כיצד הסכם ה'צוק הפיסקלי' ישפיע על רוכשי הנדל"ן הישראלים בארה"ב?
ה'צוק הפיסקלי' אשר איים למוטט את הכלכלה האמריקנית הסתיים בטוב, לאחר ששעות ספורות לפני כניסתה של שנת 2013, הצליחו הרפובליקנים והדמוקרטים להשיג הסכם אשר יימנע מכלכלת המדינה לשקוע לעבר מיתון. ההסכם שהושג כולל העלאת המס על העשירים המשתכרים מעל 400 אלף דולר בשנה לרמה של כ-40%, זאת לעומת רמה של 35% עד כה.
בתקופה האחרונה ישראלים רבים מנצלים את תוצאות משבר הנדל"ן במדינה, אשר החל בשנת 2007 והוביל במקומות מסוימים לצניחה של 50%-60% במחירי הבתים. כיצד ההסכם ישפיע על רוכשים אלו?
עו"ד עמרי יניב, שותף מס בינלאומי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel, אמר בשיחה ל-Bizportal כי ההסכם שאושר עתיד להשפיע על ישראלים המבצעים השקעות נדל"ן בארה"ב ואינם בעלי אזרחות אמריקאית, בשלושה אופנים:
1. מכירת נכסים: עסקאות מכר שיבוצעו יחייבו מוכרים אשר הגיעו להכנסה חייבת ממקורות בארה"ב, של 400 אלף דולרים בשנה ליחיד ו-450 אלף דולרים לזוג, לשלם מס פדראלי בשיעור של 20% על רווח ההון מהעסקה. במידה ואין ליחיד הכנסות או רווחים בשיעור זה, המס הפדראלי שישולם על הרווח הוא 15%, בדומה לשיעור המס שהיה טרם ההסכם.
2. השכרת נכסים מניבים: שיעור המס השולי הפדראלי המקסימלי עלה ל 39.6% (במקום 35%) ליחידים שהכנסתם החייבת ממקורות בארה"ב עולה על 400 אלף דולר לשנה (450 אלף לזוג). חשוב לציין שלא מדובר בסוף פסוק מבחינת תשלום מס וקיימים תשלומי מס סטטוטוריים נוספים, מעבר למס הפדראלי, קרי - מס הכנסה ברמת המדינה ולעתים גם מס עירוני . כך לדוגמא, תושב ישראל העונה לקריטריון ההכנסה הגבוהה ממקורות בארה"ב ומשכיר נכס במנהטן, ייאלץ לשלם ,בהערכה גסה וללא משתנים ייחודיים, שיעור מס כולל של 27%-28%, במקום שיעור של כ-23% ששילם עד היום, על רווח הון ממכירת נכס".
3. השפעה על נכסי עזבון: במקרה בו תושב ישראל המחזיק בבעלות על נכס בארה"ב ילך לעולמו, שיעור המס השולי הגבוה ביותר שייגבה בגין נכסי העיזבון יעלה ל-40%, במקום 35% עד היום. תקרת הפטור לתושב חוץ נותרה ללא שינוי והיא עומדת על 60 אלף דולרים בלבד (במונחי שווי נכסים).
וכיצד ההסכם ישפיע על ישראלים בעלי דרכון אמריקני? "במקרה בו תושב ישראל מחזיק בדרכון אמריקאי, הוא נחשב תושב ארה"ב לצרכי מס ולכן ממוסה על הכנסותיו מכל מקור בעולם ולא רק על הכנסות ממקורות בארצות הברית", מסביר יניב.
לדבריו, ישנה סבירות גבוהה יותר כי העלאת שיעורי המס תשפיע עליו באופן פרקטי. "לעניין מס העיזבון, שיעורי המס זהים לאלה החלים על מי שאינו בעל דרכון אמריקאי, אך במקרה זה מדובר על תקרת פטור של כ 5 מיליון דולר, כלומר הסיכוי שיוטל מס עיזבון בעת המוות נמוך במידה משמעותית לעומת מי שאינו אזרח ארצות הברית. מאידך, על מי שאינו אזרח ארצות הברית מוטל מס עיזבון רק ביחס לנכסים "אמריקניים", בעוד שאזרחי ארה"ב כפופים למס עיזבון ביחס לכל נכסיהם, בכל העולם."
- 3.אדיר 06/01/2013 10:00הגב לתגובה זוהמחירים על סף קריסה, אל תהיו מטומטמים
- 2.נתי 06/01/2013 09:59הגב לתגובה זואבל עדיף קרנות ריט או מניות נדל"ן מאשר נכסים בודדים
- 1.משה 06/01/2013 09:58הגב לתגובה זואין שום הצדקה לרכישת דירות מרחק עשרות קילומטרים מקאסמים, פשוט מעשה שטות
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
