ההשקעה האלטרנטיבית שכולנו שוכחים - אך מניבה 13% בשנה בממוצע
זוכה פרס נובל בכלכלה לשנת 2000 פרופ' ג'יימס הקמן, ערך ניסוי במדינת צפון קרולינה שבארה"ב: הוא בחר באקראי קבוצת ילדים בגילאי 0-5 מתוך אוכלוסייה אפרו-אמריקאית, וסיפק לה חינוך באיכות פדגוגית גבוהה בגני הילדים ובצהרונים. לאחר 15 שנה, ושוב לאחר 25 שנה, פרופ' הקמן חזר לאותם ילדים שבגרו. מרביתם הצטרפו לשוק העבודה והוא בחן את מצבם הכלכלי, הבריאותי ואת הצלחתם בשוק העבודה. את ממצאיו השווה הקמן לקבוצת ביקורת: אפרו-אמריקאים מאותו אזור ובגילאים דומים שלא נכנסו לניסוי, ולא קיבלו חינוך ברמה גבוהה.
תוצאות המחקר היו מפתיעות ומסקנותיו היו שביחס לקבוצת הביקורת, הילדים שקיבלו חינוך איכותי בגיל הרך היו פחות מעורבים בפשיעה, השכלתם הייתה גבוהה יותר, הכנסתם הייתה גבוהה יותר ואף בריאותם הנפשית הייתה טובה יותר.
ככלכלן, פרופ' הקמן חישב את התשואה להשקעה שהשקיע בכל אחד מהילדים שהשתתפו בניסוי המיוחד וגילה שהתשואה על כל דולר שהושקע עמדה על 13% לשנה, תשואה שהיא מעל ומעבר לתשואת שוק המניות באותן שנים. הוא הראה שההשקעה בגיל הרך משתלמת ביותר. פרופ' הקמן אינו היחיד שעשה מחקרים מסוג זה על פני השנים, ומחקרים נוספים ורבים (כדוגמת מחקריו של פרופ' שביט וצוותו ממרכז טאוב) הראו שוב ושוב את אותן התוצאות.
לטענת החוקרים, הסיבה לתשואה הגבוהה מהשקעה בילדים בגיל הרך נובעת מכך שבתקופה זו אישיותו של הילד מתעצבת, הוא קולט ידע רב, ומגבש תכונות ויכולות שישפיעו עליו בהמשך חייו. בגילאים אלה, הילד הינו כמו ספוג שסופג הכל: ככל שתתנו לו יותר, כך הוא יספוג יותר, ובטווח הארוך - יצליח יותר. השקעה זו בונה את הבסיס האיתן להון האנושי אותו יישא הילד כל חייו.
- אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
- הקורונה היא אירוע מסכל? קניון TLV נגד חברת התכשיטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורונה פוגעת בהשכלה של הילדים - לטווח הארוך
ההבנה שההשכלה תורמת להצלחתנו אינה חדשה, אך החשיבות של חינוך איכותי בגיל הרך פחות מוכרת. חשוב לשים אליה לב, בוודאי בתקופה שוירוס הקורונה משפיע בצורה קיצונית על כלל העולם ומערכת ההשכלה מושפעת מהתחלואה והסגרים.
בשנה האחרונה הילדים בכל הגילאים אינם רוכשים את אותה השכלה כמו בימים כתיקונם. הלמידה מרחוק מיטיבה אמנם עם חלק מהתלמידים, אבל פוגעת באחרים. בחינות שנעשות מרחוק אינן מאפשרות בדיקה מהימנה לגבי יכולותיהם של התלמידים ונוצרים עיוותים בהערכת ההישגים הלימודיים והאפקטיביות של הלמידה. לצערנו, כיום לא קיימת מערכת שמאפשרת למידה טובה ואיכותית מרחוק לכולם, ולא קיימת יכולת לבחון את הילדים ברמה נאותה.
מכאן נובעת השאלה האם תפקוד מערכת החינוך, בצורתו הנוכחית, גורם לפגיעה משמעותית בעתיד הילדים? ואם כן, עד כמה? לפי מחקריהם של פרופ' הקמן ואחרים, לפגיעה בהשכלה יש השפעות ארוכות טווח. אין ספק שאם הילדים לא יקבלו חינוך באיכות טובה וברמה גבוהה בגיל הרך, התשואה שנקבל על ההשקעה תהיה הרבה יותר נמוכה מ-13%. על מנת שהילדים יגיעו להישגים גבוהים בבגרותם, אנחנו כהורים חייבים כבר היום להגדיל את ההשקעה בחינוך של כל הילדים, וכאמור - בפרט בגיל הרך.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
הפספוס הגדול ביותר - לא להיות בשוק
במובן מסוים, חינוך דומה לשוק המניות. שאלה שעולה לפרקים בהיבט של שוק המניות היא - האם אפשר לתזמן את השוק? כלומר, האם ניתן לדעת מתי לצאת מהשוק לפני משבר, ומתי להיכנס חזרה לפני פריצה מעלה של השוק. התשובה המקובלת היא שלא ניתן לתזמן את השוק. הסיבה לכך היא שבמבט על נתוני העבר ניתן לראות שירידות ועליות בשווקים יכולות לקרות במהירות ובטווח זמן קצר, כך שניתן בקלות לפספס את זמני היציאה והכניסה הנכונים.
כך למשל, נתוני 20 השנים האחרונות בשוק המניות האמריקאי (בין השנים 1999 ל-2019) מראים שרווחיו הפוטנציאליים של מי שלא היה מושקע בשוק בתקופה של 10 הימים עם העליות הגדולות ביותר (כלומר, פספס את הימים עם העליות הגדולות ביותר כיוון שהיה מחוץ לשוק באותה תקופה) היו נמוכים בכ-50% מהרווחים שהיו מתקבלים אילו כן היה מושקע בשוק באותה תקופה. יתרה מכך, אילו לא היה מושקע בשוק במשך 30 הימים עם העליות הגדולות ביותר, רווחיו הפוטנציאלים היו נמוכים בכ-80% מרווחיו אילו כן היה מושקע בשוק באותה תקופה. טענה זו תומכת בכך שאם המבט הינו לטווח הארוך, עדיף לא לנסות לתזמן את השוק וכדאי להישאר בשוק גם בתקופות פחות טובות. לצאת מהשוק אפשר תמיד, אבל בחירת נקודה החזרה לשוק היא מאתגרת עד בלתי אפשרית.
אל תנסו לתזמן את השוק - השקיעו בחינוך הילדים עוד היום!
כיצד זה מתקשר להשכלה בגיל הרך ולקורונה? כפי שתואר לעיל, הגיל הרך היא תקופה חשובה שבה הילד רוכש למידות משמעותיות שמעצבות את חייו. פספוס של קבלת השכלה בתקופה זו דומה למצב בו לא נמצאים בשוק ההון בתקופות עם הגידול המהיר במחירי המניות. אי המצאות בשוק ומניעת השכלה מתאימה בתקופה זו, ישפיע באופן ניכר על בניית תשתית ההון האנושי של ילדי הגיל הרך וישפיע על ההתפתחות לטווח הארוך של הילדים.
אין ספק שחוסר השכלה ברמה נאותה לילדים יוביל להשפעות עתידיות אותן נראה ונרגיש בטווח הרחוק, כאשר ההון האנושי של האוכלוסייה המתבגרת לא יהיה גבוה כפי שיכול היה להיות אילו לא חווינו את הקורונה. ככל שהאוכלוסייה הצעירה יותר מאבדת השכלה זו, ההשפעה תהיה גדולה יותר ואת תוצאותיה נדע רק בעוד שנים רבות. לכן לא מומלץ לסמוך על כלכלת השוק, אלא יש להקדים ולהגדיל את ההשקעות בגיל הרך כל עוד אפשר לעשות את זה - התוצאה תהיה תשואה מעל ומעבר לתשואת השוק.
כפי שהחמצת תקופות של עליה בשוק המניות פוגעת בתשואה, כך גם אי קבלת השכלה נאותה בתקופות שונות בחייו של הלומד. ככל שהילד צעיר יותר, ההשפעות יהיו חזקות יותר, והחוסר בהשכלה נאותה יפגע בהון האנושי של הלומד. השפעות אלה בעלות האפקט הגדול ביותר בשנות הגיל הרך. לכן, חשוב לדאוג להשכלה נאותה וטובה לילדיכם בגיל הרך. השקיעו בהם, כי זו תהיה ההשקעה הטובה ביותר שתעשו בחייכם. ואם גורמי חוץ כמו הקורונה מפריעים להענקת חינוך טוב - מצאו פתרונות אלטרנטיביים להשלמת החסר. את הזמן אין להשיב, ובעתיד יהיה קשה לפצות על חוסר השקעה בגיל הרך.
כיצד ניתן 'להשקיע' בחינוך דרך הבורסה?
חברת CHEGG (סימול CHGG) היא אחת מהחלוצות בתחום החינוך הדיגיטלי. ואם אנו מחפשים מדד (ETF) מתאים, ניתן לבחון את EDUT המשקיעה בטכנולוגיות חינוכיות וגם בפלטפורמות עבודה מרחוק כגון SLACK. כמו בתחומים אחרים, גם כאן צפוי להיות שיבוש (disruptive) בדומה לזה שקורה בתחום הרכב, שוק התעסוקה, הקמעונאות ועוד. כדאי להכיר את היכולת להיחשף לתחום זה גם ברמת ההשקעות בשוק ההון.
- 2.יוסי 11/01/2021 12:03הגב לתגובה זודווקא אנשים בלי השכלה מתעשרים , כי הם חושבים בצורה לא שגרתית.
- 1.אידיוט 11/01/2021 11:55הגב לתגובה זובורסה הישראלית חולה במניה דפרסיה. פעם עולה , פעם יורדת. אין הגיון בעליות ואין הגיון בירידות.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
