מודה ועוזב\ אייל דבי מסיר המלצת 'מכירה'
אנחנו, האנליסטים, לוקחים יחסית מעט סיכונים, שכן בניגוד למשקיעים, איננו מסכנים כספים עצמיים - מקסימום את המוניטין. בנוסף, יש לנו נטייה טבעית להבליט את ההמלצות המוצלחות ולהתעלם מהפספוסים, ואם להיות יותר כנים, את הכישלונות אנחנו פשוט מדחיקים.
אז זהו, שאני חושב כי מדי פעם נכון וראוי לחרוג מהשגרה, ושופרסל 0.57% מבחינתי היא הזדמנות מצוינת להמחשה. לפני תשעה חודשים לערך, לאחר תוצאות הרבעון הראשון של 2016, כתבתי מעל במה זו המלצה חד משמעית וברורה - למכור את המניה. כעת, עם פרסום הדוחות לשנה כולה, ברור כי ההמלצה השלילית שלי היא זו שהייתה שגויה. זו לא התשואה המרשימה שרשמה מאז המניה, שהוסיפה 25% נוספים לערכה, שכן לא אחת זו דווקא סיבה מוצדקת להחרפת ההמלצה - בטענה שעכשיו המניה עוד יותר יקרה. אז במה אם כן שופרסל שונה? באיכות התוצאות שהיא מציגה, שכן אלו מוכיחות כי הנחת היסוד בהמלצת המכירה שלי פשוט התמוטטה.
כך טענתי בפעם שעברה: "הבעיה אינה בשופרסל, אלא במשקיעים המניחים כי רשת מגה נעלמה והתחרות נבלמה. זו בוודאי לא התמונה, משום שאל תוך סניפיה החדשים של מגה תיכנס בקרוב שחקנית חדשה, וגם אם זה ייקח קצת זמן ויהיו חבלי לידה, התוצאה הסופית ברורה - התחרות תתחדש ושופרסל תהיה הראשונה להיפגע...". אז זו בדיוק הנקודה, או יותר נכון השגיאה, שכן השחקנית החדשה - יינות ביתן - אכן נכנסה, אבל שום תחרות לא התחדשה. ומה שחשוב עוד יותר, זו העובדה שליינות ביתן גם אין שום רצון וכוונה לחדשה, בוודאי לא בתקופה הקרובה. במציאות שכזו, האמירה כי "פריחתה של שופרסל היא זמנית והסיכון בה גבוה מכפי שנראה", מתבררת כיום כחסרת אחיזה.
כשהפוזיציה משתנה, גם התמונה נראית שונה: לאחר שאבן הבסיס בתחזית הפסימית התפוררה, משקלם של הדברים החיובים עלה - שברובם המכריע הם בזכות ההנהלה. לרגעים היה נדמה שהמלחמה בין רשתות המזון הוכרעה, ושהקמעונאיות הפרטיות לא יניחו לשופרסל עד שגם היא תיכנע, אבל בניגוד למגה, בשופרסל החליטו להשיב מלחמה - ודווקא במקום שלא היה המגרש הביתי שלה. למה הכוונה? שבמקום להתגונן היא עלתה להתקפה, ולמרות גודלה והתדמית של רשת מסורבלת וכבדה, היא בחרה להגיב בעוצמה עם מה שנחשב לקלף המנצח של המתחרים - גמישות תפעולית ומחירים נמוכים. צעדי החברה באו לידי ביטוי ב"חינוך" השוק לצריכת המותג הפרטי, בהקמת מרכז לוגיסטי חדש ומתקדם, בהגדלת היקף מכירות האון ליין ועוד.
- קרפור צריכה מזומנים - נערכת למכירת רשת מהדרין
- התאוששות באלקטרה צריכה: רווח של 29 מיליון שקל ללא קרפור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שופרסל לא היססה לייצר תחרות במקומות בהם רבים לפניה נרתעו, תוך שהיא משיקה מותגים פרטיים בתחומים הנשלטים על ידי מיעוט של שחקנים גדולים - תחום החלב, הבשר הטרי, מזון לתינוקות ועוד. רק לשם ההמחשה, אומר כי נכון להיום היקפו של המותג הפרטי ברשת שופרסל עומד על 20% מהמכירות - הרבה מעבר לנתון המקביל אצל המתחרות. הגידול בפעילות האונליין גם הוא משמעותי ומרשים, שכן המכירות האמורות - שצפויות להביא לחיסכון בעלויות - מהוות כבר כמעט 10% מסך ההכנסות.
אומר זאת באופן הבא; שופרסל מנוהלת ביד רמה, מה שהפך אותה מחברה מתגוננת לשחקן הדומיננטי והחזק בתעשייה. נכון, ליינות ביתן יש תרומה נכבדה להצלחתה, אבל זה לא גורע כהוא זה מההשבחה ששופרסל עברה.
כדאיות ההשקעה: אתחיל דווקא מהמסקנה. מבחינתי, במידה רבה, הסוסים כבר ברחו מהאורווה - שכן ברמות המחירים הנוכחיות, קשה לי להעניק למניה המלצת קניה. עם זאת, באיחור רב ולאחר "עקשנות" לא קטנה, אומר את הדברים בצורה מפורשת וברורה - אני נסוג מהמלצת המכירה. האריתמטיקה פשוטה להבנה, שכן שווי השוק הנוכחי של המניה משקף רווחיות תפעולית מייצגת של פחות או יותר 4%, ואם בעבר זו נראתה לי אשליה, הרי שכיום, לאחר תוצאות הרבעון האחרון, זה בהחלט יעד סביר ובר-השגה. אין כל ספק שהרווחיות הגבוהה היא תוצאה ישירה של השיפור הדרמטי בסניפים העירוניים, אבל כפי שהדברים כעת נראים - במיוחד מנקודת מבטה של יינות ביתן - זו מציאות שתימשך עוד ימים ארוכים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
שורה תחתונה: גם אם באיחור לא מבוטל, וגם אם בתמיכה לא קטנה של המתחרה החדשה, חשוב לומר את הדברים ביושר ובצורה וברורה - שופרסל עשתה עבודה נפלאה.
מאת: אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון.
- 12.משקיע וותיק 28/02/2017 15:19הגב לתגובה זולהודות בטעויות זו גדולה של אדם. רוב האנשים מנפנפים רק בהצלחות ובעוד את הכשולונות מדחיקים החוצה. לרוב איני מקשיב לאנליסטים מכיוון שמעצם תפקידכם אתם אנשים בעלי אינטרס כך שלפעול ע"פ ההמלצות שלכם לא תמיד תגרום להצלחות. ההערכה שלך אמנם היתה שגויה אבל גם אנליסט כמו כל אדם יכול לטעות , יפה שאתה טורח גם להודות בטעותך וזו גדולתך. כל הכבוד על האומץ ועל המאמר.
- 11.דודי 28/02/2017 13:44הגב לתגובה זוההבדל: הם לא מודים בטעויות וחבל !!!!
- 10.הראל 28/02/2017 11:29הגב לתגובה זומודה ועוזב ירוחם
- 9.הצלף 28/02/2017 11:01הגב לתגובה זוהגיע הזמן להעמיד לדין על המלצות מטעות ואנשים שגורמים נזקים לאחרים , כל אחד שמעיף פה המלצה שיחשוב טוב טוב לפני שהוא מדבר בדיוק כמו הרצת מניות , גזר דין : פיצוי למשקיעים ומאסר בפועל 3 שנים !!!
- 8.משקיע פשוט 28/02/2017 10:44הגב לתגובה זועוד שנה הוא יתנצל גם על אלעל.
- 7.יפה שהודה בטעותו, קצת מאוחר מדי. (ל"ת)יש ר א לי 28/02/2017 10:28הגב לתגובה זו
- 6.וזה אחד שאמר שאלעל היא הימור והימר נגד שופרסל (ל"ת)1 28/02/2017 10:23הגב לתגובה זו
- 5.סוף סוף אנליסט שמודה בכישלונו (חבל למי שהקשיב לו) (ל"ת)יפה מאוד 28/02/2017 10:14הגב לתגובה זו
- בן 28/02/2017 11:34הגב לתגובה זואלא מניח הנחות לגבי מצב החברה והשוק בו היא פועלת ואת ההשלכות הצפויות על מחיר המניה. אם אנליסט צודק בשבע מעשר ניתוחים, הוא מצוין.
- דודי 28/02/2017 13:46ואם הוא "לא סוג של נביא" שמסוגל לייצר ולעמוד מאחורי תחזית פיננסית סבירה - שיחליף מקצוע.....
- 4.ריגשת! (ל"ת)מוסדי לשעבר/ 28/02/2017 10:14הגב לתגובה זו
- 3.כל הכבוד, כן ירבו כמוך, ישר כח (ל"ת)מנהל השקעות בכיר 28/02/2017 10:14הגב לתגובה זו
- 2.האנליסט הראשי 28/02/2017 10:02הגב לתגובה זומי שהקשיב להמלצץ מכירה שלו על שופרסל פספס עליה של 33% בשנה האחרונה. לפני כמה ימים פרסם בגלובס "השקעה במניית אל-על היא יותר הימור מהשקעה". אז לתווך הקצר יש שמשקשקים מדבריו. אבל מי שעוקב אחר הפרסומים שלו זה נראה כאילו הוא בכל רגע משנה את דעתו בהתאם לפוזיציה שהוא נמצא בה. דעתי האישית שמניית אלעל תעלה חזרה לרמות ה360 ואז הוא יסביר את עצמו. מי שהקשיב ומכר שופרסל אכל אותה. וככה מי שמוכר היום אלעל גם יאכל אותה עוד הרבה יותר חזק.
- טומי 28/02/2017 10:17הגב לתגובה זואין סיכוי שהוא טועה המנייה בדרך חזרה ל 100
- 1.דודי 28/02/2017 09:52הגב לתגובה זואנליסט שונה לטובה בנוף המקומי . מותר לטעות אך צריך לדעת לרדת מהעץ

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
