זה כנראה היה הגורם שהפיל אמש את המדדים בוול סטריט
המדדים בוול סטריט שנסחרו בפתיחה אתמול בעליות שערים, עברו במהלך היום לירידות ואלו התחזקו עד לסגירה כאשר מדד ה-S&P 500 איבד בסיום כמעט 1.5%. הסיבה לשינוי הכיוון האגרסיבי קשורה ללחץ בקרב המשקיעים, לקראת עדכון הריבית בארה"ב בעוד שבוע בדיוק מהיום (ב-17 בספטמבר).
היה זה נתון היקף המשרות הפתחות בארה"ב שהעיב על המגמה. הנתון שבדר"כ לא מרכז עניין רב מידי, תפס אתמול כותרות לאחר שדווקא עקף את התחזיות והציג נתון שיא. היקף המשרות הפתוחות (כאלה שמחכות לאיוש) רשם בחודש יולי גידול של 430 אלף, הגידול החד ביותר מאז אפריל 2010 והסתכם ב-5.75 מיליון משרות - היקף המשרות הפתוחות הגבוה ביותר מאז החלו לפרסם את הנתון בשנת 2000. הנתון החזק חושף כי המעסיקים בארה"ב אופטימיים לגבי המצב ומחפשים עובדים. בעיקר ניכר בנתון המחסור בעובדים מיומנים, והדבר מאותת על עלייה בשכר העובדים - דבר שתומך מאוד בעלייה באינפלציה.
דיוויד קלי, אסטרטג השווקים הראשי בג'י.פי מורגן אמר לבלומברג כי "לנתון המשרות הפתוחות יש חשיבות גדולה מאוד יחד עם נתון התעסוקה שפורסם בשבוע שעבר והראה ששיעור האבטלה יורד לכיוון ה-5%. אין ספק ששוק העבודה נראה הדוק, וזה חלק מהפרמטרים שהפד' מסתכל עליהם כעת".
מבחינת הסוחרים בוול סטריט, הנתון מגדיל את ההסתברות לכך שהפד' יבחר להעלות ריבית בשבוע הבא, ומכאן הדרך לירידות שערים היא קצרה. אמנם הנתון מבהיר כי ארה"ב נמצאת במצב טוב מבחינה כלכלית והדבר תומך בוול סטריט, אבל לאור החולשה כיום בסין והמשבר בשווקים המתעוררים - רבים (וביניהם קרן המטבע העולמית והבנק העולמי) מקווים כי הפד' יבחר להמתין עם העלאת הריבית. נציין כי מחזור המסחר אמש בוול סטריט הסתכם ב-7.2 מיליארד מניות, דומה מאוד למחזור הממוצע שם בתקופה האחרונה.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי ההסתברות להעלאת ריבית בשבוע הבא עומדת עדיין על 28% בלבד, בעיקר בשל ההאטה הגלובאלית בחודש האחרון שכן עד לפני הסערה האחרונה, ההסתברות להעלאת ריבית בספטמבר עמדה על כמעט 50%. אגב, ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר עומד על כמעט 60%. בשורה התחתונה, העצבנות צפויה בוול סטריט צפויה להימשך לפחות עד עדכון הריבית בשבוע הבא. בכל זאת, מדובר בהעלאת ריבית ראשונה מזה כמעט 10 שנים.
מדד ה-S&P500 בשנה האחרונה:
- 8.כוכב 10/09/2015 13:09הגב לתגובה זושמעתי בשמו שאמר כי אחרי החגים צפויה מפולת עולמית בשווקי ההון ועוד.
- 7.אלי 10/09/2015 10:57הגב לתגובה זוהסיבה הגדולה יותר ששוק המניות מנופח מידי, בערך 50% יותר מהסיא לפני המפולת 2008. גם אם הסיבה לניפוח הינה ריבית אפסית וחוסר אלטרנטיבה אחרת להשקעה, השוק לא משקף את המצב הכלכלי בעולם בהכללה. המפולת בקרוב.
- 6.חיים 10/09/2015 09:52הגב לתגובה זוומכאן, התחזקה ההערכה שהפד יעלה ריבית עוד שבוע.
- 5.איל 10/09/2015 09:28הגב לתגובה זוכלכלת ארהב תלויה. בסין המאטה. צמיחה נישום תנשום רק כאשר תאפשר חיים. טובים יוצר לאזרח הפשוט בסין
- 4.אינפלציה 10/09/2015 09:27הגב לתגובה זויש אינפלציה בארהב.יש חובות .תהיה בטגפלציה.אל תאמינו לסיפורי פוג'י של להקת המעודדת כלכלני חצר.
- 3.מגיעה מפולת . פשוט מאוד . צריך להתאוורר (ל"ת)אחרי 6 שנים של עליות 10/09/2015 09:05הגב לתגובה זו
- דוקטור זיוגו 10/09/2015 09:28הגב לתגובה זוברח ברח תן לנו להנות מהעליות פחדנים לא בבית סיפרינו
- 2.במידה ומעוניינים בכתב אמתי ........ (ל"ת)המנתח היחיד בעולם 10/09/2015 08:52הגב לתגובה זו
- 1.יורידו את הריבית (ל"ת)רון 10/09/2015 08:48הגב לתגובה זו
- ירון 10/09/2015 09:00הגב לתגובה זותתעורר הריבית לא תעלה

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
