דראגי
צילום: gettyimages

האם מריו דראגי שיקר אמש במהלך נאומו?

אמש הפתיע יו"ר ה-ECB את השווקים כאשר טען כי האפשרות להשקת תוכנית רכישות והורדת הריבית עלו בפגישות האחרונות, והבנק יפרט בקרוב אודות הצעדים. היום מתפרסם כי מועצת המנהלים של הבנק כלל לא דנה בנושאים אלו בפגישות האחרונות
עמית נעם טל | (14)

יו"ר הבנק המרכזי באירופה (ECB), מריו דראגי, הצליח להסעיר אמש את השווקים כאשר רמז במהלך נאומו כי יש צורך תמריצים נוספים לכלכלה ורמז כי הבנק שוקל לחתוך את הריבית בחודשים הקרובים ואף להשיק תוכנית רכישות חדשה (לכתבה המלאה). דראגי צייןכי כל ההצעות נדונו כבר בפגישות האחרונות של הבנק. ההתבטאות של דראגי הצליחה לעורר במקביל את זעמו של הנשיא טראמפ, שהאשים את הבנק במניפולציה בשוקי המט"ח והמניות (לכתבה המלאה). היום הפרטים בנאום נראה קצת אחרת.

ע"פ דיווח ברשת החדשות רויטרס, 6 מקורות בבנק שקשורים לנושא טוענים כי הופתעו מדבריו של דראגי, כאשר אין כלל קונצנזוס בנוגע למהלכים הבאים של הבנק. ע"פ אותם מקורות, סוגיית הורדת הריבית באיחוד האירופאי עלתה רק בשיחות מסדרון, ולא נדונה בשום ישיבה עד כה, כאשר הפוקוס עד כה התרכז בעיקר בתוכנית ההלוואות המוזלות לבנקים (TLTRO) שצפויה להיות מושקת בספטמבר הקרוב.

אותם מקורות טענו היום כי הם חוששים שדראגי ניסה "לקבוע עובדות בשווקים", כך שיהיה להם מאוד קשה להתנגד לצעדים בפגישת הבנק הבאה ב-25 ביולי.

בנוסף נציין כי דראגי טען אמש במהלך נאומו כי "בשבועות הקרובים תפרסם מועצת המנהלים של הבנק את  הפרטים כיצד הצעדים המוניטריים החדשים (הורדת ריבית/תוכנית רכישות) יצאו לפעול". רגע, אם מועצת המנהלים של הבנק לא דנה עדיין בנושא, כיצד היא תמסור פרטים?

בתוך כך, הגוש השמרני בגרמניה מביע היום סלידה מדבריו של דראגי אמש, וטוענים כי "הערכות הבלתי מתואמות לכאורה של יו"ר הבנק אמש, בנוגע למדיניות המוניטרית שונה, הן סימן מדאיג ליושרה של ה-ECB".

נזכיר כי בימים אלו מתנהל המירוץ למחליפו של דראגי, שצפוי לעזוב את תפקידו בספטמבר הקרוב, וייתכן כי ההתבטאויות אמש של דראגי היו צעד במטרה להשפיע על ההתנהלות של מחליפו.

גרף מדד הדאקס ביומיים האחרונים: הנאום של דראגי מסומן

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    למה שקר? יש לו דעה משלו והוא יכול להשפיע על מועצת המנהל (ל"ת)
    אמר שיש אפשרות 20/06/2019 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הארופאים שקרנים .גם מקרון אמר שלא האירנים פוצצו המיכלית (ל"ת)
    שלמה 19/06/2019 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שקרים 19/06/2019 20:51
    הגב לתגובה זו
    ראו כלכלת איטליה פח אשפה גם הנגיד
  • 6.
    שקרים 19/06/2019 20:51
    הגב לתגובה זו
    מה תעזור הדפסת כסף זה שקר של העשור האחרון זה להריץ מניות בורסות
  • 5.
    ברור שהוא שיקר 19/06/2019 19:51
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים טריליוני ניירות. והבועה מתנפחת למימדי עהק עדיף להיות מורדם ומונשם כשהבועה תתפוסס כולם משקרים כל הזמן
  • 4.
    אך ורק למעלה 19/06/2019 19:47
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח
  • חחחחחחח צודק (ל"ת)
    אלעד 19/06/2019 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 19/06/2019 19:45
    הגב לתגובה זו
    ראה כי ההוא עושה זאת חופשי ואמר גם אני יודע לשקר...המצב גרוע ביותר
  • נ.ש. 19/06/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
    טראמפ הבטיח וקיים. ובהתחשב בזה שאצל פוליטיקאים שקר זה מקצוע אז הוא הפוליטיקאי הכי אמין היסטורית כי הוא קיים לבוחרים שלו מה שאף פוליטיקאי לא קיים. זה לא בצד שלך? זה כבר משהו אחר. אבל שקרן הוא לא כי הוא קיים הבטחות בניגוד לפוליטיקאים אחרים
  • באמת בוא נשמע (ל"ת)
    אופיר 20/06/2019 08:25
  • בוא נשמע ... (ל"ת)
    מה הוא קיים ? 19/06/2019 22:58
  • 2.
    למ להתרגז ? 19/06/2019 19:29
    הגב לתגובה זו
    ...ואחרי זה אומרים שהם לא עשו שום דבר !!!
  • 1.
    מה קורה כאן? מאבדים שליטה? (ל"ת)
    דני 19/06/2019 19:27
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא 19/06/2019 20:11
    הגב לתגובה זו
    ולכן כל האמצעים כשרים טראמפ מוביל עם השגעונות שלו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: