בניגוד לזרם: הנה שלוש מניות שטסו בוול סטריט וניצחו את ינואר האדום

וול סטריט צללה חזק בינואר האחרון ומשקיעים רבים רשמו הפסדים עצומים. למרות זאת היו כמה שניצחו אותו - מי המניה שזינקה 24%?
עוז מוכתר | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט

ינואר האחרון היה קשה מאוד עבור המשקיעים בוול סטריט. הדאו ג'ונס איבד 5% בינואר, ה-S&P500 ירד 3.56% והנאסד"ק "הצטיין" והשיל 1.74% בלבד. אחרי המפולת של היום אגב, המצב נראה הרבה יותר עגום - הדאו ג'ונס התרסק עד כה 7.3%, ה-S&P500 צלל 5.8% והנאסד"ק נפל 4.4%. למרות זאת, היו כמה מניות שהצליחו להתגבר על ינואר הדובי.

הנה אחת שהייתה מנצחת גדולה גם בשנה שעברה ועומדת על דוכן המנצחים גם השנה. מניית הרשת החברתית של מארק צוקרברג, פייסבוק (סימול: FB), פתחה את השנה מצוין לאחר שפרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה לרבעון הראשון של 2014. הדוחות היו חזקים מאוד והכו את התחזיות - עלייה של 82% בשורת הרווח ועלייה של 16% במספר המשתמשים הפעילים מדי חודש (יש כעת 1.23 מיליארד משתמשים בעולם). הכנסות החברה עמדו על 2.59 מיליארד דולר ברבעון האחרון ועסקי הפרסום של החברה התרחבו וכעת מהווים כ-53% מההכנסות. הנתונים החזקים דחפו את המניה שהוסיפה 14.4% בינואר, בתוספת לזינוק של 95.4% שרשמה ב- 2013.

ענקית האופנה, אברקרומבי & פיטץ' (סימול: ANF) פתחה את השנה בסיבוב פרסה חזק. ב-2013 המניה התרסקה ואיבדה 32.7%, אולם דווקא במהלך ינואר הקשה זינקה המניה 10.5%. הרקע - שינויים מבנים בממשל התאגידי שלה. החברה צירפה שלושה חברים חדשים למועצת המנהלים שלה ושחררה את המנכ"ל, מייק ג'פריס, ממחויבותו לתפקיד יו"ר מועצת המנהלים. המהלך הוריד לחץ מהמנכ"ל אחרי הביצועים החלשים האחרונים ותדמיתו השלילית.

המניה השלישית היא דווקא יצרנית הסלולריים הקנדית, בלקברי (סימול: BBRY) שהתרסקה ב-2013 ואיבדה 34.7%. המנכ"ל החדש ג'ון צ'ן הביא איתו רוח חדשה שדחפה את המניה חזק בינואר והטיסה אותה 24% למעלה. צ'ן החליף כמה מבכירי החברה מיד עם כניסתו לתפקיד והתרחק מהמודל העסקי המסורתי שלה. בשיחה שערך עם אנליסטים הוא טען כי לבלקברי יש קופת מזומנים גדולה מספיק כדי לממן את השינויים המבניים הגדולים ואת השינוי באסטרטגיה העסקית. "אנחנו כבר לא מוטרדים מהשאלה אם נמשיך להיות בסביבה בעתיד", הוא אמר, "עכשיו אנחנו מוכנים להשיב מלחמה". ההצהרות האלו, ביחד עם חשיפת תכניות לייצור מוצרי תוכנה חדשים, הספיקו למשקיעים והמניה טסה 15% באותו יום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודי 03/02/2014 22:23
    הגב לתגובה זו
    אלא יצרנית מכשירים ניידים:)

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.