בזמן שהאינפלציה משפיעה, כל אירוע כלכלי בשווקים הופך לשולי
רגע הנתונים הרשמיים מראים כי אין אינפלציה, איך זה ייתכן? נכון להיום, הבנקים המרכזיים לא מצליחים לפענח את תופעת האינפלציה. ג'נט יילן, יו"ר הפד' טענה מוקדם יותר השנה כי טרם הבינה מדוע הנתונים עדיין לא מראים שיש אינפלציה על אף שוק העבודה החזק. כמו כן, נתוני האינפלציה תלויים בסל שמודדים. גרף מעניין במיוחד שרץ ברשתות לאחרונה מראה באופן מדהים את השוני בין המחירים של מוצרים שונים בין 2016-1995, נראה כי בעוד מחירי מוצרי החשמל ירדו בצורה ניכרת, סל אחר זינק בצורה חדה. המסקנה העיקרית היא שהאינפלציה לא מאוזנת בין הסקטורים השונים. המחירים בארה"ב ב-2 העשורים האחרונים: אין אינפלציה? תלוי את מה מודדיםGlobal stocks resumes upward trend. Gained $1.1tn in mkt cap this week to $93.5tn, just shy of a fresh record, driven by solid global econ data outside China, culminating in upbeat PMIs, combined w/dovish Fed & ECB minutes, meaning that benign macro narrative remains in place. pic.twitter.com/LGuoo7GXKv
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 25 בנובמבר 2017
— Andreas Wallström (@anwallstrom) 4 באוקטובר 2017הסיבה: חגיגת אשראי שלא ניתן לעצור המשותף להתפרצויות אינפלציוניות לאורך ההיסטוריה, היה שימוש במדיניות מוניטרית מקלה לטווח ארוך מידי. לאחר 9 שנים של מדיניות מוניטרית אולטרה מרחיבה שבמהלכן החוב של כלל הפרטים במשק גדל, מתחילת השנה מורגש זינוק אדיר בקצב גידול החוב. כמעט בכל השווקים בעולם כמויות החוב שוברות שיאים. הבנקים המרכזיים מהווים שחקן מרכזי, למעלה מ-2 טריליון דולר הוזרמו השנה לשווקים ותרמו להורדת הריביות (לשם השוואה, באף שנה מאז 2008 לא הוזרם כל כך הרבה כסף ע"י הבנקים המרכזיים, למרות רצונם המתמיד לקצץ). הסיטואציה בשווקים הפכה "גדולה מכדי ליפול" והדבר שבה את מקבלי ההחלטות לשוק. למעשה, הבנקים חייבים להמשיך לנפח את הבועה ובקצב מהיר יותר (כמו הבנק המרכזי בסין, שהזרים בשבועיים האחרונים קרוב לטריליון יואן למערכת הפיננסית במדינה). כלל השחקנים בשווקים בטוחים (ובצדק) כי אם יהיה חשש לחדלות פירעון של גוף גדול, מיד יהיה מי שייקנה את החוב, וכשיש כרית הגנה כזו אין סיבה שלא להגדיל את החוב. ע"פ קרן המטבע, 60% מהחברות במדד האנג סאנג הסיני מוגדרת כ"חברות זומבי" (המתקיימות רק בזכות הגדלת החוב) ובסה"כ מנהלות למעלה מ-450 מיליארד דולר. באירופה, כ-10.5% מהחברות מוגדרות ככאלה ובארה"ב עוד פחות כ- 9.5% (לעומת 2008 בה הוגדרו רק כ-5% כחברות זומבי). נתונים אלו לא משאירים ספק: לא ניתן לעשות צמצום מוניטרי אמיתי במצב החובות הנוכחי. מדד התנאים הפיננסים של הפד': קבע בשבוע שעבר שפל חדש, מעולם לא היה קל יותר לקחת הלוואות.
איך עוצרים את זה? כנראה שאי אפשר בניגוד לשאר שווקי האג"ח בעולם, תוכנית הרכישות של ה-ECB בשנים האחרונות הייתה כל כך קיצונית עד שלמעשה חיסלה את שוק האג"ח המשני. במילים פשוטות: אם הבנק יפסיק להזרים כסף לשווקי האג"ח, לא יהיה קונה לחובות (הבנק הודה מוקדם יותר השנה כי הוא לא יודע אם השוק המשני יוכל להחזיק את השוק במידת הצורך) וייווצר מצב חריג שהבנק המרכזי יחויב להמשיך לתמוך בכלכלה אם ירצה בכך או לא. בעוד שנתוני הצמיחה בגרמניה ובארה"ב זהים, הריבית על אג"ח 10 שנים של ארה"ב עומדת על 2.3% והריבית על אג"ח גרמניה נסחרת בתשואה עלובה של 0.3% בלבד. במילים אחרות, הבנק המרכזי באירופה מאחר בגדול בתזמון העלאת הריבית, ובגדול!. הזמן של הסחורות מתקרב? בעוד האינפלציה התרכזה השנה בעיקר במחירי הנכסים בשווקי המניות, צריך לעקוב אחר מחיר הנפט שמצטרף לאחרונה למגמה ומזנק לשיא של שנתיים. במבט טכני נראה כי הפריצה שהתרחשה החודש יכולה בקלות להטיס את מחיר הסחורה לרף ה70-80 דולר. אם זה יקרה, האינפלציה תתפשט לסקטורים נוספים. הנפט בעשרים שנה האחרונות: בדרך למעלה למרות כל השיפורים הטכנולוגים?The German IFO index is at its highest level since October 1969. Expectations highest in 7 years ‘only’. pic.twitter.com/Mp6zokKuP1
— Frederik Ducrozet (@fwred) 24 בנובמבר 2017
- 5.מישהו 01/12/2017 11:47הגב לתגובה זוכל כמה חודשים ניתוח שלא מעניין אף משקיע. העניין הוא מה האלטרנטיבה לכסף... וכשאין כזאת מגמת העליות תמשך
- 4.כל הכבוד!!!! שאפו רציני על כתבה ממצה (ל"ת)ניר 30/11/2017 10:05הגב לתגובה זו
- 3.אחלה כתבה תודה! (ל"ת)אסף 29/11/2017 15:23הגב לתגובה זו
- 2.אבנר 29/11/2017 09:49הגב לתגובה זופתאום כתבות איכות? לשפשף את העיניים.
- 1.מורן 27/11/2017 22:41הגב לתגובה זוכל כתבה בצבע!!!! לא לעולם חוסן

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.