נעילה ירוקה בארה"ב: נטפליקס איבדה 5%, "ההקלה הכמותית תסתיים השנה"

עונת הדוחות התחילה, המסחר באירופה ננעל בעליות נאות, פאלו אלטו זינקה לאחר שהודיעה כי רכשה את Morta Security
דניאל קביליו |
נושאים בכתבה וול סטריט

פורסם לראשונה ב-15:33 07.01.2014

יום המסחר בוול סטריט נחתם בעליות נאות של המדדים המובילים כאשר הנאסד"ק מוביל את הגל החיובי ובכך נשבר רצף שלילי של 3 ימים. המשקיעים הגיבו היום למינויה של ג'נט יילן לנגידת הפדרל ריזרב ולפתיחת עונת הדוחות לרבעון המסכם של 2013. נתון מאקרו בודד היה במרכז המסחר כאשר המשקיעים דרוכים לקראת מחר לדוח ה-ADP ולפרוטקולים מוועידת השוק הפתוח, אז הוחלט לצמצם את תכנית הרכישות. המסחר באירופה ננעל בעליות שערים.

הדאו ג'ונס עלה 0.64%, ה-S&P500 הוסיף 0.61% והנאסד"ק טיפס 0.96%.

"הפדרל ריזרב ימשיך לצמצם את תכנית הרכישות במהלך השנה הנוכחית ועד סוף השנה התכנית תסתיים, זאת בהנחה שהכלכלה תמשיך להתאושש כמתוכנן" את הדברים האלו אמר היום ג'ון וויליאמס, נגיד הפד של סאן פרנסיסקו במסגרת כנס הבנקאים בפיניקס.

כאמור, הנושא החם השבוע בוול סטריט הוא נתוני המאקרו המרכזיים שצפויים להתפרסם מחר וביום שישי. מחר בטרם פתיחת יום המסחר בוול סטריט יתפרסם סקר ה-ADP אשר בוחן את תוספת המשרות למשק האמריקני (במגזר הפרטי) בחודש הקודם. הכלכלנים חוזים כי בחודש הקודם נוספו למשק 205 אלף משרות. לאחר מכן יתפרסמו הפרוטוקולים של וועידת השוק הפתוח האחרונה שדנה בצמצום תכנית הרכישות והחליטה לבסוף להפחית את הזרמת המזומנים ב-10 מיליארד דולר. המשקיעים מחכים לראות אילו שיקולים היו בבסיס ההחלטה של ה'פד', מעבר למה שפורסם בתקשורת.

דו"ח התעסוקה המלא לחודש דצמבר יתפרסם ביום ו' וכל העניינים אליו. הסוחרים ממתנים בקוצר רוח לנתון זה כאשר הכלכלנים מדברים על תוספת של 200 אלף משרות למשק האמריקני בכללותו. כמו כן, הכלכלנים חוזים כי רמת האבטלה תישאר ברמה של 7% כך שבמידה ותרד מתחת לרמה זו תהיה התרגשות בשווקים.

"2014 מבשרת על תחילת סופו של המשבר הגלובלי, שוקי המניות בעולם ימשיכו לעלות ויוסיפו כ-10% לערכם בשנה הקרובה והדולר יתחזק מול היורו ומטבעות מרכזיים אחרים." כך קובעים כלכלני הבנק האירופי Saxo Bank בתחזית לרבעון הראשון של 2014.

ב-Saxo Bank מעריכים כי הכלכלה הגלובלית תצמח בשנת 2014 ב-2.8%, שיפור לעומת קצב צמיחה שנתי של 2% ב-2013 "את השיפור בקצב הצמיחה העולמי תוביל ארה"ב, שתהנה מצמיחה של כ-3%, כשהאלמנטים המשפיעים ביותר על הצמיחה יהיו הצריכה הפרטית והשקעות פרטיות. מדיניות צמצום תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב תימשך ככל שהכלכלה האמריקאית תוסיף להתחזק, מה שעשוי להוביל לסיום תוכנית הרכישות במחצית השנייה של 2014."

היום נפתחת בצורה רשמית עונת הדוחות לרבעון הרביעי והאחרון של 2014. המשקיעים והסוחרים בעולם ממתינים לראות האם הצמיחה הנאה שנרשמה ב-2013 תחלחל לחברות והתחזיות יתנפצו לכיוון החיובי. מיקרון (סימול: MU) תהיה החברה המעניינת הראשונה לדווח כאשר האנליסטים חוזים הכנסות של 3.72 מיליארד דולר ורווח למניה של 44 סנט. נזכיר כי ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על הפסד למניה של 27 סנט.

"הסנטימנט בשווקים עדיין חיובי מאוד" אמר פרנסיס סבארי מנהל השקעות בכיר ב- Reyl & Cie "השאלה כעת היא האם נראה את עונת הדוחות מתמודדת עם הציפיות. כאשר יש פחות נזילות בשוק וההתפתחות בכלכלה תומכת בחברות, זה הזמן של החברות להראות כיצד הן מתמודדות".

עכשיו זה רשמי -ג'נט ילן נגידת הפדרל ריזרב

היום אושר המינוי של ג'נט ילן לנגידת הבנק המרכזי בארה"ב. אובמה מיהר לברך את המינוי ואמר: "ג'נט נכנסת לפד' כאשר לפניה שני אתגרים עיקריים. הראשון הוא שמירת האינפלציה בשליטה והשני הוא האתגר הכלכלי החשוב של הפחתת רמת האבטלה והחזרת האנשים לעבודה. היא מבינה שטיפוח מערכת פיננסית יציבה תסייע לכלכלה ותשמור על הצרכן"

סחורות

החוזים העתידיים על אונקיית זהב יורדים 0.32% למחיר של 1,234 דולר. החוזים העתידיים על חבית נפט עלו 0.3% למחיר של 93.67 דולר לחבית.

יומן מאקרו

המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש נובמבר התפרסם בשעה 15:30 (שעון ישראל) והציג ירידה של 13% לרמה של 34.3 מיליאר דולר.

מניות במרכז

מניית הבנק JP מורגן (סימול: JPM) ריכזה עניין לאחר שדווח כי החברה הגיע להסדר של 1.7 מיליארד דולר עם הרשויות בארה"ב, נמוך מהתחזיות של 2 מיליארד דולר. מדובר בהסדר בנוגע לאישומים בפרשת מיידוף.

חברת פאולו אלטו (סימול: PANW) רכשה את Morta Security תמורת סכום אשר טרם פורסם. מניה זינקה בסיום 3.77%.

מניית חברת טוויטר (סימול: TWTR) ריכז עניין רב היום לאחר שאתמול מורגן סטנלי הורידו את ההמלצה למניה ומניית הרשת החברתית השניה בגדולה בעולם איבדה 8%. היום המניה פתחה את המסחר בעליות שערים שלעד 1% אבל לבסוף איבדה 6.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: