בזמן שהאינפלציה משפיעה, כל אירוע כלכלי בשווקים הופך לשולי
רגע הנתונים הרשמיים מראים כי אין אינפלציה, איך זה ייתכן? נכון להיום, הבנקים המרכזיים לא מצליחים לפענח את תופעת האינפלציה. ג'נט יילן, יו"ר הפד' טענה מוקדם יותר השנה כי טרם הבינה מדוע הנתונים עדיין לא מראים שיש אינפלציה על אף שוק העבודה החזק. כמו כן, נתוני האינפלציה תלויים בסל שמודדים. גרף מעניין במיוחד שרץ ברשתות לאחרונה מראה באופן מדהים את השוני בין המחירים של מוצרים שונים בין 2016-1995, נראה כי בעוד מחירי מוצרי החשמל ירדו בצורה ניכרת, סל אחר זינק בצורה חדה. המסקנה העיקרית היא שהאינפלציה לא מאוזנת בין הסקטורים השונים. המחירים בארה"ב ב-2 העשורים האחרונים: אין אינפלציה? תלוי את מה מודדיםGlobal stocks resumes upward trend. Gained $1.1tn in mkt cap this week to $93.5tn, just shy of a fresh record, driven by solid global econ data outside China, culminating in upbeat PMIs, combined w/dovish Fed & ECB minutes, meaning that benign macro narrative remains in place. pic.twitter.com/LGuoo7GXKv
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 25 בנובמבר 2017
— Andreas Wallström (@anwallstrom) 4 באוקטובר 2017הסיבה: חגיגת אשראי שלא ניתן לעצור המשותף להתפרצויות אינפלציוניות לאורך ההיסטוריה, היה שימוש במדיניות מוניטרית מקלה לטווח ארוך מידי. לאחר 9 שנים של מדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה שבמהלכן החוב של כלל הפרטים במשק גדל, מתחילת השנה מורגש זינוק אדיר בקצב גידול החוב. כמעט בכל השווקים בעולם כמויות החוב שוברות שיאים. הבנקים המרכזיים מהווים שחקן מרכזי, למעלה מ-2 טריליון דולר הוזרמו השנה לשווקים ותרמו להורדת הריביות (לשם השוואה, באף שנה מאז 2008 לא הוזרם כל כך הרבה כסף ע"י הבנקים המרכזיים, למרות רצונם המתמיד לקצץ). הסיטואציה בשווקים הפכה "גדולה מכדי ליפול" והדבר שבה את מקבלי ההחלטות לשוק. למעשה, הבנקים חייבים להמשיך לנפח את הבועה ובקצב מהיר יותר (כמו הבנק המרכזי בסין, שהזרים בשבועיים האחרונים קרוב לטריליון יואן למערכת הפיננסית במדינה). כלל השחקנים בשווקים בטוחים (ובצדק) כי אם יהיה חשש לחדלות פירעון של גוף גדול, מיד יהיה מי שייקנה את החוב, וכשיש כרית הגנה כזו אין סיבה שלא להגדיל את החוב. ע"פ קרן המטבע, 60% מהחברות במדד האנג סאנג הסיני מוגדרת כ"חברות זומבי" (המתקיימות רק בזכות הגדלת החוב) ובסה"כ מנהלות למעלה מ-450 מיליארד דולר. באירופה, כ-10.5% מהחברות מוגדרות ככאלה ובארה"ב עוד פחות כ- 9.5% (לעומת 2008 בה הוגדרו רק כ-5% כחברות זומבי). נתונים אלו לא משאירים ספק: לא ניתן לעשות צמצום מוניטרי אמיתי במצב החובות הנוכחי. מדד התנאים הפיננסים של הפד': קבע בשבוע שעבר שפל חדש, מעולם לא היה קל יותר לקחת הלוואות.
איך עוצרים את זה? כנראה שאי אפשר בניגוד לשאר שווקי האג"ח בעולם, תוכנית הרכישות של ה-ECB בשנים האחרונות הייתה כל כך קיצונית עד שלמעשה חיסלה את שוק האג"ח המשני. במילים פשוטות: אם הבנק יפסיק להזרים כסף לשווקי האג"ח, לא יהיה קונה לחובות (הבנק הודה מוקדם יותר השנה כי הוא לא יודע אם השוק המשני יוכל להחזיק את השוק במידת הצורך) וייווצר מצב חריג שהבנק המרכזי יחויב להמשיך לתמוך בכלכלה אם ירצה בכך או לא. בעוד שנתוני הצמיחה בגרמניה ובארה"ב זהים, הריבית על אג"ח 10 שנים של ארה"ב עומדת על 2.3% והריבית על אג"ח גרמניה נסחרת בתשואה עלובה של 0.3% בלבד. במילים אחרות, הבנק המרכזי באירופה מאחר בגדול בתזמון העלאת הריבית, ובגדול!. הזמן של הסחורות מתקרב? בעוד האינפלציה התרכזה השנה בעיקר במחירי הנכסים בשווקי המניות, צריך לעקוב אחר מחיר הנפט שמצטרף לאחרונה למגמה ומזנק לשיא של שנתיים. במבט טכני נראה כי הפריצה שהתרחשה החודש יכולה בקלות להטיס את מחיר הסחורה לרף ה70-80 דולר. אם זה יקרה, האינפלציה תתפשט לסקטורים נוספים. הנפט בעשרים שנה האחרונות: בדרך למעלה למרות כל השיפורים הטכנולוגים?The German IFO index is at its highest level since October 1969. Expectations highest in 7 years ‘only’. pic.twitter.com/Mp6zokKuP1
— Frederik Ducrozet (@fwred) 24 בנובמבר 2017
- 5.מישהו 01/12/2017 11:47הגב לתגובה זוכל כמה חודשים ניתוח שלא מעניין אף משקיע. העניין הוא מה האלטרנטיבה לכסף... וכשאין כזאת מגמת העליות תמשך
- 4.כל הכבוד!!!! שאפו רציני על כתבה ממצה (ל"ת)ניר 30/11/2017 10:05הגב לתגובה זו
- 3.אחלה כתבה תודה! (ל"ת)אסף 29/11/2017 15:23הגב לתגובה זו
- 2.אבנר 29/11/2017 09:49הגב לתגובה זופתאום כתבות איכות? לשפשף את העיניים.
- 1.מורן 27/11/2017 22:41הגב לתגובה זוכל כתבה בצבע!!!! לא לעולם חוסן
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

