לפיד לא נרתע: "שמים פתוחים זה עובדה מוגמרת, את הבעיות המיוחדות נפתור"

חברות התעופה הישראליות ממשיכות בשביתה, ושר האוצר אומר היום כי "השביתה מיותרת". מה דעתכם? מניית אל על עולה כעת 3%
יוסי פינק | (36)

השביתה של 3 חברות התעופה הישראליות שנמצאת כעת ביומה השני לא מרתיעה את שר האוצר יאיר לפיד שהוציא לפני דקות אחדות הודעה חד משמעית - שמים פתוחים הם עובדה מוגמרת."

לדבריו של לפיד "זהו הסכם טוב ונכון לאזרחי ישראל, לכלכלה הישראלית ולתיירות הישראלית. יחד עם זאת, יש להתייחס לבעיות המיוחדות של החברות הישראליות, הנובעות בעיקר מצרכי האבטחה הייחודיים שיש להם, ואותן ניתן לפתור. הוריתי לצוותים המקצועיים במשרדי להביא לפתרון שיסייע לחברות התעופה הישראליות במציאות המתחדשת של השמים הפתוחים. השביתה הזו היתה מיותרת מתחילתה והיא מיותרת גם כעת."

בעניין אותן בעיות מיוחדות, בחברת אל על הוציאו דיווח לפיו בשנת 2012 נשאה החברה בהוצאות ישירות לאבטחה בסך של כ-33 מיליון דולר. לכתבה המלאה

מנכ"ל אל על אליעזר שקדי אמר שחברת אל על מכבדת את ממשלת ישראל ואת החלטת ממשלת ישראל בנוגע להסכם שמים פתוחים. "אנו פנינו ופונים לממשלת ישראל על מנת שתפעל באופן מיידי להסדרת הנושאים השונים שיאפשרו תחרות הוגנת ושוויונית ובראשם השתתפות המדינה במלוא הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות."

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    22 22/04/2013 14:55
    הגב לתגובה זו
    מישראל . בסך הכל התחרות שלהם לא תהיה שווה גם בגלל בעיות הביטחון וגם בגלל שחברות ישראליות לא מורשות לנחות בכל יעד . דבר שני בפול אויבך אל תשמח - חברת אל על היא חברה שמגויסת לצבא בשעת מלחמה ועם היא תקרוב המצב שלנו בשעת חרום לא היה טוב בלשון המעטה
  • 23.
    גבריאל 22/04/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    זוכרים את ההחלטה של ביטול מסוקי הכיבוי (שהיו באחריות חא), מסיבות כדאיות כלכלית. זה הביא עלינו את שרפת הכרמל ואף אחד לא שלם על כך.....מקבלי ההחלטה כבר מזמן לא היו בתפקיד. ( לאחר מכן המדינה השקיעה הון ברכישת מטוסי כבוי). כשהמדינה תזדקק לחברות התעופה ישראליות – הם לא יהיו שם ....וגם השרים האלו לא יהיו עוד בתפקיד. עד כדי כך הם להוטים להפעיל את הרפורמה שהם מסתירים כל מסמך המעלה אפשרות שחברות התעופה הישראלים עלולות לקרוס. להזכירכם, מדינת ישראל נזקקה במלחמת יום כיפור לאל על להחזרת אלפי קצינים וחילי מילואים והטיסה אלפי טונות ציוד דחוף שום חברת תעופה גלובלית לא היתה עושה זאת העם צריך להיזהר בבצוע רפורמות ובשינוים שבאים להטיב בהווה ועלולים לפגע במדינה בעתיד
  • 22.
    רות 22/04/2013 12:59
    הגב לתגובה זו
    התחרות הזו הפכה אותנו לשוק של עבדים, שרק מעטים שמגיעים לעמדות בכירות ויושבים על ביצת הזהב הם שמרויחים מכל התחרות שלי! איפה את?!
  • 21.
    יאיר הייה חזק על מצב זה נאמר מעז יצא מתוק (ל"ת)
    ציון 22/04/2013 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    בסוף עוד תהיה לנו מדינה שפויה שמשרתת את כלל אזרחיה (ל"ת)
    עובד סלולר לשעבר וחי 22/04/2013 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אחרי אל על לטפל גם בעובדי הנמלים חברת חשמל ושאר השודדים (ל"ת)
    טוני 22/04/2013 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    הבעיה שבתי המלון מאוד יקרים פרירים (ל"ת)
    תירים לא יבואו 22/04/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    גאה בעצמי שבחתי בו 22/04/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף גבר עם ביצים בממשלה הזאת. מישהו שעושה ולא רק מדבר. כולנו נרוויח מהתחרות הזאת. השמים הם של כולם ואי אפשר לסגור אותם ולתת בלעדיות לחברה אחרת (יקרה ולא איכותית). איזה כיף שנפתחו השמים !!!! ותודה ליאיר לפיד !
  • תיזהר מנחיתת אונס (ל"ת)
    לימור 22/04/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    רק אהבה 22/04/2013 12:20
    הגב לתגובה זו
    ישראל כץ היקר תחזקנה ידייך !!!!!! אתה אריה !!!!! והצדק ביישום שמיים פתוחים לצידך ברור שתימצא הדרך להקל ולממן הוצאות ביטחון בתקופת המעבר . אסור לוותר על כך . שמיים פתוחים יביאו לתנועת תיירות חזקה והוזלת הטיסות גם לתושבי ישראל השבויים . כיום זו פשוט שערוריה . לקוחותי לחופשה באיטליה מארה'ב משלמים 500$ ישראלים משלמים 800-700 $ לאיטליה !!!!!!!!!!!!!! המרחק מאר'ה'ב פי 3 !!!!!!!!!!!!!!!!!!! פשוט חוצפה וקרטליזם . אני מבקש מכולם לתמוך ביזמת כץ . לרשותכם הטלפון שלי לתמיבה 0523785955 . חשוב ביותר !!!!!
  • 15.
    אל על להתיעל | 22/04/2013 12:02
    הגב לתגובה זו
    וועדים ובטלנים ועודף עובדים.
  • 14.
    כל הכבוד !! לא לוותר לבלתי יעילים! (ל"ת)
    אילן 22/04/2013 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    בא 22/04/2013 11:54
    הגב לתגובה זו
    וממשלה שגובה מיסים ברשיון .
  • 12.
    אדם 22/04/2013 11:52
    הגב לתגובה זו
    לא הייתה ולא תהיה כאן לעולם תחרות וכל המטרה הינה לשבור ולהרוס את מה שנותר מהעבודה העיברית
  • 11.
    בא 22/04/2013 11:50
    הגב לתגובה זו
    ולא אתה ,אתה תרנגול קטן שתופס כותרות .,יש עוד הרבה מונופולים לדוגמה בחלב ,בחשמל ,במזון . .......
  • 10.
    לימור 22/04/2013 11:49
    הגב לתגובה זו
    תראה באיזה תנאי עבדות, עובדים בחברות התקשורת בסופר פארם, בסופרים, הכל מתמלא בערבים שמוכנים לעבוד בתנאים הללו, שכר מינימום שעות מצאת החמה עד צאת הנשמה בלי שום תנאים סוצאיליים. והעיקר- אפס שקל לשיחה, כך יהיה גם בנמלי התעופה זה הקצה ההפוך אך לא הנכון של מדינה ההסתדרות והמונופולים שהייתה
  • גלעד 22/04/2013 12:08
    הגב לתגובה זו
    היופי שבשוק חופשי, זה שאם לא מוצא חן בעיניך תנאי העסקה בתאגיד כלשהו, את רשאית לארגן חרם צרכנים נגדו. אף תאגיד לא עמד ולא יעמוד בלחצים שכאלה. נסי ותיווכחי.
  • לימור 22/04/2013 12:53
    היום אני עבדים יותר מעובדים יותר מאי פעם, זה לא היה כך אפילו בימים של הפנקס האדום, משכורות מינימום ושכר מקסימום למנהלים, זה הבעיה ולא המונופולים
  • 9.
    לפיד צודק, תחרות וסובסידיה עדיף על מונופול. (ל"ת)
    אזרח פשוט 22/04/2013 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 100 חברות טסות לארץ. אלעל לא מונופול. (ל"ת)
    לו 22/04/2013 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ישראלי 22/04/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    האם באמת משהו חושב ששכרטיס זול ב 50-100 דולר יביא מליוני תיירים לארץ. חי באשליה . לא נורא יש דרום אמריקה אוסטרליה קנדה קולטת מהגרים. לא חייבים להיות מובטלים.
  • % 30 עודף עובדים שם עם וועד חזק. (ל"ת)
    אל על להתיעל | 22/04/2013 12:04
    הגב לתגובה זו
  • בי בי .הם צריכים שם הרבה אנשים ששותים קפה במקום לעבוד . (ל"ת)
    לרסר מחילאויר 22/04/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חני 22/04/2013 11:28
    הגב לתגובה זו
    מדיניות שמים פתוחים תביא יותר עבודה שכן יגיעו יותר תיירים כי מחירי הטיסות יהיו יותר נורמלים. כמו כן יותר חברות תעופה תזדקקנה לנתב"D ולכן לעובדים תהיה יותר עבודה. מה לא בסדר??
  • 6.
    לימור 22/04/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    לפני שיוצרים בעיות חדשות. אתה עוד גימיק שהעם יתפקח ממנו בכאב. בדיוק כמו שהיה עם ליבני. העם קנה סוכריות וקיבל חורים בשיניים
  • זה הגיון של מרוקאים (ל"ת)
    jqse 22/04/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמוס הולצמן 22/04/2013 11:15
    הגב לתגובה זו
    ישראל, למרות הסכמי השלום היא כמעט מדינת אי. ככזו המונופול של נמלי הים ואל על גורמים קושי והפסדים לתעשיה לתיירות ליבואנים ולכל אזרחי ישראל. תכנית שמיים פתוחים מבורכת וחשובה. יאיר אל תתקפל. השלב הבא ולא פחות חשוב נמלי הים. למרות שביבי נכשל פעם, אסור לוותר.
  • 4.
    סבא של מפקד בסיירת 22/04/2013 11:12
    הגב לתגובה זו
    חובה להלאים את כל הגופים הממלכתיים שהופרטו
  • לך לישון אתה עייף . (ל"ת)
    לסבא 22/04/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
  • כן, וצריך להתחיל להקים פסלים של סטאלין בכיכרות הערים. (ל"ת)
    גלעד 22/04/2013 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ab 22/04/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    מיצרים משרות של שכר מינימום בתיירות והורסים מישרות המכבדות את מקבליהם.שידאגו להוריד את יוקר המיחיה שנובע מהמיסים.טיסה לחו"ל היא מותרות,שישלמו
  • גלעד 22/04/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
    הסכם כזה יביא עשרות אלפי מקומות תעסוקה. ואין לך שום סמכות לקבוע לכל האזרחים שטיסה לחו"ל היא מותרות.
  • 2.
    ממשלה דורסנית שלא תאריך ימים. (ל"ת)
    חיים 22/04/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חי במינוס 22/04/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
    דקנר,אולמרט ותשובה הם דמויי החיקוי של לפיד בנט מושפע מהכבוד והעם ישלם על יהירות כץ.
  • אם אתה חי במינוס, אז בטוח שאתה לא שייך לוועדים של עייני (ל"ת)
    אילן 22/04/2013 12:02
    הגב לתגובה זו
  • גלעד 22/04/2013 11:36
    הגב לתגובה זו
    בור ועם הארץ. קפיטליזם זה מה שנקרא ליברליזם קלאסי, הינו, מדיניות של שוק חופשי, תחרותיות, אי-הצלת בנקים כשהם קורסים כתוצאה מההגנה של המדינה עליהם, צמצום נטל מס ככל האפשר, צמצום המגזר הציבורי/ממשלתי ככל האפשר, והפסקת כל המדיניות הפרוטקציוניסטית הסובייטית שקיימת פה בארץ בנושא חקלאות והגנה על מפעלים באמתלה של "ציונות".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי ועל מניות הארביטראז'

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי ועל מניות הארביטראז'

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות.