הגורם שתומך כעת בשוקי המניות - עוד עלול להתהפך
הימים האחרונים מאופיינים בפער בין האופטימיות של משקיעי המניות לפסימיות של משקיעי איגרות החוב הממשלתיות שנסחרות ברמות שפל היסטוריות. ההסבר שלנו הוא שאין פער ואפילו להיפך – יש קשר בין ירידת התשואות באיגרות החוב הממשלתיות לעליה המפתיעה לכאורה בשוקי המניות.
משקיעי איגרות החוב החליטו כנראה שהפד לא מסוגל להעלות את הריבית נוכח חוסר הוודאות שיצרה בריטניה והבעיות של הבנקים האירופאים בכלל והאיטלקים בפרט. אפילו נתוני שוק התעסוקה החזקים שפורסמו ביום שישי האחרון לא הצליחו לבלבל אותם והתשואות ביום שישי "נתקעו" על 1.37%.
האמת שאפשר להבין את הגורמים שמובילים לתשואות נמוכות בארצות הברית, שכן הכלכלה המפותחת היחידה בעולם שרוב המשקיעים מוכנים לקנות איגרות חוב שלה היא ארצות הברית. מתחילת השנה ירדו התשואות לעשר שנים בכ-0.9%, ולהערכתנו, יש לכך משמעות חיובית על שווי נכסים רבים, בהם מניות.
היות והתשואה הנדרשת על נכסים נגזרת בין היתר מרמת הסיכון שלהם, ככל שנכס נחשב בטוח יותר כך הוא יניב תשואה קרובה יותר לאיגרות חוב ממשלתיות. לדוגמה, בניין משרדים הממוקם בלב מנהטן ואשר מניב 10 מיליון דולר בשנה, שוערך בתחילת השנה בשווי משוער של כ-389 מיליון דולר. שווי זה גילם תשואה של 2.67% שהייתה גבוהה בכ-0.3% מאיגרת החוב הממשלתיות לעשר שנים שעמדה אז על 2.27%. היות ומתחילת השנה ירדו התשואות לעשר שנים ב-0.9%, שווי הנכס אמור תיאורטית להתאים את עצמו לתשואות החדשות ולכן ישוערך בכ-599 מיליון דולר, קרי עלייה של כ-54%.
- גם מנורה עקפה את הבינלאומי: רווח של 716 מ' שקל ברבעון, תשואה להון של 38.5%
- עדכון המדדים בבורסה - מי נכנסות לת"א 35 ומי היוצאות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמובן שירידה של 0.9% בתשואות קריטית פחות ככל שהמרווח בין התשואה הנדרשת על הנכס לתשואת איגרת החוב הממשלתית גבוהה יותר. כך למשל, נכס שהמשקיעים דרשו עליו תשואה של 5.87% בתחילת השנה (3.6% יותר מאיגרת ממשלתית) יעלה רעיונית "רק" בכ-15% כתוצאה מירידת התשואות.
יש לזכור שכשחברות רוכשות נכסים הן עושות זאת במינוף מה שאומר שההון העצמי/שווי החברה גדל באופן חד יותר.
נקודה נוספת למחשבה היא מה ההשפעה של תשואות שליליות על מחירי נכסים בשווקים כל כך מפותחים כמו גרמניה, שוויץ ומדינות אירופאיות נוספות. להערכתנו, ירידת התשואות החדה אמורה לתרום לשווי המניות, ולכן אנו לא כל כך מופתעים מכך שירידות השערים שראינו בחלק מהמדדים בתחילת השבוע שעבר נמחקו בהמשך השבוע, זאת כל עוד הכלכלות המובילות בעולם לא גולשות למיתון ואין אינפלציה.
אנו מעריכים כי האיום היותר ממשי על שוק המניות הוא דווקא מהכיוון ההפוך של נתונים כלכליים שימשיכו להפתיע לטובה ויחזירו לשולחן את האופציה להעלאת ריבית.
סוגיה נוספת הקשורה לתשואות השפל באפיק הממשלתי היא מרווחי התשואה באפיק הקונצרני שכבר נמצאים ברמות נמוכות משהיו לפני משאל העם בבריטניה. משקיעים רבים חשים שקשה למצוא איגרות חוב המספקות תוספת תשואה הולמת ביחס לסיכון. טיעון זה הגיוני ברמה האבסולוטית, אך בהסתכלות על האלטרנטיבות הממשלתיות נראה כי גם מרווחי תשואה הם דבר יחסי. כך למשל, מרווח תשואה של 1% כשאיגרות החוב הממשלתיות מניבות תשואה של 4% מספק תועלת נמוכה יותר ממרווח תשואה זהה כשהאיגרת הממשלתית המקבילה נסחרת ב-1%.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
בבדיקה שעשינו באשר לקשר בין מרווחי התשואה בתל בונד צמודות מדד, אשר כולל 153 סדרות איגרות חוב צמודות למדד, לתשואות איגרות החוב הממשלתיות המקבילות, מצאנו כי אומנם מרווחי התשואה קרובים לשפל אך הערך המתקבל רחוק משם.
מרווחי התשואה הנוכחיים עומדים על כ-143 נקודות בסיס מעל איגרת החוב הממשלתית המקבילה. מדובר ברמה הגבוהה בכ-30 נקודות בסיס מהשפל של כל הזמנים, אך היות והתשואות באיגרות החוב הממשלתיות נמוכות במיוחד, הערך למשקיעים נמצא ברמה הגבוהה משמעותית מהממוצע בארבע וחצי השנים האחרונות.
המסקנה להערכתנו היא שתשואות השפל תומכות בשוקי המניות ובאפיק הקונצרני, וזאת לא רק בשל היעדר אלטרנטיבות השקעה אלא גם בגלל המודלים המימונים לחישוב הערך הכלכלי של נכסים. הבעיה העיקרית של מודלים אלו היא שהם מניחים שהתשואות הנוכחיות יישארו יציבות, אולם כשאלו ישתנו, יעודכנו גם שווי הנכסים. אנו מעריכים כי אחת הדרכים המתאימות ביותר ליצירת פוזיציה בתקופה זו היא באמצעות קרנות מחקות מומלצות על ידי הבנקים, בהתאם לאפיק המבוקש.
- 2.משקיע 18/07/2016 10:21הגב לתגובה זובשבוע האחרון חזרו התשואות של האגח האמריקאי ל10 שנים לעלות והן הולכות ומתקרבות לשיא הקודם שלהם . ההנחה הבסיסית שלי שהפד יפעל כנגד הזרם ויעלה את הריבית בקרוב מאוד , אני מניח ברבע אחוז . זה יהיה גם טוב למניות בלונג ראן , בייחוד של הבנקים . איך אומר קרמר , קנו קנו קנו !
- 1.אחד 17/07/2016 20:13הגב לתגובה זואלה רק ריבית שלילית .קנית מניות עצמית המשך הדפסת כסף היא המנוע שכרגע מריץ את השווקים . תמחור הסיכון אינו קיים, כי בצד היצע וביקוש נמצא גורם אחד בלבד הבנקים המרכזיים הקונים מכל הבא ליד.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.