קרקע לבנייה
צילום: תמר מצפי

היישובים נחשפים: כך יחולקו המגרשים למילואימניקים ונכי צה"ל

רמ"י חושפת את מפת הקרקעות המלאה לחיילי מילואים ונכי צה"ל - כ-900 מגרשים ב־64 יישובים ברחבי הארץ, שייצאו להגרלה כבר בחודשיים הקרובים. אבל מעבר להנחות שיכולות להגיע עד ל-90% על ערך הקרקע, השאלה הגדולה היא - האם זה יהיה כלכלי בפועל?


הרצי אהרון | (6)

כמעט שבוע עבר מאז שכתבנו על שיווק הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל בהגרלה עבור מילואימניקים ונכי צה"ל. המפה המלאה של היישובים שבהם תצא התוכנית לפועל - עם כ-900 מגרשים ברחבי הארץ. לפי הערכות ראשוניות של רמ"י, ההגרלות הראשונות צפויות לצאת לדרך כבר בעוד כחודשיים, בחלק מהיישובים שבהם המגרשים כבר מוכנים לשיווק.


איך נכנסים להגרלה?

התוכנית נועדה לאפשר לחיילי מילואים ולנכי צה"ל לרכוש מגרשים לבנייה עצמית בשיטת "בנה ביתך", בהנחות משמעותיות שיכולות להגיע עד 90% ממחיר הקרקע - בהתאם למעמד הזכאות והמיקום של הנכס. הזכאות ניתנת למי ששירתו מעל 45 ימים במהלך מלחמת "חרבות ברזל", למי ששירתו לפחות שש שנים במערך המילואים, או למי שצברו לפחות 80 ימי מילואים מאז שנת 2000.

בנוסף, גם נכי צה"ל שמצבם מוגדר קשה או קשה במיוחד זכאים להשתתף. לחיילי מילואים חסרי דיור תינתן עדיפות, ויוצעו גם הנחות כספיות נוספות של עד 100 אלף שקל - או עד 200 אלף שקל לזוגות שבהם שני בני הזוג עומדים בתנאים.

חשוב לציין - עבור נכי צה"ל: כדי לעמוד בהגדרה ולהיכנס להגרלה על הקרקעות, דרוש 100% נכות במשרד הביטחון או לחילופין 50% ומעלה עם אישור מיוחד מאגף השיקום שמאשר את העובדה שמצב הנכה הינו קשה.


על מה מתמודדים בהגרלה?


לפי הנתונים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל, המגרשים צפויים לצאת לשיווק ב-64 יישובים ברחבי הארץ, מהפריפריה ועד ערים מרכזיות. בדרום יוקצו עשרות מגרשים ביישובים כמו דימונה (82), חירן (98), שדרות (81), ירוחם, נתיבות, אילת, באר שבע (36) ואופקים.

בצפון נכללים בין היתר רמת ישי (54), פוריה, כפר ורדים, גילון, ראש פינה, קצרין, בית שאן ומועצה אזורית גולן. באזור המרכז ישווקו מגרשים בכפר סבא (2), יבנה (4), ראשון לציון (1), וכן ביישובים כפריים כמו משמר איילון (64), בית עובד (60), גנות (44), כפר הרואה (30), בחן, ינוב וצופית.

גם באזור הדרום הקרוב יותר וגם באזור ירושלים והסביבה צפויים שיווקים - כולל בית שמש, בקוע, מושב עוצם, רמת רזיאל, מטה יהודה, כפר ורבורג ומועצות אזוריות שפיר ובאר טוביה. בעוד שבחלק מהיישובים, בעיקר בפריפריה, מדובר בהיקפים משמעותיים של עשרות מגרשים, באזורים המבוקשים יותר במרכז הארץ מדובר במספרים מצומצמים בלבד.



ההטבה בפועל עבור הזוכים


העלות בפועל לרוכשים משתנה בהתאם למעמד הזכאות ומיקום הקרקע. כך למשל: חיילי מילואים שמוגדרים כ"מחוסרי דיור" ישלמו רק 16% מערך הקרקע באזור עדיפות לאומית א', או 36% באזור עדיפות לאומית ב'.

חיילי מילואים שאינם מחוסרי דיור ישלמו יותר - בין 21% ל־41%, לפי האזור. עם זאת, גובה ההנחה מוגבל לתקרה: עד 900 אלף שקל למחוסרי דיור, ועד 500 אלף שקל למי שכבר מחזיק בדירה. עבור כל סכום שמעבר לתקרה הזו, הרוכש יידרש לשלם 91% מערך יתרת הקרקע.

בנוסף למכרזים הסגורים הייעודיים עבור המילואימנקים ונכי צה"ל, חלק מהמגרשים יוצעו גם במסגרת מכרזים פתוחים לציבור הרחב או דרך עמותות בונים - כלומר קבוצות מאורגנות של רוכשים.

במקרים כאלה, ההשתתפות אינה מוגבלת רק לזכאים, אך מי שעומד בתנאי הזכאות (חייל מילואים או נכה צה"ל) זכאי להטבה כספית אישית - גם אם שאר חברי הקבוצה אינם זכאים.ההטבה מתבטאת בהנחה של עד 15% ממחיר הקרקע או בהחזר כספי של עד 100 אלף שקל, לפי גובה הזכייה. חשוב להדגיש כי ההטבה ניתנת אך ורק על החלק של הזכאי עצמו, ולא על כל העסקה או כלל חברי העמותה. המשמעות היא שגם במכרזים רגילים.


ההבדל בין המכרזים

להבדיל ממכרזים פתוחים שבהם ההקצאה נעשית למרבה במחיר, המכרזים במסגרת היוזמה הנוכחית הם סגורים ועבור חיילי מילואים ונכי צה"ל, והם פועלים במתכונת של הרשמה והגרלה.

כלומר, כל מי שעומד בתנאי הזכאות יכול להירשם, והזכייה לא נקבעת לפי גובה ההצעה אלא באמצעות הגרלה אקראית. השיטה הזו נועדה להבטיח שוויון הזדמנויות, ולמנוע מצב שבו בעלי הון, משקיעים או יזמים מצליחים "לעקוף בתור" באמצעות הצעות גבוהות.

בפועל, ההליך פשוט יותר, מאפשר תכנון מראש, ובעל פוטנציאל להפוך את הקרקע לנגישה באמת עבור האוכלוסייה שעבורה קמו המכרזים האלו - ולא רק על הנייר. עם זאת, חשוב לזכור: גם כאן הביקוש צפוי להיות גבוה, ולכן ייתכן שסיכויי הזכייה לא יהיו פשוטים - אבל נראה שאכן מדובר על מודל של זכאות בפועל ופחות ש'הכסף מדבר'.


יבוא לידי ביצוע?

בתקופה שבה מחירי הדיור והריביות ממשיכים להקשות על זוגות צעירים לרכוש בית. עבור רבים, עצם ההזדמנות לרכוש מגרש צמוד קרקע בתנאים מועדפים עשויה להיות צעד ראשון לקביעות ולביטחון כלכלי - במיוחד בפריפריה ששם ההטבות מגיעות לסכומים נאים.

מצד שני, ההצלחה של המהלך לא תימדד רק בכותרות - אלא ביכולת ובכדאיות הכלכלית של הזוכים לבנות את הבתים בפועל: האם הקרקעות נמצאות במיקומים נגישים? האם קיימות תשתיות? האם ניתן יהיה לקבל מימון בנקאי? מדובר בשאלות קריטיות שככל הנראה ייקבעו אם המהלך הזה באמת יוקיר את האנשים שנלחמו עבורנו או שימסמס זאת כבעבר.

צריך לזכור, זו לא הפעם הראשונה בה המדינה מציעה לחיילים משוחררים או מילואימניקים פתרונות נדל"ן שנשמעים מבטיחים: בעבר הושקו יוזמות כמו "דיור למשתחררים" או מכרזים ייעודיים לצעירים בפריפריה, אך רבות מהן כשלו בשלב הביצוע - בשל היעדר תשתיות, קשיי מימון, או מורכבות תכנונית.

גם במקרה הנוכחי, לא די בהגרלה וזכאות - כדי לבנות בפועל נדרשים הליכי רישוי, פיתוח, מימון בנקאי ויכולת כלכלית להתמודד עם עלויות הבנייה, שמגיעות לעיתים ליותר ממיליון שקל גם ביישובים מרוחקים. לכן, יש מי שמזהירים מפני הפיכת ההטבה ל"הנחה על הנייר", שתישאר בגדר חלום לא ממומש.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנחנו 09/05/2025 11:50
    הגב לתגובה זו
    ערים שלמות בהזנחה מבחינת בנייה ישנה איכות סביבה עולם שלישי.
  • 3.
    אנונימי 06/05/2025 16:20
    הגב לתגובה זו
    גם לפני שנה יצאו בהכרזות וכמובן לא יצא מזה שום דברמה קרה בממשלה מריחים בחירותוגם אם יתממש מה הסיכוי לזכות 0.2%
  • 2.
    אנונימי 06/05/2025 16:17
    הגב לתגובה זו
    סיכוי של 1500 יותר גרוע מהמחיר למתמסכן
  • הארי המזוהם 08/05/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    כמות המגרשים לא מספיקה ולמה רק מגרש למה לא דירות בקיצור תוכניתעל הנייר ! בפועל מעשי זה טיפה בים יש לא מעט מילואימניקים עם דירותאז שיתנו להם הנחות למשל בארנונה 50 אחוז ועוד יש פה אינטרס סמוי.. וגם המחירים שפרסמו גבוהים
  • 1.
    כל הכבוד לממשלה!! רק תגדילו קצת את כמות המגרשים.. (ל"ת)
    ימני לא חמוץ 06/05/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 06/05/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    אם ההממשלה הזאת מגרשים יגיעו לחרדים !!
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג. 

דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.