זה החודש השלישי ברציפות בו נתוני ההזמנות הציגו ירידה - כך ששינוי מגמה הינו קריטי לאווירת המשקיעים לגבי הכלכלה הגדולה באירופה, בתחום הזמנת הרכישות החדשות במגזר היצרני. פרט לנתון מגרמניה, חברת טבע תפרסם את דו"חותיה הכספיים, על רקע צלילתה (יחד עם שאר מניות הפארמה) במסחר בניו-יורק ביום שישי האחרון, והבוקר בת"א. בנוסף אליה, גם טאואר תפרסם את הדו"חות מחר, והמניה עולה לקראת הפרסום. ביום חמישי תהיה זו פריגו שתפרסם את הדו"ח הרבעוני, לאחר אזהרת הרווח שפרסמה לאחרונה.  ביום שלישי (שיהיה גם יום המסחר האחרון לשבוע זה בת"א) תפרסם סין את מדדי המחירים לצרכן וליצרן במדינה, כשהסוחרים ברחבי העולם יתרכזו בעיקר בנתון האינפלציה - ולתגובת השינוי במטבע היואן עקב כך: הצפי הינו לאינפלציה בשיעור שנתי של 2.4%. פרט לכך, גרמניה שוב תרכז עניין עם פרסום השינוי בייצור תעשייתי לחודש מארס, כשהצפי עומד על ירידה של 0.3%. הנתון הקודם היה שלילי גם כן, בשיעור של 0.5%, אך היה טוב מהציפיות. ביום רביעי, יפורסמו נתוני המלאים של הנפט בארה"ב, בעוד מחיר הזהב השחור עומד נכון להיום 44.56 דולר לחבית - ירידה קלה במהלך השבוע האחרון, אך עדיין קרוב לרמות השיא של 2016. באופן כללי נראה כי הקורולציה החזקה שנרשמה בין מחירי הנפט לשוקי ההון נחלשה במעט בשל הזינוק המרשים במחירי הנפט -  אך היות ומחירו נסחר בתנודתיות רבה - לנתונים עדיין קיימת חשיבות רבה על המסחר בעולם. נזכיר כי הנתון הקודם הצביע על גידול במלאי הנפט מעבר למצופה - אך מחירי הנפט המשיכו לטפס גם לאחר מכן, בין היתר בשל שריפת הענק בקנדה במחוז אלברטה, שמסרבת לדעוך. עוד לגבי הנפט, נזכיר כי סוכנות האנרגיה הבינלאומית תפרסם ביום חמישי את עדכון התחזיות של הסכונות לחודשים הבאים. לאחר מכן, ביום שישי, יתפרסם הדו"ח של קרטל אופ"ק, הכולל את נתוני התפוקה של המדינות החברות בארגון. ביום חמישי יפרסם הבנק המרכזי בבריטניה את החלטת הריבית שלו לחודש מאי, כשהצפי עומד על הותרתה בשיעור של 0.5%. בהקשר הבריטי, נזכיר כי משאל העם לגבי יציאתה של הממלכה מהאיחוד האירופה מתקרב, ויתקיים בחודש הבא: במידה ואזרחי הממלכה יחליטו להתנתק מהאיחוד - השווקים ברחבי העולם, כולל זה הבריטי, צפויים לחטוף מהלומה. באותו יום (חמישי) יתפרסמו גם מדד מחירי הייבוא והייצוא בארה"ב. יום שישי יהיה שטוף אירועי מאקרו גם כן, באירופה ובארה"ב: ראשית תהיה זו גרמניה שתפרסם את מדד המחירים לצרכן (צפי לירידה של 0.4%), ובמקביל - ועם חשיבות גבוהה יותר, יהיה אלו נתוני התמ"ג במדינה, בחישוב שנתי ורבעוני. האנליסטים מעריכים כי התוצר ברבעון הראשון של השנה יעמוד על 0.6%, גבוה מהרבעון הקודם, שעמד על 0.3%. נזכיר כי זהו קנה המידה הרחב ביותר המודד את הבריאות הכלכלית של המדינה - ותוצאתו תשפיע בסבירות גבוהה על אווירת המסחר במדינה, באירופה, ואף מעבר לכך. בהמשך היום יפרסם גוש היורו כולו את נתוני התמ"ג (צפי לגידול רבעוני של 0.6%) - וישפיע על פעולות ה-ECB בעתיד. עוד בשישי, יפורסם בארה"ב מדד המחירים ליצרן לחודש אפריל, כמו גם נתון המכירות הקמעונאיות. הנתונים הנ"ל יהיו חשובים מאוד  עבור לעניין  שאלת הריבית בחודש הבא, לאחר שהסיכויים להעלאת ריבית קרובה ירדו במעט בשל דו"ח התעסוקה החלש. השבוע יסתיים, כמו שנפתח - עם נתונים כלכליים מסין, שיפורסמו ביום שבת בבוקר: המשקיעים יבחנו את גובה ההשקעה בנכסים סינים קבועים (צפי לעלייה של 10.9%), ובעיקר את הייצור התעשייתי במדינה, בחישוב שנתי. נזכיר כי הנתון הקודם הפתיע לטובה כשהציג גידול של 6.8% לעומת צפי ל-5.9%, והפעם הצפי עומד על גידול של 6.5%. נזכיר כי מתחילת השנה מדד הדאו ג'ונס הוא המדד הטוב בעולם (מבין המרכזיים), עם תשואה חיובית של 1.8%, כשאחריו ה-s&p500 עם עלייה מינורית של 0.65%. מנגד, כל המדדים באירופה בתשואה שלילית: הפוטסי הבריטי במינוס 1.9%, והדאקס וה-קאק איבדו כ-8% כל אחד. באסיה נרשמה קריסה של ממש מתחילת השנה: הניקיי צלל במעל ל-15%, והמדד הסיני בשנחאי איבד 17.7%. בת"א, המעו"ף במינוס 7.7%, ויורד גם היום בכ-0.5%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שכחתם שגם אופקו תפרסם היום דוחותיה (ל"ת)
    בוגלולו 09/05/2016 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גל עליות קל בדרך (ל"ת)
    חזי 08/05/2016 22:28
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: