דריכות: העלאת הריבית בארה"ב שצפויה לחודש הבא, ושוק המניות - האם נראה זעזוע?

גיא ארז | (5)
נושאים בכתבה תעסוקה

דו"ח התעסוקה של ארה"ב פורסם ביום ו' האחרון, והציג תוספת של 215 אלף משרות חדשות במשק האמריקני, מעט מתחת לציפיות, והמדדים הגיבו בירידות שערים קלות – כנראה בשל ציפייה להעלאת ריבית בחודש הבא. בשיחה עם Bizportal, מעריך אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כי מדובר בדו"ח טוב המעיד על מצבו המשתפר של המשק האמריקני, ומבדיל בין העלאות ריבית בעבר, שבוצעו בשל רמת האינפלציה, לבין המצב הנוכחי, שמבחינה כלכלית מאפשר זאת.

 

לדבריו של גרינפלד, "מדובר בדו"ח טוב שמראה כי השוק האמריקני ממשיך להתאושש, והדבר תומך בתכנון של הפד' להעלות את הריבית בקרוב. הפד' חוזר ואומר שהמטרה שלו היא העלאת הריבית, והוא לא פוחד מרמת האינפלציה. כל הזמן חוזרים ואומרים שם שהם רואים את האינפלציה מתכנסת ל-2% בטווח הבינוני"

 

גרינפלד מסביר כי "מה שבעיקר מטריד בארה"ב, זה שעדיין לא רואים עלייה בשכר. כדי לראות את הצרכן עושה עוד קפיצת מדרגה צריך שהשכר יעלה בקצב מהיר יותר.  לפי דו"ח התעסוקה רואים שצפוי לבוא שיפור לאט-לאט: יש נתון מאוד חשוב שמראה כמה עובדים במשרה חלקית היו רוצים לעבור למשרה מלאה, הנתון הזה הוא אינדיקטור ל'רפיון בשוק העבודה'. כשהמשרות שנוספות הן חלקיות, בשכר נמוך, ולא מביאו ללחץ לעליית השכר - הרפיון הזה הולך ופוחת כעת -  יותר אנשים עברו לשמרה מלאה, וזה טוב למשק. אני מאמין שעליית השכר תגיע במהלך השנה הבאה, וזה  יאפשר לצרכן האמריקני לקנות יותר. בהמשך תגיע גם צמיחה שתעלה מדרגה, והמגמות מראות שאנחנו הולכים לכיוון הזה. הדבר מאפשר לפד' להתחיל להעלות את הריבית בקרוב. השוק מעריך שזה יקרה בחודש ספטמבר, וזה בהחלט סביר, אם כי לדעתי סביר יותר שזה יקרה בחודש דצמבר.  הפד' ירצה להיזהר, והוא לא ממהר לבצע את העלאת הריבית, אך לעניות דעתי זה לא באמת משנה המועד המדויק, אם תסתכלו על האג"ח ל-10 שנים, אין להבדל בחודשים האלו שום משמעות כלכלית או פיננסית: כשאתה מנסה לתמחר כמה שווה היום אג"ח ל-10 שנים, אתה מנסה לתמחר את הריבית לשנים אלו, והבדל של 3 חודשים אינו קריטי".

 

הירידות בוול סטריט בשל הריבית? לא בטוח

לגבי התגובה של שוק המניות, רבים חוששים מתגובה חריפה בעקבות העלאת הריבית, אך גרינפלד דווקא לא מסכים עם ההערכה זו. "נכון שזה סוג של קונצנזוס – ירידה במניות בשל העלאת ריבית, בטח אחרי 6 שנים של ריבית אפסית. לדעתי אולי נראה זעזוע בטווח הקצר, אבל בהסתכלות כלכלית, ובטווח הבינוני-ארוך, העלאת הריבית היא סיגנל טוב שהכלכלה האמריקנית באמת משתפרת. גם כשהריבית תעלה, היא תעלה לא- לאט, ותמשיך להיות נמוכה, אפילו אם תהיה ברמה של 1%. ריבית נמוכה מאפשרת לפירמות להתנהל בזול. כשיש שיפור כלכלי מחד, וריבית נמוכה מאידך, הדבר אמור לתמוך בחברות".

 

בתשובתו לשאלה על תגובות העבר של המניות, שירדו עקב העלאת ריבית, אומר גרינפלד כי "כשהיו מעלים ריבית בעבר למשל מ-4% ל-6%, זה יכל להיות הבדל משמעותי עבור החברות. כיום, כשהריבית כל כך נמוכה, הגורם המעיד על עלויות המימון בטל בשישים לעומת השיפור הכלכלי".

 

ישפיע על העלאת ריבית בישראל

ומה יקרה בישראל לאחר העלאת הריבית בארה"ב? גרינפלד מאמין כי בנק ישראל רוצה להעלות את הריבית מאותן סיבות שהפד' מעוניין בהעלתה: "בנק ישראל מבין שריבית אפס לאורך זמן היא דבר לא בריא, המייצר תיאבון לסיכון אצל משקיעים ומוריד את פרמיית הסיכון שלהם. בנוסף, אני חושב שכל הבנקים המרכזיים רוצים תחמושת – היכולת להוריד את הריבית, במידה ויגיע משבר. בעבר היה מצב שנאלצים להעלות ריבית בגלל האינפלציה, הפעם רוצים להעלות אותה כי צריך. זה יהיה אפשרי אחרי שבארה"ב יעלו את הריבית, אני מעריך שבארץ יעשו זאת סביב החודשים אפריל-מאי".

 

"מה שחשוב הוא לא העלאה הראשונה של הריבית, אלא התוואי בו זה יתבצע:  הפד' מנסה לאותו לשוק שהוא הולך לצמצום, לתוואי שייקח הרבה זמן, כתלות בנתונים הכלכליים, כשהכיוון הוא שינוי במגמה המוניטרית. אם עד עכשיו היינו בהרחבות, אנחנו הולכים כעת לצמצום. הכלכלה נראית טוב, מספיק יציבה, ומספיק חזקה, כדי לאפשר העלאת ריבית - גם בישראל".

 

מניות או אג"ח?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משקיע אינדיאני 10/08/2015 03:21
    הגב לתגובה זו
    אי.אל.די מי שיצליח לאסוף אותה יקבל תשואה של 40-50 אחוז עד סוף השנה הנוכחית אולי אפילו בסוף החודש הנוכחי, בהצלחה.
  • 4.
    בישראל האפיק שירד באופן החד ביותר אלו מחירי הדירות (ל"ת)
    אנליסט 09/08/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 09/08/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
    תודה על צפירות ההרגעה שלך: "המחירים כבר לא זולים..הם מלאים"..אז אני רץ לרכוש מכל הבא ליד כיוון שקיבלתי טיפ זהב מבכיר. לחילופין..אוכל לארגן לפסגות שלכם כמויות ענק של מניות "איכות" במחירים מלאים בלבד. יש הרבה מחכים בתור..ואין הרבה רוכשים..אם אתה ממליץ לפסגות להסתער ולקנות במחירים המלאים הללו...נפגש אחרי המבול ונשוחח. יום טוב.
  • 2.
    יוסי 09/08/2015 14:09
    הגב לתגובה זו
    הם מתפרנסים מ"משקיעים". אם יהיו פסימים ויבריחו "משקיעים" הרי לא תהיה להם פרנסה
  • 1.
    סוחר וותיק 09/08/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן האינפלציה תיהיה גבוה, אז יעלו את הריבית בשיעור יותר חד, והפדיונות מהבורסה לחסכונות הסולידיים בבנק יהיו בהתאם. בכל מקרה, שווה להשקיע בבנקים בארה"ב, אני קניתי תעודת סל בנקים איזוריים ארה"ב - 1130442
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: