יונתן שקד
יונתן שקד
ניתוח

למה השקל כל כך חזק ולאן הוא הולך מכאן?

הדולר עומד על רמה של 3.53 שקל. בטווח הבינוני קצר נראה תיקון לעבר רמת ה-3.75, אך בטווח הארוך השקל יתאים את ציפיות השוק וישאר קרוב יותר לטווח 3.4 השקלים

יונתן שקד | (13)

נכון לכתיבת שורות אלה הדולר עומד על רמה של כ-3.53 שקלים. לרמת זו חשיבות פסיכולוגית לא מבוטלת כמו גם כלכלית ובעשר השנים האחרונות הדולר נגע מתחת לרמה זו כבר 4 פעמים. ברמה הפשטנית ביותר היחס בין השקל לדולר מתבסס על היצע וביקוש, כלומר ככל שהביקוש לשקל חזק יותר כך הערך שלו יעלה.

להלן מס' גורמים המעודדים את הביקוש לשקל:

צמיחה בתיירות

התיירות בישראל הכפילה את עצמה בעשר השנים האחרונות (מכ-2 מיליון מבקרים בממוצע בשנה עד 2010 עד לצפי של יותר מ-5 מיליון מבקרים ב-2019).

אם בעבר ישראל מותגה כ"ארץ הקודש" ופנתה בעיקר לנוצרים אדוקים או יהודים שהגיעו לביקורי מולדת הרי שכיום חלק לא מבוטל מהתיירים מגיעים דווקא ליהנות מחופי הים והמסעדות הטובות בישראל.

מעבר לתרומה הישירה לכלכלה הישראלית (בתי מלון, מסעדות, מוניות ועוד), כל תייר יוציא בממוצע כ-2,000 דולר במהלך הביקור אשר מהווים כ-10 מיליארד דולר בשנת 2019.

הטבלה המצורפת מבוססת על נתוני משרד התיירות ומתארת את מס' המבקרים בישראל באלפים משנת 2007 (נותני 2019 הינם הערכה המבוססת על נתוני החציון הראשון) ומתארת צמיחה ממוצעת של כ-10% בשנה.

הגרף המצורף מתאר את יחס הדולר לשקל ברזולוציה חודשית.

בעשר השנים האחרונות 3 מתוך 4 נקודות השפל של הדולר התרחשו בין הרבעון השני לשלישי ובעיקר בחודש יולי המהווה גם את שיא עונת התיירות (מסומן בעיגולים).

 

אקזיטים והשקעות חוץ בחברות ישראליות

במהלך 2018 גייסו חברות הזנק (Start-Up) ישראליות כ-6.5 מיליארד דולר בכ-623 עסקאות. במחצית הראשונה של 2019 גויסו כבר כ-3.5 מיליארד דולר.

למרות שלא כל הכסף אכן יומר לשקלים ניתן להניח שחלק לא מבוטל מהכספים שיתקבלו (כ-23%) יועבר בתור מס חברות לקופת המדינה ולכן כנראה יומר לשקלים. חלק נרחב נוסף מהכסף יושקע בארץ – משרדים, ציוד טכנולוגי, משכורות- גם בשקלים.

שוק ההון הישראלי אטרקטיבי

מעבר להיי-טק גם שוק ההון הישראלי נעשה אטרקטיבי עבור משקיעים זרים. למנהל השקעות שמחפש פיזור גיאוגרפי ישראל מאפשרת השקעה סולידית לאזור המזרח התיכון עם דירוג אשראי מושלם, יציבות כלכלית ושלטונית סבירה.

צורת השקעה נוספת בחברות ישראליות היא הנפקת מניות בוול סטריט, לדוגמה, במאי השנה חברת פייבר (FIVER) אשר בסיסה בתל אביב, הונפקה בבורסת הנאסד"ק לפי שווי של מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ניתן להעריך שמעל ל-10 מיליארד דולר מושקעים מדי שנה בחברות ישראליות אם באמצעות השקעה ישירה (רכישה, מיזוג, השקעה) או משנית (בבורסה).

 

חוזקת הכלכלה - אפקט נתניהו, סטטוס קוו ויציבות שלטונית

בעוד שבסוריה מתנהלת מלחמת אזרחים מזה 8 שנים, איראן נמצאת על סף משבר כלכלי, מדינות המפרץ נמצאות בתלות גבוהה במחירי הנפט היורדים ובטורקיה ארדואן נגרר למלחמה, ישראל היא אי של יציבות שלטונית לא רק ביחס לאזור המזרח התיכון אלא גם ביחס לעולם כולו.

עם דירוג אשראי מושלם, אבטלה נמוכה, אוכלוסייה משכילה ויחס חוב תוצר שמרני. מדינת ישראל מהווה כלכלה אטרקטיבית במיוחד להשקעות פנימיות וחיצוניות כאחד. יחס החוב תוצר שמודד את היחס שבין התוצר לחוב המדינה הוא הנמוך ביותר מאז 2009 (ראו טבלה מצורפת).

 

יצוא ביטחוני

מדינת ישראל ידועה כבעלת יכולת צבאית מהמתקדמות והמשוכללות בעולם. נתון זה מספק רוח גבית למכירת אמל"ח ותוצרת ביטוחנית לחו"ל. בשנת 2017 היצוא הביטחוני הסתכם ב כ- 9 מיליארד דולר ו 7.5 מיליארד דולר ב2018.

היתרון של יצוא ביטחוני על פני יצוא קמעונאי רגיל הוא שעקומת הביקוש שלו אמורה להישאר קשיחה גם כאשר השקל מתחזק משום שהרוכשים הן מדינות שפחות רגישות לשינויי מט"ח מאשר לקוחות הקצה שהינם אנשים פרטיים.

 

משאבי טבע - מאגרי הגז והנפט

כמויות הגז הטבעי במאגרי תמר ולוויתן שהתגלו צפויים לחזק את השקל. פרויקט מאגר לווייתן עומד לפני סיום ו-88% ממנו כבר הושלם. מאגר לווייתן ותמר כבר חתמו על חוזים בשווי של עשרות מיליארדי דולרים ל-18 השנים הקרובות, סכומים שצפויים להפוך לשקלים ובשל כך יחזקו את השקל אל מול הדולר בשנים הקרובות.

 

תחזית לדולר שקל לטווח הקצר מבוססת ניתוח טכני

גרף נרות שבועי של הדולר ביחס לשקל משנת 2009

ניתן לשים לב למס' מאפיינים ברורים: רמות השיא הולכות ויורדות לאורך התקופה באופן מתון. אזור ה-3.4 שקל לדולר מהווה תמיכה חזקה ובמהלך 10 השנים האחרונות כל נגיעה ברמה זו הביאה לעליה חדה לשיא חדש. כל רמת שפל הגיעה בחציון השני של השנה ואילו החצי השני אופיין במגמת החלשות.

בשנים האחרונות החזרה לרמת התמיכה התרחשה כל שלוש-ארבע שנים ואילו הירידה הנוכחית לכיוון רמת התמיכה מתרחשת לאחר שנה בלבד - מה שמעיד על התגברות המוכרים בשוק.בהתבסס על הנתונים הללו אני משער שרמת ה-3.75 שמסומנת בצבע אדום ומהווה את השיא הקודם לא תשבר בטווח הזמן הקצר- בינוני (בשנה הקרובה).

יחד עם זאת התיסוף בשקל כתוצאה מתיירות כנראה הגיע לסיומו בחודש אוגוסט. בהתבסס על העבר, נגיעה בשער התמיכה בשילוב עם ירידת הסטוקסטיק לווה בתיקון חד כלפי מעלה. בטווח הבינוני קצר אני מאמין שנראה תיקון בחודשיים הקרובים לעבר רמת ה-3.75 שלא תשבר. בטווח הארוך השקל יתאים את ציפיות השוק וישאר קרוב יותר לטווח של 3.4 שקלים.

הכותב הוא משקיע וסוחר עצמאי, בעל כ-12 שנות ניסיון בשוק ההון, אשר כיהן במהלך השנים כסוחר נוסטרו, משקיע ואנליסט. הכותב עובד כיום כמתפעל קרנות השקעה אלטרנטיביות במיטב דש ומייצג את דעותיו האישיות בלבד.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יפה 26/09/2019 23:16
    הגב לתגובה זו
    פשוט וברור בלי פוליטיקה ודעות
  • יופי 08/10/2019 08:57
    הגב לתגובה זו
    "אפקט נתניהו" זה לא פוליטיקה?
  • 5.
    8 23/09/2019 06:53
    הגב לתגובה זו
    הנתון של התיירות מדהים.
  • שגיא 23/09/2019 15:05
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק הדולר יגיע ל - 3.75 תוך חודשיים.... זה לא רציני התחזית הזאת
  • 4.
    הערכה :: עד מרץ הקרוב - 3,68 = דגש ::על ממונף (ל"ת)
    כותבי תרחישים 20/09/2019 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 20/09/2019 12:08
    הגב לתגובה זו
    ממש הגזמת...
  • יונתן שקד 23/09/2019 10:53
    הגב לתגובה זו
    הוא ינוע לכיוון השיא הקודם, אני מאמין שיעלה ל 3.6
  • 2.
    th 16/09/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
    וכמה שנים ייקח עד שהגיוס של היום יניב מס חברות בעתיד?
  • 1.
    חגי 16/09/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
    הישראלית והשקל בהתאם
  • לפיד היה שר אוצר טוב 17/09/2019 12:50
    הגב לתגובה זו
    מיליארד שקל, ותוך שנתיים לפיד סגר את הגרעון. בא כחלון האהבל ויצר גרעון של עשרות מיליארדים שוב.
  • גם סטיב ג׳ובס לא קיבל תעודת בגרות (ל"ת)
    אנונימי 16/09/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
  • האיש השווה מיליונים 23/09/2019 16:05
    באמת
  • לא בדיוק 17/09/2019 11:14
    לפיד אפילו לא סיים לימודי תיכון ופרש בגיל 17 מהלימודים.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.