לא יאמן: המניה שהייתה הלהיט הכי גדול בסחרור חזק - ובדרך לעוף מת"א-100

רגע לפני סוף 2016, כבר ניתן לסמן את אחת המניות הגרועות ביותר, שתופסת את המקום ה-101 מבחינת שווי 
יוסי פינק | (11)
נושאים בכתבה פוקס

השנה שהראל ויזל ירצה לשכוח. מניית פוקס 1.83% שהייתה הלהיט הבורסה בשנים 2010-2014 עם ראלי מסחרר של מעל 1,000%, לא מוצאת תחתית וביום חמישי האחרון השלימה מהלך מפולת של לא פחות מ-50%. הנפילה של פוקס הביאה את החברה לתפוס את המקום ה-101 והאחרון מבחינת שווי שוק מבין כל מניות המדד, מה שמעמיד אותה בסכנת יציאה מהמדד, למרות שיש עוד הרבה מאוד זמן עד העדכון הבא.

הנה 10 המניות עם השווי הנמוך בת"א-100 שכעת כולל 101 מניות (מיילן נכנסה למעו"ף מבלי שמניה אחרת יצאה):

אי אפשר לפספס שהמפולת האחרונה במניית פוקס החלה ממש עם פרסום הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השלישי. פוקס דיווחה על ירידה של 60% ברווח התפעולי ומאז המניה בצניחה חופשית. אבל המגמה השלילית החלה עוד קודם, ככל הנראה ברקע להסלמה במצב הביטחוני שהחל מתערער בתחילת ספטמבר וחברות האופנה הן בדר"כ הראשונות להיפגע. בשיחה עם Bizportal אומרת היום דורין פלס, מנהלת המחקר של IBI כי "בהסתכלות על דו"חות הרבעון הרביעי, אז כבר ניתן בהחלט להניח שמזג האוויר יעיב על התוצאות וכך גם המצב הביטחוני".

הסנטימנט השלילי הזה תופס את פוקס כאשר היא בתהליך של התרחבות מואצת. בחודש פברואר השיקה פוקס את המותג C&K וכעת המותג כבר עומד על 15 חנויות. רשת מנגו שהחל הלפעול תחת פוקס בחודש ינואר גדלה בעוד 5 חנויות בינתיים, TCP (מוצג האופנה לילדים) התרחב מתחילת השנה בעוד 8 חנויות, אמריקן איגל בעוד 6 חנויות ופוקס בעוד 10 חנויות. כל זאת, כאמור, בתקופה מאוד מתאגרת מבחינת הקבוצה שכבר מונה כעת 303 חנויות. ויש גם את לילן שגדלה בעוד 10 חנויות מתחילת השנה.

מיכל אלשייך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז': "להערכתנו מניית פוקס נפגעה השנה יותר מגולף וקסטרו בעקבות התרחבות מואצת, הן ביחס לעבר והן ביחס לשתי המתחרות. מגמת הכניסה של פוקס למותגים חדשים, שעדיין לא מיצו את פוטנציאל הצמיחה שלהם, כגון: Charles and Keith, The Children's Place, MANGO ו-NIKE, פגעה בטווח הקצר בתוצאות, כאשר לפי מחיר השוק של פוקס והתנהגות המניה מסתמן כי המשקיעים עדיין לא מצליחים לאמוד ולכמת את פירות ההתרחבות. זאת בייחוד על רקע תנודתיות בשוק האופנה המקומי וחששות ממגמות הצריכה העתידית והתחרות".

 

עוד אומרת אלשייך, כי "כשבוחנים את רשתות האופנה מסתמן שזו כבר לא השנה הראשונה שבה קיימת שונות גדולה באסטרטגיית ההתרחבות שלהן. מבין הרשתות פוקס נוקטת במהלכי ההתרחבות המשמעותיים ביותר, בעיקר ע"י כניסה למותגים חדשים (יותר מאשר התרחבות במותגים הקיימים) ואחריה גולף. צעדים אלו מספקים מחד מנועי צמיחה מעניינים, עם אפשרות לאפסייד נאה, ומנגד מגדילים את הסיכון בחברות. קסטרו התרחבה בשנים האחרונות, אך בצורה איטית יותר ביחס למתחרותיה, מה שמניב יציבות רבה יותר בתוצאותיה של החברה, וכנגזרת גם יציבות רבה יותר במחיר המניה. מנגד, מנועי הצמיחה של החברה נותרים נמוכים יותר, לעומת פוקס לדוגמא".

הבינגו של לבייב: בתחילת 2014 עוד החזיק בעל השליטה באפריקה בכ-19.5% ממניות פוקס אך תוך כחודשיים ביצע מספר מימושים וחיסל את ההחזקה, כל זאת במחירים שגבוהים ב-100% ואף יותר מהמחיר הנוכחי של המניה. ונציין כי לבייב נכנס להשקעה בפוקס ב-2005 כאשר רכש 10% תמורת 30 מיליון שקלים ואח"כ מימש אופציה לרכישת עוד 10% תמורת 55 מיליון שקלים. בקיצור, לבייב עשה סיבוב ענק של מאות אחוזים על פוקס, ויצא בזמן. ורק נזכיר כי המטרה הייתה לפתח את הרשת ברוסיה, מה שלא התממש בסופו של דבר, וזה מה שהוביל את לבייב לממש את האחזקה. בסה"כ מכר לבייב מניות בסכום של כ-210 מיליון שקלים (לפי כ-99 שקל למניה, מול 47 שקל היום!) ונותר עם החזקה של 2.94% שמן הסתם מכר גם אותה בהמשך. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שכחתם את פלוריסטם (ל"ת)
    מבין עניין 28/12/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יורם 28/12/2015 10:47
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להיות כלכלן דגול כדי להבין שרשתות הביגוד נדפקו גם עי מזג אוייר קיצי בחורף המניה לא תחזור בקרוב לרווחים
  • 7.
    שלומי 27/12/2015 22:54
    הגב לתגובה זו
    צריך לשים על זה יד לפני שגם זה יעלם
  • 6.
    עמית 27/12/2015 20:36
    הגב לתגובה זו
    הנהלה מעולה סומך עלייהם. קניתי והיא תעשה לי תשואה של 70 אחוז בשנתיים בטוח
  • 5.
    קניתי לפני שנה (ל"ת)
    ד. 27/12/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלמוג 27/12/2015 19:33
    הגב לתגובה זו
    עדיף לקנות פוקס מלקנות את החברה הפושטת רגל הזאת גולף
  • סוחר נוסטרו 28/12/2015 02:22
    הגב לתגובה זו
    ויזל הוא אחד מאנשי העסקים הכי מאנייקים שהיו פה במדינה. בכלל המשפחה כולה לא משהו. מכיר את הבן, הוא למד איתי במקיף יהוד. חבורה של מאנייקים אל תסמוך עליו אפילו קצת. אני תחת של בבון אם זה לא הוא שמפיל את המניה לכאורה ובורח בדרכים לא דרכים לכאורה.
  • אלמוג 28/12/2015 12:29
    אתה סתום, אבל ככה זה בעשירים תמיד מקנאים זו הישראליות המגעילה.
  • 3.
    אפריקה 27/12/2015 18:06
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה תיקנה ב200 ותימכור ב2000תצא גדול לבייב
  • 2.
    מוטי 27/12/2015 17:35
    הגב לתגובה זו
    אלפי משפחות בישראל.
  • 1.
    איתי 27/12/2015 17:31
    הגב לתגובה זו
    מיקצועי מאוד לא כמו גולף.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.