שר האוצר, לפיד: "הציבור לא חושב שהונתי אותו אלא מרגיש זעם וכעס"
"כולנו ידענו שיש בעיה למרות שלפני שנכנסתי לתפקיד לא ידעתי את גודל הבעיה. כך אומר הבוקר שר האוצר, יאיר לפיד בראיון בגל"צ והוסיף "אני אעמוד בהבטחות שלי. אני נמצא בתפקידי על מנת לשמור על מעמד הביניים כפי שהבטחתי בקמפיין הבחירות".
"נכון שבעקבות העלאות המסים ריקי כהן תאבד כ-299 שקלים במשכורת, אבל בזה היא קנתה לעצמה תעודת ביטוח שלא נגיע למצב של יוון וספרד. אתה לא רוצה להגיע למצב של 50% אבטלת צעירים ולמצוא את עצמך עם נכסים ששווים חצי".
"אני ממש חושב שעשיתי בדיוק מה שהבטחתי. הקמפיין שלי דיבר על הגנה על מעמד הביניים ועל כך שלא יכול להיות שרק הוא ישא בנטל ולכן בתקציב הנוכחי טיפלנו גם בטייקונים וגם התחלנו לטפל בעניין הרווחים הכלואים ובנושאים נוספים. אני מאוד מתנצל על כך שעוד לא פתרתי תוך חודשיים את כל בעיות המשק".
"לא טיאטנו את הבעיות מתחת לשטיח. אם לא הייתי עושה את מה שעשיתי עכשיו - בעוד חצי שנה לא היה לנו מאיפה לתת קיצבאות זיקנה וקיצבאות נכות, את זה צריך היה למנוע".
"חשוב שהעם יודע שיש פה הנהגה כלכלית שלא עושה שטויות ושיש פה יד אחראית הפועלת לריסון הגירעון. יש לזה חשיבות גדולה גם בעיני העם וגם בעיני העולם".
"כלכלה שיושבת על יסודות יציבים היא כלכלה טובה יותר שתשתפר בסופו של דבר. אני בטוח שהמצב ישתפר תוך שנה-שנתיים. למה אתה חושב שהנגיד הפחית את הריבית השבוע? לא רק אני חושב שהתוכנית שהצגתי היא הנכונה ביותר אלא גם פישר ופרס אמרו שמדובר בתוכנית הכוללת את הצעדים הנכונים ביותר להפחתת הגירעון".
בהתייחסו לזעם הציבורי שהתעורר כתוצאה מההחלטה על ההעלאת המס למשפרי הדיור ב-3.5% ששווים עשרות אלפי שקלים אמר לפיד "מכל המסים שהעלנו אחד המסים שאני הכי שונא זה את העלאת המס על משפרי הדיור, אבל כרגע לא היתה לנו ברירה. אנחנו עוד נוריד את מחירי הדיור אבל זה יקח קצת זמן".
כשאמר לו רינו צרור המראיין כי הציבור מרגיש שלפיד הונה אותו, עונה לפיד "הציבור לא חושב שהונתי אותו, אלא הציבור מרגיש זעם וכעס בגלל שהוא חושש מפגיעה במצבו בטווח הקצר. בשבוע האחרון עשו שני סקרים ויצא שבתקופה הכי קשה שלי הפסדתי רק 2-3 מנדטים. אם זה כך, אז מצבי טוב. אבל אני מסכים איתך שסקרים זה לא דבר רציני במיוחד".
- 50.דוד איש 22/05/2013 23:09הגב לתגובה זוהוא נמצא, מה הוא שורש הבעיה? הבנקים פועלים בשיטת בנקאות הרזרבה החלקית שזה אומר שהם נותנים הלוואות לא מכסף שקיים ברשותם, אלא מכסף שהם יוצרים יש מאיין. כסף החובות הזה המהווה כיום 97% מהיצע הכסף בארץ אך גם בעולם. השורש של הכשל בתפקוד הכלכלה בשיטה הקיימת הוא בתלות של הכלכלה באשראי בנקאי הנתון מטבעו לתנודות חריפות של התרחבות והתכווצות היות ש97% מהיצע הכסף במשק, הוא אשראי בנקאי, הנתון לתנודות חריפות של היצע הכסף במשק, לבועות נדל"ן ושוק ההון והתרסקותם, לתנודתיות הרסנית בין אינפלציה לדפלציה. כיצד כסף החובות מהווה מנגנון המזרים באופן מובנה באמצעות הריביות, הספקולציות והשליטה בהרחבה וכיווץ היצע הכסף, את ההון הלאומי לכיסיהם המתנפחים של ברוני הסקטור הפיננסי מכיסיהם המתרוקנים של כלל האוכלוסייה. כיצד כסף החובות מהווה בפועל את הגורם האמתי לאינפלציה, כיצד האשראי שנותנים הבנקים מנפח באופן ישיר את בועות הנדל"ן ובועות שוק ההון; יוצר מחזוריות של גאות ושפל וחומס עוד יותר את ההון הלאומי במנגנון מובנה בשיטה. להבנה יותר מעמיקה גגלו: התנועה לשינוי מוניטארי.
- 49.מי המטומטם שמינה אותו לשר האוצר ? (ל"ת)רן 22/05/2013 21:49הגב לתגובה זו
- 48.הונאה-רמיה -הולכת שולל-קדציה ראשונה ואחרונה (ל"ת)דניאל 22/05/2013 13:08הגב לתגובה זו
- 47.ערן 19/05/2013 11:09הגב לתגובה זואם יאיר לפיד יטפל בנמלים יפגע הוועדים בעצם יפרק אותם חצי קולי מובטח לו אך יש עוד דברים רבים לעשות למשל הורדת יוקר המחיה כמו שהבטיח שיפור דיור לזוגות צעירים נראה מה יקרה עוד כשנה מהיום
- 46.מיכל 19/05/2013 09:25הגב לתגובה זוהעובדה שעבדת עלינו בגלל היותך פחדן (מההסתדרות, מהטייקונים, מפקיד האוצר וכ') ועצלן (לא התאמצת בכלל, הלכת על העלאת מ"ה שזה כל טמבל יכול לעשות)...היא זו שכואבת.
- 45.הרי זה ברור האיש קפיטליסט יותר מביבי ממש כמו אבא שלו (ל"ת)נועה 18/05/2013 23:04הגב לתגובה זו
- 44.אד 18/05/2013 15:06הגב לתגובה זוהציבור חושב שהונתה אותו ,ופחות כועס על הגזרות. לציבור נמאס שמשקרים לו! אין יותר אמון בך כשר האוצר.
- בדיוק! (ל"ת)דנה 19/05/2013 09:26הגב לתגובה זו
- 43.הציבור בטוח שהונת אותו ממס הסיגיות ועד כל השאר (ל"ת)מיקי 18/05/2013 13:22הגב לתגובה זו
- 42.די באמת יאיר 17/05/2013 14:12הגב לתגובה זואנחנו זוכרים: מעמד ביניים. מעמד ביניים. נשמור על מעמד הבניים. ובסוף אכלנו אותה. והוא עוד ממשיך באמירות כמו מנטרה. מזזזזזיייין לנו את השכל וחושב שהציבור טיפש. דיי הבנו מי אתה. חוץ משונאי חרדים ושונאי ביבי הבינו מי אתה
- 41.יוסי 17/05/2013 10:02הגב לתגובה זואדוני שר האוצר, כתבתי לך כבר הצעה איך לכסות הגרעון ללא שום מיסים, אלא רק ע"י מס חירום שלנה וחצי, מדורג לפי הכנסות נטו. להטיל מס של 100% על כל מקבלי פנסיה תקציבית המשתכרים מעל 25000ש"ח נטו בחודש (שקדי,יום טוב סמיה, שפר,ורשימה ארוכה מאד מאד של אלופים בעבר) אל נא ממך תעבר ותעוור אותנו בסיסמאות. ראה (בוודאי אתה מודע לטבלאות שכר המנהלים בחברות הציבוריות) שערוריה אמיתית.שכר של מאות אלפי ש"ח בחודש. הטל מיסי חירום מדורגים : מי שמרוויח מעל 80000 ש"ח נטו בחודש - ייאלץ להפריש 30% נוספים ממשכורתו. וגם על הבונוסים השמנים שלהם בעלויות של מיליונים מכספי משלם המיסים. אל נא תוריד לגברת כהן 300 ש"ח בחודש-יש דרך אחרת, קלה יותר,נכונה יותר והוגנת יותר.
- 40.לפיד שקרן (ל"ת)אחד 17/05/2013 09:32הגב לתגובה זו
- 39.צאון 17/05/2013 08:39הגב לתגובה זוהמס צריך ליהיות 25 אחוז כמו שלוקחים מס מרווחים בבורסה ובתכניות חיסכון ומזכיות בהגרלות והכי חשוב המס מהשקל הריאשון כך מיתנהגת חברה צודקת כשיש יותר כסף בקופה אז אפשר לתת יותר לחברה הניזקקת ולעשות צדק
- 38.בטח הסקרים נעשים בין חבריך -אולי שם הלכו לך ארבע מנדטים (ל"ת)ר 16/05/2013 15:38הגב לתגובה זו
- 37.ר 16/05/2013 15:37הגב לתגובה זוזה רק מה שלקחת ישרות מהכיס- כל הדברים במשק ייתיקרו בעקבות המיסים שלך. הלוואי שתעלם מחיינו כפי שבאת. אני עוד בחרתי בך - בה לי לבכות על כך - חשבתי שבא מושיע. אחחחח איזה מטומטם
- 36.יוסי 16/05/2013 15:13הגב לתגובה זובוחא מאוכזב שלך, אמרת הרבה דברים, אתה הרבה יותר גרוע משטייניץ. הרי אתה זה שאמרת ששטייניץ גובה יותר מידי מיסים, אז מה אתה מתלונן שהשאירו לך חוב , בזמנו אתה ביקשת שיגבו פחות ולפי השיטה שלך בעצם היה אמור להיות הרבה יותר גרוע. בקיצור אתה שקרן - ואני אומר לך תחושת העם ואני בתוכה מרגישים ששיקרת אותנו והולכת אותנו שולל. אתה בא מהמעמד העליון כך שאתה לעלום לא תרגיש מה מעמד הבניים מרגיש כאשר הוא לא מצליח לכסוך בשביל לקנות דירה. אפשר לסכם את זה במילה אחת "נוכל".
- זה עיניין גנטי כנראה (ל"ת)דנה 19/05/2013 09:27הגב לתגובה זו
- 35.שש 16/05/2013 13:51הגב לתגובה זוזה כבר לא זעם זה תסכול שהאמנו לך שאתה תביא רוח חדשה למשרד שאתה עומד בראשו אבל מה לעשות שהמשרד הזה הוא לא תוכנית אירוח בטלוויזיה הבטחת שלא תתמוך באייטולות של ש"ס והנה אתה עושה ההיפך הבטחת שטפל בוועדים והנה יצאת מהפגישה עם עיני זוהר ולא עשית כלום אתה לא אמין כל מה שהבטחת לפני הבחירות ואנו האמנו לך אתה לא מקיים בכל מיני תרוצים שונים ומשונים בדבר אחד אני בטוח המפלגה של תתאדה בבחירות הבאות ואני בטוח לא אבחר בך ובמפלגתך !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 34.רועה חשבון 16/05/2013 13:43הגב לתגובה זושקרן ,נהנתן ,חסר השכלה שכמוך
- 33.סטודנט 16/05/2013 13:42הגב לתגובה זווככה היא תקבל תעודת בטוח שהיא תגיע לסקדינביה
- 32.לפיד גנבת את קולי אין יותר אימון בך (ל"ת)אמנון 16/05/2013 13:37הגב לתגובה זו
- 31.אריק 16/05/2013 13:35הגב לתגובה זועכשיו הוא משכנע עצמו שאנחנו לא כועסים עליו אף פעם לא חשבתי שהוא חכם אבל עכשיו הוא פשוט מראה כמה שהוא מנותק ומרוכז בעצמו לך תגמור עממי ותלמד לקרוא מה שכותבים עליך ואליך אדם הזוי לא הצבעתי לו אבל אלה שהצביעו הענישו אותי כנראה שמגיע לנו העונש הזה
- 30.לפיד איזה ממי חתיך איך הוא יכול להיות שקרן ?? (ל"ת)רותי 16/05/2013 13:24הגב לתגובה זו
- 29.בתור אחד שהצביע לך - אתה טועה !!!- אתה שיקרת !!! (ל"ת)ערן 16/05/2013 12:50הגב לתגובה זו
- 28.בא 16/05/2013 12:48הגב לתגובה זוכלומר היא 1 והוא 0 .
- 27.לפיד חושב עצמו למושיע שרי אוצר כמוך יש הרבה בשוק בשקל (ל"ת)צאוני 16/05/2013 12:37הגב לתגובה זו
- 26.ישראלי 16/05/2013 12:24הגב לתגובה זונראה לי שהתפקיד גדול עליך. תקציב בית הנשיא גדל ב 20 מליון. פלא שפרס תומך בצעדים שלך
- 25.בא 16/05/2013 12:24הגב לתגובה זוכמה מנדטים ישארו לך עד סוף הקדנציה . ועוד שאלה ,מי הולך להיות שר אוצר בלי להבין בכלכלה כאשר גם מי שמבין לא יצליח לעולם בתפקיד .
- 24.ת 16/05/2013 12:16הגב לתגובה זוכאשר חסר לה עוד 300 ש"ח . איך תקנה חלב לחם ? אם עד עכשיו היא מנסה להרים את הראש מעל המים אתה בא "ומטביע אותה "
- 23.אורן 16/05/2013 12:12הגב לתגובה זושרפת את הציבור את מעמד הפועלים תכבה את הסיגר אנחנו נחנקים חבל ובחרתי בך ושכנעתי חברים ובני משפחה גנב תחזיר לי את הקול שלי
- 22.צבי קליין 16/05/2013 11:53הגב לתגובה זוהזעם והכעס שלי הם זה שלא רק אריה דרעי הצליח לעשות סיבוב אליך אלה כל שרי הממשלה כולל פקידי האוצר. פער גדול מדי בין ההבטחות שלך להחלטות שלקחת עבור הכנה ואישור תקציב המדינה
- 21.לפיד, הציבור לא חושב, אלא בטוח שהונית אותו- דיור,דיור,ד (ל"ת)משה 16/05/2013 11:50הגב לתגובה זו
- 20.טוב לממשלה ולשוק ההו 16/05/2013 11:48הגב לתגובה זובמקום למסות את קרנות ההשתלמות ב- 10% למשל. הרי כל מי ששכל בראשו לא יוציא את הכסף מקרנות ההשתלמות על מס של 10% כיוון שבבורסה ישלם יותר . וגם יש צדק במיסוי הזה שהוא הטבת שכר לכל דבר. במקום מס על הקרנות ממסה האוצר את הפרשות המעסיק על הפנסיה שאמורה לסייע בעתיד לחוסך שיצא משוק העבודה ולהקל על תקציבי העברה לקשישים. אפשר היה לשכנע את עיני בעניין הזה. הכל שאלה של איך מציגים את הדברים ובסוף היום - מר לפיד חייבים אבל חייבים לשבת ולארגן את כל נושא מדיניות המיסוי במדינה הזו.
- 19.צאון 16/05/2013 11:31הגב לתגובה זומישרדי הממשלה הפנסיות המתוקצבות שרק עולות ועולות וטפחים למימדים שמזיקים לכלכלה היהיסתדרות וההסכמים המטורפים של שכר והטבות קרנות הישתלמות שפטורות מימס ואת החשבון מגיש לעניים ולשכבות הביניים רמאות לישמה רישעות ואיוולת חוסר צדק גובל בפשע חברתי
- 18.טלטל 16/05/2013 11:30הגב לתגובה זונו באמת.כבר היה לנו שר אוצר שחשב שהשמש זורחת לו מהרקטום.עכשיו הביאו לנו שר אוצר שקרן.אם במצע מפלגתו היה Xועכשיו הוא עושה Y אז למה הוא מצפה שנאמין לו שבעוד שנתיפ יהיה טוב?שילך הביתה וישים גל בשערות ויעזוב אותנו בשקט
- 17.מני 16/05/2013 11:28הגב לתגובה זולפיד חתיכת שקרן על בסיס רגישויות וכאב של כולנו עשית עלינו סיבוב ועלית לשלטון וכעת מתברר שאתה יותר גרוע מכל קודמך וחוץ מלצייץ בפייסבוק ובטוויטר אתה לא יודע כלום אהה שכחתי יש עוד משהו שאתה יודע וזה להרוס להרוס את הכלכלה להרוס למעמד הביניים ולהרוס את האווירה וכן גם את השיח בין חלקי העם החילונים והדתיים להרוס לנו את העתיד . לפיד בשביל להרוס אתה יכול לחזור לריאלייטי בטלוויזיה לך הבייתה
- 16.תום 16/05/2013 11:22הגב לתגובה זומליארד
- 15.מיליונים 16/05/2013 11:21הגב לתגובה זושלכם יהיו שווים חצי"? זה מה שהטמבל אמר לא כולנו רוצים להשתעבד לבנקים
- 14.מיליונים 16/05/2013 11:20הגב לתגובה זואיש רע שפגע בכולם אבל לא בחרדים וגם ישב איתם
- 13.cccc 16/05/2013 11:19הגב לתגובה זואכן כן הוניתה אותי ! חשבתי שתחולל שינוי אך למרבה הצער אתה "נופל" על אותה אוכלוסיה העובדת ומשלמת כ 50% נטו מס משכרה. בהון השחור לא נגעתה בטייקונים לא נגעתה בועדים החזקים לא נגעתה במשכורות עתק ללא שום קשר לקישורים אלא לקשרים לא נגעתה לקחתה לחם מפיות ילדים עניים ערבים ויהודים כאחד
- 12.טועה בגדול. כועסים עליך, לא על הגזירות שדיברת נגדן פעם (ל"ת)אזרח מחובר למציאות 16/05/2013 11:18הגב לתגובה זו
- 11.orbi 16/05/2013 11:15הגב לתגובה זואני מבין שלפיד לא מבין מה זה 300 שקל למשפחה שבקושי נושמת אויר בסוף החודש כי גם הוא בא ממגזר שרק עושה לביתו ודואג למקורביו בגובים ובמשכורות בדיוק כמו החרדים שיש תשובה אחת שהם כביכול לא יודעים לענות עליה (כביכול) איך יש שם דירות למשפחות של 8-10 ילדים כשאני ממעמד הביניים לא מצליח לעזור לילדיי בכלל עם דיור, שם נמצא הכסף הגדול שמועלם מאיתנו.
- 10.נכסים ששוים חצי? הוא לא מתכוון להוזיל את הדירות? (ל"ת)אנונימי 16/05/2013 11:12הגב לתגובה זו
- 9.חכה לסקר הבא. פחדן, זגזגן, חסר כל השכלה מקצועית ונסיון (ל"ת)מיסטר ג'ל 16/05/2013 11:10הגב לתגובה זו
- 8.אבירם 16/05/2013 10:59הגב לתגובה זורמאי אפס
- 7.מ נ ה י ג ה מ פ כ ה 16/05/2013 10:59הגב לתגובה זולפיד אמר שהוא רוצה להיות ראש ממשלה . מי שרוצה להיות ראש ממשלה ולכן החליט לדרוך על גב החלשים כדי לא להתעמת עם החזקים .
- 6.מר לפיד את כן הונית את כולם ..כמו אביך..וחבל (ל"ת)ירז 16/05/2013 10:54הגב לתגובה זו
- 5.נסראללה 16/05/2013 10:54הגב לתגובה זוזו בושה שאנשי הקבע הפרזיטים מהקריה והבסיסים במרכזי הישובים יוצאים לפנסיה בגיל צעיר.פחדת ולא נגעת בהם כשרוב הציבור יוצא לפנסיה עם שקלים בודדים ואנשי הקבע לאחר היציאה לפנסיה ממשיכים לעבוד על בסיס חבר מביא חבר. מי שמקבל פנסיה ותופש מקום עבודה שמיועד לאלה שלא היו בקבע טוב תעשה ותשלול מהם את הפנסיה הצבאית המוגזמת שהציבור משלם בעבורה!!!! מה עם הנמלים,חברת החשמל וחברות שמשלמות פרוטות עבור משאבי הטבע (לא חיפושי הנפט שעליהם הבעלים לקחו סיכון) כמו כיל. לצערי אתה שפן או ממשיך דרכם של האחרים ,מה שניקרא הון שלטון. מצטער שהצבעתי עבורך.
- בחור - עברת השתלת מוח ? אם כן, (ל"ת)אפשר להבין את תגובתך 16/05/2013 13:33הגב לתגובה זו
- 4.אריק 16/05/2013 10:51הגב לתגובה זושום התמודדות עם מי שבאמת מוצא פרצות בחוק, וועדים,טייקונים,מתנחלים,ואפילו ברגע האחרון תפסת רגליים קרות מהחרדים. תתבייש לענות איך שאתה עונה- שום ביטוח לא קיבלנו, אל תתחייב לכלום, כי לא מאמינים כבר לשום מילה שלך. אכזבה אחת גדולה, התמודדות עם מה שקל בלבד.
- 3.הבן אדם בהזיות והכחשה - הציבור בטוח שהונתה אותו (ל"ת)1 16/05/2013 10:49הגב לתגובה זו
- 2.תומך שלך לשעבר 16/05/2013 10:43הגב לתגובה זואתה בדיוק כמו ביבי. שניכם נהנתנים ומנותקים. אין הבדל ביניהם. שניהם ספינולוגים בגרוש, אבל העם לא מטומטם.
- מושון 16/05/2013 11:00הגב לתגובה זולא סתם נאמר המשפט התפוח לא נופל רחוק העץ ולפיד לא רק נפל קרוב לעץ אלא הרבה יותר גרוע מהזבל של אבא שלו
- חרדי 16/05/2013 12:23לחרדים עין אחת
- 1.גם בתחום הדיור לפיד זי....ן את מעמד הבניים (ל"ת)סליחה שבחרתי יש עתיד 16/05/2013 10:42הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 6.65% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףהגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע.
זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.
הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע.
השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק.
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.
