החגיגה בבורסה - זינוק של 151% בגביית מיסים מניירות ערך בחודש מאי

עוד עולה מנתוני ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממסים כי בחודשים ינואר - מאי הגבייה בפועל גבוהה מהתחזית ב-4.2 מיליארד שקל
אבי שאולי | (8)

למרות הירידה בצריכה הפרטית מתחילת השנה נתוני האבטלה הנמוכה וגביית המיסים מצביעים על חוזקה של המשק. מנתוני ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממסים לחודש מאי 2014 עולה כי בחודש מאי נמדד עודף בפעילות התקציבית של הממשלה בסך 1.9 מיליארד שקל, לעומת עודף של 1 מיליארד שקל במאי אשתקד.

בחודשים ינואר עד מאי 2014 הסתכם העודף התקציבי בסך 0.8 מיליארד שקל לעומת גירעון תקציבי בסך 6.5 מיליארד שקל בחודשים ינואר עד מאי 2013.

הכנסות רשות המיסים

הכנסות רשות המסים בחודש מאי 2014 הסתכמו ב-21.9 מיליארד שקל לעומת 21.0 מיליארד שקל במאי 2013. בניכוי תיקוני החקיקה והתאמות ובניכוי הסכום החד פעמי הגדול במאי 2013, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 9.3% לעומת חודש מאי אשתקד.

הכנסות רשות המסים בחודשים ינואר עד מאי 2014 הסתכמו ב-106.4 מיליארד שקל לעומת 95.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 7.3%.

הנתונים טובים מהצפוי לפי משרד האוצר - בחודשים ינואר עד מאי הגבייה בפועל גבוהה מהתחזית ב-4.2 מיליארד שקל.

הכנסות מיסים משוק ההון

מדד המעו"ף עלה מתחילת השנה ב-6% בהמשך לעלייה של 11% אשתקד. מנתוני הגיוסים של קרנות הנאמנות ניכר שהציבור משקיע בבורסה ובגדול. הפעילות בשוק ההון רווחית מאוד לבנקים ולבתי ההשקעות ומשרד האוצר שם את ידו על כל פעולה.

הגביה משוק ההון הסתכמה בחודש מאי ב-384 מיליון שקל, עלייה של 26% לעומת מאי 2013. בחלוקה בין סוגי מס רואים כי בגבייה מריבית נרשמה ירידה של 21.6%, בעוד שבגביה מני"ע נרשמה עלייה בשיעור חד של 151%. נתון זה משקף את הפעילות המוגברת בשוק ההון.

הכנסות מיסים ממקרקעין

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוטי 17/06/2014 17:50
    הגב לתגובה זו
    אם הרווחתי שנה שעברה 1 שקל והשנה 2.5 אז הרווח עלה ב 150%. אבל האם זה הרווח המיטבי? לא. רק מה לממשלה לא אכפת כי היא גוזרת את הקופונים מהנדלן ועל חשבון מעמד הביניים. העשירים הוציאו מזמן את כספם משוק ההון , כאשר העלו את המס, ויצרו בועה בנדלן שאנחנו משלמים את המחיר. הפתרון להוריד את המס על שוק ההון במיידי. רק כך מעמד הביניים ירוויח. אבל מי רוצה שהוא ירוויח הה?
  • 6.
    אילנית 11/06/2014 22:33
    הגב לתגובה זו
    מדובר בגביית מס נוסף לא צודק ממשקיעים קטנים מציבור רחב ממעמד הביניים שהצליח לחסוך בקושי כמה שקלים ממשכורת שהאוצר כבר גבה בגינה מס וכאן חוזר האצר ומכביד ידו גם החלק הפנוי שהאזרח מצליח כאמור לחסוך אם בכלל...
  • 5.
    דניאל 11/06/2014 18:37
    הגב לתגובה זו
    וכל עוד המס הכבד ימשיך להכביד על המשקיע הקטן ...הבורסה תמשיך לדשדש ולעולם לא תתרומם מעל לרמה של בורסה בלבנון שכנתנו למשל....
  • שמוליק 11/06/2014 22:44
    הגב לתגובה זו
    ורק כך אפשר יהיה להחזיר את שוק ההון המדשדש לימים טובים יותר תוך הגברת גביית מס רווחי הון מטייקונים ומעשירים
  • 4.
    דודו 11/06/2014 11:37
    הגב לתגובה זו
    כיום כולם משלמים את אותו המס על רווחי הון. מצב זה הוא לא הגיוני כיוון שהוא מטיל את אותו הנטל על מעמד הביניים שצבר בעמל רב כמה פרוטות, לעומת נטל זהה על המאיון העליון שחי רק על התשואות של ההון הרב שצבר. הפתרון למצב האבסורדי הזה הוא מעבר למיסוי מדורג על רווחי הבורסה, בדומה למיסוי בארה"ב. לדעתי הכי הוגן להסתכל על סך כל ההכנסות של אדם, בהם הכנסות מעבודה והכנסות מדיבידנדים, ולחשב עבור הרווחים האלו תיאון מס כולל תחת מדרגות המס המקובלות היום. זה הפתרון הכי הוגן.
  • 3.
    ברק 11/06/2014 10:57
    הגב לתגובה זו
    מוכרים מניות ברווח ומשלמים מס.
  • 2.
    יופיטר שוקי הון 11/06/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
    דיי לחסום מספיק!!!!
  • 1.
    גל 11/06/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    מדשדשת רוב הזמן והעם לא ישכל לך שאתה לא מתערב בכלל
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.