
תמ"א עם 51%? שיקום ההרס לא צריך לבוא על גב המוחלשים
שיקום מול כפיה: למה דיירים מוחלשים (שהם גם ככה המיעוט בדרך כלל), צריכים להיפגע בגלל המלחמה? האם לא עדיף שהמדינה תיתן הקלות על חשבונה, ולא על חשבונם?
בזמן שישראל מתמודדת עם שיקום של שכונות שנפגעו במלחמה, מקודמת בכנסת יוזמה שנויה במחלוקת: הפחתת שיעור ההסכמה הדרוש לפרויקטים של פינוי-בינוי למצב שבו רוב של 51% בלבד - יספיק כדי להכריע בשאלה, האם ניתן להקים פרויקט של פינוי בינוי בבניין ישן.
לכאורה, מדובר במהלך נקודתי, שיאפשר להאיץ בנייה מחודשת באזורים שנפגעו מירי טילים, אך בפועל מדובר על מהלך רחב הרבה יותר, שעשוי לשנות את מערכת היחסים בין דיירים, יזמים ורשויות גם הרבה אחרי שתסתיים הלחימה.
הליבה של הבעיה איננה משפטית אלא מוסרית: האם מותר לרוב קטן, לפעמים מקרי - להכתיב למיעוט את גורלו, גם אם מדובר בביתו? הרוב הדרוש כיום (67% או 75%, תלוי במסלול), נועד לאזן בין הצורך להתקדם לבין שמירה על זכות
הקניין של מי שמסרב לפרויקטים שכאלה. אך כאשר יורדים ל־51%, האיזון הזה מופר.
זהו רוב טכני, שאינו מבטא קונצנזוס רחב, אלא רק יתרון מספרי. המיעוט שמתנגד לפרויקט, פעמים רבות אינו קבוצה של 'סרבנים סדרתיים', אלא
דווקא האוכלוסייה הפגיעה ביותר: מבוגרים, קשישים, עולים ותיקים, משפחות קשות יום, דיירים שמפחדים משינויים ולא תמיד מבינים את המשמעויות.
מדובר באנשים שלא בהכרח מתנגדים עקרונית להתחדשות, אלא פשוט חוששים לאבד שליטה על חייהם. קל לתייג אותם כחוסמים, אך
לעיתים קרובות הם פשוט מבקשים עוד זמן, עוד מידע, או פשוט קצת ביטחון.
כלי של כפייה?
המהלך הנוכחי, גם אם מוגדר כהוראת שעה, יוצר תקדים. הוא מחליש את הקול של המיעוט, וזה לא הוגן. הרי הוא גם ככה מוחלש
מלכתחילה. אז לתת עוד כוח לרוב? זו אינה רק שאלה חוקית, אלא ערכית: האם חברה דמוקרטית צריכה לייעל תהליכים על חשבון החלשים שבה? האם בשם המיגון והשיקום אפשר לדלג על הסכמה, דיון, שכנוע? דווקא בתקופה שבה המערכת הציבורית נדרשת לגלות רגישות, אחריות ואמון כלפי האזרחים.
אסור שמנגנון הפינוי-בינוי יהפוך לכלי של כפייה על דיירים. אם נדרש שינוי: שיעשה באופן מדורג, שקוף, ובשיתוף הציבור. לא בדרך של קיצור הליכים על גבם של אלו שממילא קשה להם ביותר.
ועוד דבר - אם המדינה כל כך רוצה לעזור, אז למה לא לגרום לוועדות
ולהליכים הבירוקטים להתמעט. במקום לעשות זאת על חשבון הציבור, יש הרבה מקומות בהם ניתן להשתפר - וככל שייעשה מוקדם יותר - יהיה טוב יותר.
לקצר את זמני ההיתרים, הגיע הזמן
פער הכוחות בין רוב למיעוט בפרויקטים
של פינוי־בינוי אינו מתבטא רק במספרים, אלא גם בעוצמה שמאחורי כל צד. כאשר יזם מקדם פרויקט, הוא עושה זאת עם צוותים שלמים: עורכי דין, שמאים, יועצי תקשורת, משרדי פרסום ולעיתים גם גיבוי מהרשות המקומית.
מול כל זה ניצבים לעיתים אנשים בודדים: אישה מבוגרת,
עולה ותיק, משפחה חד-הורית או דייר בודד, שבקושי מבין את שפת ההסכם, ובוודאי לא את השלכותיו המשפטיות והכלכליות. הפחתת הרוב הדרוש מעניקה עוד כוח למערכות שכבר מחזיקות ביתרון מבני, ומצמצמת עוד יותר את יכולת ההתנגדות של מי שמלכתחילה אינו מחובר למערכות המקצועיות או
אינו יודע כיצד לדרוש את המגיע לו.
ולמרות זאת, האם המדינה מציעה לאותם דיירים ייעוץ משפטי חינם? האם מוקצים תקציבים ללווי אישי, סיוע כלשהו או אפילו תרגום זכויות לשפה נגישה? בפועל, התשובה היא לא. המנגנונים קיימים כדי לשרת את הפרויקט, לא את האדם.
הפער הזה בין הרצון להאיץ פרויקטים לבין התמיכה בפועל בדיירים הקטנים בא לידי ביטוי בעוד נקודה: המדינה עצמה, במקום להשקיע בשיפור ההליכים שהיא עצמה שולטת בהם. מנסה לקצר דרך על חשבון הציבור. במקום לקצר את זמני ההיתרים, לייעל את מסלולי האישור, או להקים מערך
מידע זמין לדיירים. המדינה מבקשת להוריד את אחוזי ההסכמה. מדובר בדבר שאם לא היה עצוב היה מצחיק: יוזמות פרטיות (של יזמים) נחסמות לא בגלל דיירים עקשנים, אלא בגלל חסמים בירוקרטיים שמקורם ברשויות עצמן.
האם מדובר בהוראת שעה בלבד?
הטענה שהמהלך הנוכחי הוא "הוראת שעה בלבד" מתיימרת להציג אותו כצעד זמני, שמיועד רק לתקופת החירום. אך מניסיון העבר, לא כל מה שמוגדר זמני נשאר כזה. בישראל יש היסטוריה ארוכה של חקיקות שנולדו לשעת חירום
והפכו לחוקי קבע, מבלי שנערך דיון מחודש או בחינה מחודדת של השפעותיהן.
די בזיכרון של תקנות לשעת חירום שהמשיכו ללוות את מערכת המשפט והביטחון האזרחי במשך עשרות שנים, כדי להבין את הסכנה שבמהלך כזה. ברגע שמורידים את הרף ל־51%, קשה להחזיר את המצב לקודמו.
ולא פחות חשוב, הפחתת אחוזי ההסכמה משנה את נקודת האיזון באופן שמסמן מגמה ברורה: פחות הגנות לדיירים, יותר סמכויות ליזמים.זה אולי נראה טכני, אבל מדובר בשינוי עומק, שעלול להכתיב את כללי המשחק בפרויקטים עתידיים בכל הארץ, גם באזורים שלא נפגעו כלל.
והפתרון?
במקום להיאחז בכלי של כפייה סמויה, המדינה יכולה ללמוד מדוגמאות אחרות בעולם: במדינות כמו הולנד, גרמניה ודנמרק, פרויקטים של התחדשות עירונית דורשים לעיתים רוב דומה, ולעיתים אף גבוה יותר - אבל לצידו קיימים מנגנונים משלימים שמאזנים את התמונה: ייעוץ משפטי מסובסד,
נציגים בלתי תלויים של הדיירים, הסדרה של פיצויים הולמים לדיירים המתנגדים, והכי חשוב - שקיפות מלאה בכל שלב. המודל שם שונה בתכלית: ההתחדשות העירונית אינה רק יעד תכנוני, אלא גם תהליך חברתי שנועד לבנות אמון, לא לשבור אותו.
- 4.השלטון ערב רב 30/06/2025 10:57הגב לתגובה זוגם בגרמניה של לפני 1938 הערב רב ניסה להרוס את גרמניההשתלט על השלטוןדרס את המעמד החלש בגרמניהעם עוני מחפיררק שהאיש עם השפם התהפך עלהםהערב רב ברח לכאןהשתלט על ארץ הקודשהפך את העם היהודי לעבדים של השלטון שלווהמזימות של הערב רברק שבגלל ערב רב הרבה יהודים שילמו בחייהם במלחמת העולם השניהבגלל ששיכו את המעשים של הערב רב הכוזרי לעם היהודי
- 3.אנונימי 28/06/2025 23:50הגב לתגובה זותנו לאנשים דירה אחרת בתמורה. במקום לטרטר אותם עם שכירות ו2 מעברי דירה. שלא לדבר על אי הודאות והנדודי שינה אם הפרויקט יקלע לקשיים
- 2.עושק לאור היום 28/06/2025 23:21הגב לתגובה זותוספת ממד עלות של 150 אלשח ופחות מזה אם עובדים בכמויות היא הפתרון.
- 1.רשע 28/06/2025 22:44הגב לתגובה זוגם ככה הקבלןיזם מעניק מתחת לשולחן הטבות לאלה למסכימים לפינויבינוי על חשבון הסרבנים..אם. יורידו את ההסכמה ל51% אז לקבוצת המיעוט יהיה יותר קל להגיע ל51%. ולגזול את השאר. בכל אופן מדובר בהשתלטות על זכות קניינית שהיא אבן יסוד בזכויות אזרח מול השלטונות.

דירה בהנחה באשקלון: מעל ל-7.5 אלף משקי בית כבר נרשמו - הנחה של מעל300 אלף שקל לדירה
שלוש הגרלות בעיר מציעות 120 דירות במחיר בהנחה של כ-22%-27%. מחצית מהמלאי למילואימניקים; המחיר למ"ר לזוכים: כ-13 אלף שקל - לעומת רמות המחירים הקיימות באזור שעומדות על כ- 16-17 אלף שקל למ"ר. וגם - למה לא כדאי לכם לוותר על הזכאות?
אשקלון נכנסת לסבב הנוכחי של 'דירה בהנחה' - התכנית שממשיכה את הדרך של 'מחיר למשתכן', עם שלוש הגרלות הכוללות יחד 120 דירות. נכון לעכשיו נרשמו בעיר כ-7.6 אלף משקי בית, כך שהביקוש גבוה. אבל מי שיעמוד בתנאי ההעדפה למשרתי מילואים נהנה מיתרון גדול: מחצית מהמלאי שמור למילואימניקים, ומתוכו רבע ללוחמים, מה שמעלה להם משמעותית את סיכויי הזכייה לעומת האוכלוסייה הכללית.בנוסף, גם בהגרלה הכוללת הם מקבלים סיכויים שווים לזכות - כלומר יש למילואימניקים יתרון כפול: זה ראוי וזה צודק.
מבחינת מחיר, הזכייה באשקלון מתורגמת לפער שיורגש בכיס: כ-13 אלף שקל למ"ר לזוכים לעומת כ- 16-17.5 אלף שקל למ"ר בעסקאות באותו האזור. זהו פער של כ-3-4 אלף שקל למ"ר (בערך 22%-27% מתחת לשוק). בדירה של 100 מ"ר מדובר בחיסכון בסדר גודל של כ-300 אלף שקל. חשוב לציין - גם מי שמתכנן להמשיך לגור בעיר אחרת צריך לשקול לכלול את אשקלון ב-3 הערים שיסמן עבורו. הוא מקבל כאן את היכולת לרכוש במחיר המופחת, להשכיר באשקלון, ובמקביל לשכור דירה במקום המועדף עליו למגורים.
עם זאת, יש להדגיש גם שההנחה באשקלון היא לא בהיקפים כל כך רחבים כמו למשל ברעננה - שם דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר - וההנחה יכולה להגיע לסכומים של 1.5 מיליון שקל לדירה. וגם לא מתקרב להנחה הגדולה שניתנת בדירה בהנחה בנתניה: מעל 400 דירות במחיר למ"ר של כ-17 אלף שקל - וההנחה שיכולה להגיע לכ-700 אלף שקל.
בזירת הסיכויים, היחס הכללי הוא בקירוב נרשם אחד מתוך 63 לזכייה (120 דירות מול 7,538 נרשמים). אצל משרתי המילואים התמונה טובה יותר, מפני שהם מתחרים על מלאי ייעודי משלהם ומקבלים גם הזדמנות כפולה: משתתפים בהגרלה הייעודית למילואימניקים וגם בהגרלה הכללית. המשמעות בפועל היא שיפור חד בהסתברות, במיוחד כשחלקם היחסי של מילואימניקים מבין הנרשמים נמוך מחלק הדירות שמוקצה להם.
- דירה בהנחה בקריית עקרון: קרוב ל-1,000 דירות בהנחה של כ-750 אלף שקל
- דירה בהנחה בנתניה: מעל 400 דירות במחיר למ"ר של כ-17 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד חשוב לדעת: כדי בכלל להיכנס למאגר ההגרלות יש להחזיק אישור זכאות בתוקף מטעם משרד הבינוי והשיכון.
קריאה מומלצת - דירה בהנחה יוצאת לדרך - הנה הפרטים המלאים; ולמה זכאים חייבים להשתתף?
ההגרלה באשקלון טובה בעיקר למשקי בית מהאזור

81,360 דירות מחכות לקונים - עליה של 20% בשנה
מלאי הדירות החדשות שבידי הקבלנים זינק לרמה שמספיקה לכ-3 שנים שלמות גם בלי בניה חדשה; כשברבעון האחרון יש צניחה של כ-20% במספר העסקאות; תל אביב מובילה את טבלת הערים בישראל כשבה לבד יש כ-10.2 ומושכת את המלאי הארצי כלפי מעלה
ההיצע הבלתי נתפס של הדירות הלא מכורות אינו חדש לנו, אבל נראה שכעת הגענו לרמה בלתי נתפסת - עם 81,360 דירות לא מכורות - מדובר על מלאי שיספיק ל-3 שנות שיווק דירות בקצב הנוכחי.
דירות לא מכורות - תמונת מצב:
בין היתר עם הגעה לנתוני שיא של הרבעון השני השנה מצביע על תמונה לא ממש מחמיאה לשוק הדיור הישראלי: בסוף חודש יוני עמד מלאי הדירות החדשות הלא מכורות בישראל על 81,360 דירות - שיא חדש שיספיק לכשלוש שנות שיווק, גם
אם לא תיבנה אפילו דירה נוספת בתקופה הזו.
מדובר בעלייה של יותר מ-20% לעומת יוני בשנה שעברה, והנתון משקף קצב מכירה איטי שמושפע ישירות מהאטה חדה בביקושים. במקביל, נרשמה צניחה של כ-20% במספר העסקאות ברבעון האחרון בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, כאשר
גם דירות חדשות וגם דירות יד שנייה חוו ירידה חדה במכירות.
הגידול העצום במלאי אינו מתחלק באופן שווה בין האזורים: במחוז תל אביב מרוכזות כ-32% מהדירות הלא מכורות, וביחד עם מחוז המרכז הם מחזיקים ביותר ממחצית ההיצע הארצי. תל אביב יפו לבדה מובילה את הטבלה
עם כ-10.2 אלף דירות חדשות שעדיין ממתינות לקונים, ואחריה ירושלים עם כ-7.7 אלף דירות.
ערים נוספות בולטות בהיקף המלאי שלהן הן לוד, באר יעקב, רעננה, קריית אונו ואופקים. למשקיעים ולרוכשים פוטנציאליים הנתון הזה עשוי להוות איתות כפול: מצד אחד, עודף ההיצע
יכול להפעיל לחץ כלפי מטה על מחירי הדירות באזורים מסוימים, במיוחד אם קצב המכירה הנמוך יימשך.
היסטוריה על הדירות הלא מכורות
בסוף מאי עמד מלאי הדירות החדשות הלא־מכורות על כ-80.86 אלף יחידות, עלייה של כ-50% בתוך כשנתיים, מאז שבנק ישראל החל להעלות את הריבית באפריל 2022. מדובר בכמות שיכולה להספיק לכשנתיים וחצי של שיווק גם אם לא תיבנה אף דירה חדשה בתקופה הזו.
הקבלנים טוענים שהנתון 'מעוות' משום שהוא כולל גם דירות שבשלב היתרי בנייה בלבד, אך בפועל לאורך השנים נמכרו בישראל דירות רבות עוד לפני קבלת היתר, ולכן הגידול החד משקף שינוי אמיתי בהיקף ההיצע הלא-מכור. לתמונה הזו מצטרפת תחרות חדשה מצד גל של דירות "יד שנייה חדשות" ממחיר למשתכן, שהחלו לצאת לשוק עם סיום תקופות החסימה - חמש עד שש שנים מאז שנרכשו.
- דירה בהנחה באשקלון: מעל ל-7.5 אלף משקי בית כבר נרשמו - הנחה של מעל 300 אלף שקל לדירה
- פנטהאוז ענק של 6 חדרים ב-3.6 מיליון שקל - עסקאות השבוע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר במאות ואף אלפי דירות חדשות כמעט לחלוטין, שלעיתים אפילו לא אוכלסו, ובמיקומים מבוקשים כמו גליל ים בהרצליה, מערב ראשון לציון, פסגות אפק בראש העין, חריש, קריית ביאליק ועוד. לרוב הן נמכרות במחיר תחרותי יותר משל הקבלנים ולעיתים זמינות לכניסה מיידית, מה שמעניק להן יתרון בולט בעיני רוכשים שלא רוצים להמתין שלוש-ארבע שנים לאכלוס.
מבחינת הקבלנים, זו תחרות ישירה שלא נספרת בסטטיסטיקת המלאי, אך בפועל היא מקשה על קצב המכירות ומגבירה את הצורך בהנחות.