חג'ג': "אי אפשר לבצע תמ"א 38 מחוץ לת"א, עבורנו ר"ג היא פריפריה"

כך אמר יובל צלנר, מנכ"ל זרוע התמ"א 38 של החברה. ארז כהן: "הוועדות לא מוכנות שהיזם ירוויח יותר מדיי ולכן הורגות פרויקטים"
לירן סהר | (12)

"פרויקטים של תמ"א 38 יכולים להצליח רק בלב אזורי הביקוש, מבחינתנו אפילו רמת גן היא פריפרייה", כך אמר היום יובל צלנר, מנכ"ל חג'ג' התחדשות עירונית, בכנס התחדשות עירונית של 'מידע כנסים'. " הקשיים שעובר יזם הם כאלה שלצערי אנחנו לא מצליחים לבצע אלא באזורי הביקוש באזורים יקרים. המדינה הפריטה והעניקה זכויות בנייה. אחר כך הוסיפו הטבות מס כאלה ואחרות, כל הצעדים לא נעשו עם תכנון כוללני, לא סתם אמרו בעבר שלמעט ברמת גן ותל אביב אין תמ"א 38."

לדברי צלנר, רמת השרון היא עיר שאין בה תמ"א 38 למרות מחירי הדירות הגבוהים בארץ. "בעיר יש חדרים על הגג, המדינה באה ואומרת שכשמצבעים תמ"א 38, תורידו את החדר יציאה לגג ותוסיפו 2.5 קומות. הדייר מפסיד, גם אם כיזם ארצה לתת לו את הדירה הגבוהה ביותר, יהיה מדובר בכפל עסקאות והוצאות המס יהיו אדירות. ברור שגם אם יאפשרו קומה רביעית בבית שאן זה לא ילך כי ערך הקרקע הוא אפס. המדיניות חייבת לעודד הריסה ובנייה מחדש עם זכויות הגדולות פי חמש, אם לא ישים בניינים כאלה גבוהים, בואו תיתנו לנו ניוד זכויות, אפילו לחיפה."

חיים כהן, ראש עיריית רמת גן, התייחס להקפאת התמ"א 38 בעיר "יש עוד הליך משפטי בנושא התמ"א 38, בית המשפט החליט שהתוכנית היא תקפה, שאנחנו יכולים לאשר בקשות אך לא יכולים להוציא היתרי בנייה. זה התחיל כפי שנועד להיות - לחיזוק מבנים, יש ברמת גן 5,000 בניינים שמאכלסים למעלה מ-100 אלף איש. בכל רעידת אדמה שתתרחש בין בירות בצפון לאל עריש בדרום יהרגו בתל אביב אנשים. עכשיו בא הבונוס, שאפשר להשתמש בתוכנית הזו גם כמכשיר להתחדשות עירונית, זה חידוש גדול כי לא צריכים את הוועדה המחוזית ולכן ניתן לבצע את תהליך האישור מהר. הבעיה היא שמה שהממשלה מחליטה בירושלים לא מגיע לתל אביב, אסור להגיד לתל אביב מה לעשות וזה החסם הגדול."

שמאי המקרקעין, ארז כהן אמר: "אין לנו במה להתנחם כי הבירוקרטיה גוברת על הכול. בפרויקט פינוי בינוי באור עקיבא אמרתי שרק ביחס דירות של 1:5 תהיה קיימת כדאיות כלכלית למייזם, אך הוועדה המחוזית מתווכחת איתי על 100 דירות כי היזם מבחינתם מרוויח יותר מדיי. אותן 100 יחידות דיור שלא יאפשרו, מתוך פרויקט של 1,100 יחידות, יהרגו את הפרויקט."

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אחד שמבין 07/11/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    יש בתמ"א 38 רעיון חכם המאפשר ניוד זכויות. עו"ד חסרי מעוף של ועדות תכנון מקומיות מפרשים את הסעיף כאילו נדרש אישור של הועדה המחוזית. מי ילך לועדה מחוזית ויבזבז שם שלוש שנים ? התמ"א נתנה אפשרות וסמכות לועדות המקומיות, אבל אלה מתחבאות מאחורי חוות דעת של עו"ד פחדנים . מי הצליח לבצע ניוד זכויות ?
  • 6.
    יובל צלנר תותח על! (ל"ת)
    אבי אהרון 07/11/2013 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שחר 07/11/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
    אני מרוצה מהשירות והמקצועיות
  • 4.
    אין על קבוצת חג'ג' - תותחים בתחום (ל"ת)
    עדי 07/11/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עקיבא 07/11/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
    תוספת משא על הגב תמורת קישוט הרגליים. הסוס חולה וצריך להחליף לפני רעידת האדמה הבאה ולפני הצטברות אסונות תמא 38. רק בינוי פינוי הוא הצ'אנס של המדינה וחסרי הדיור.
  • מומחה 07/11/2013 16:22
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה לא מעמיסים על הבניין הישן אלא על הקורות החדשות שיצקו מסביב לבניין, בקיצור , לפני שאתה מתבטא תלמד את הנושא אדון עקיבא הקשקשן.
  • עקיבא 08/11/2013 13:37
    גם על האינטרנט. תמא 38/1 הוא רק יוזמה נדלנית של קבלנים ודיירי קומות עליונות שרוצים השבחה בחינם על חשבון השכנם, השכונה והכי חשוב-על חשבון הבטיחות. בית ישן לא מתחזק ע"י תוספת 2.5 קומות רק בגלל שיצקו מסביב לעמודים וחיברו בקורות. ממש גן ילדים, זה החיזוק של הבנין כנגד רעידות אדמה ותוספת עומס אדירה? מילא אם מחזקים יסודות במצב קיים, אבל כול התשתיות רעועות ואינן מתאימות לבנין גבוה יותר. היום המפרט הטכני שונה לגמרי ומכיל הרבה יותר ברזל, קורות פלדה ומפרט מיוחד לרבי קומות עם עמידות אמיתית לרעידת אדמה. אז אם אתה רוצה לשדרג את החורבה בקומה 4 אל תעשה את זה על חשבון חיי השכנים. ולשכנים מציע שהשכן מלמעלה שדורש תמ"א 38 ישתתף בחיזוק הבניין מכיסו, יוסיף מעלית על חשבונו ויפסיק לבלבל את המוח ולאיים בתביעות על פנסיונרים זקנים ומפוחדים.
  • 2.
    יצחק 07/11/2013 15:00
    הגב לתגובה זו
    ואתה טוען שזה פוגע בתמ"א 38, בעצם אתה נותן לועדה המחוזית לאשר את החדר על הגג, כי המטרה היא באמת לפגוע בתמ"א 38 כדי למנוע פגיעה בקופת ההיטל השבחה. סדום ועמורה.
  • 1.
    מומחה 07/11/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    בר"ג יש אזורים שקרובים למרכז ת"א יותר מאשר איזורים בצפון ת"א הן מבחינת מרחק פיזי והן מבחינת זמן הגעה, ברמת גן האוכלוסיה בעלת אמצעים ולכן יש אינטרס להגירה חיובית לעיר הזו שמצטיינת גם ברמת חינוך בין הגבוהות בארץ , הרבה מקומות עבודה, שטחים ירוקים (שני פארקים מהגדולים בארץ לא כולל את פארק אריאל שרון שצמוד לעיר ממזרח) והיא עדיין זולה ביחס לת"א, זה רק עניין של זמן, שהמחירים ברמת גן ימשיכו לעלות והמחירים בת"א ישארו איפה שהם. סוד קטן- מתחילים להרגיש שהרבה צעירים ששוכרים דירות בת"א זולגים לכיוון רמת גן בלבד כחלופה - מחירי השכירות הולכים לעלות חזק בעיר - תרשמו - ימים יגידו, מה שכן מי שקונה היום ברמת גן ישלם מחיר זהה לזה של קרית אונו, רמת שרון או הרצליה אך ירוויח הרבה יותר בעתיד.
  • צביקה 08/11/2013 14:17
    הגב לתגובה זו
    השם :רמת גן,מאד מטעה. בכל עיר בגוש דן יש יותר גנים מאשר ברמת גן. כל הגנים ברמת גן מלוכלכים מצואת כלבים וללא תחזוקה ראויה. מחירי הדירות ברמת גן בירידה ובמיוחד אלו שנבנו מתוקף תמא 38,עד היום לא נמכרה בכל רמת גן אפילו דירה אחת שנבנתה מתוקף תמא 38 (בדוק!). אכן רמת גן היא פריפריה ולא עיר.דירות חדשות ברמת גן לא נמכרות והקבלנים בבעיה!
  • אלי 14/11/2013 10:24
    ב2 בניינים שלפני סיום תמא38 עכשיו ברמת גן רח באר אורה - כל הדירות החדשות שנבנו נמכרו. לא היתה ליזם שום בעיה למכור להיפך בבנין אחד הוא מכר בקצב גבוה יותר ממה שסוכם. אתה מטעה ובגדול.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.