המשקיעים האמריקנים מכרו את המניות האירופאיות בתזמון גרוע

אלמוג עזר |

החודשיים הראשונים של שנת 2016 התאפיינו בירידות בשווקים מסביב לעולם - בעיקר בשל החששות מפני האטה בסין וחולשה בכלכלה האמריקנית. בתוך כך גם מדדי אירופה רשמו ירידות חדות כאשר המשקיעים חיפשו להקטין את החשיפה שלהם לסיכון. חודש מארס עד כה מהווה תיקון חד לאותם חודשיים אדומים.

כחלק מהירידות של חודש פברואר, המשקיעים פדו את תעודת הסל על אירופה ה-MSCI Eoruzone בשווי של 1.6 מיליארד דולר בחמש השבועות האחרונים. מדובר על הפדיונות הכבדים ביותר מאז שנת 2014. 

אם כי גובה הפדיונוות אינו הבעיה המשמעותית אלא התזמון שלהן. שיא הפדיונות התרחש ימים לפני השפל בשוקי המניות באירופה שאירע באמצע פברואר. מי שמכר אז הפסיד את הראלי שהתרחש במדד היורוסטוקס 50 EURO STOXX 50 -0.05%  בשיעור של 15%. 

המתרחש בעולם תעודות הסל בארה"ב הינה חצי מהתמוונה. מצבן של קרנות הנאמנות האמריקניות אשר משקיעות באירופה חמור כמעט באותה מידה. בשבוע שהסתיים ב-9 למארס, קרנות אלו פדו 3.3 מילאירד דולר, מה שהצביע על שבוע חמישי של פדיונות. 

למשקיעים באירופה בשנה האחרונה לא היו חיים קלים. אמנם באפריל האחרון הדאקס לדוגמא הגיע לשיא כל הזמנים, אך משם הכיוון הברור היה מטה והמדד השיל כמעט 20%. הירידה הזו ככל הנראה התישה את המשקיעים ביבישת אירופה שהחלו למכור את המניות בחודש האחרון. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.