המסרים הפסימיים של בנק ישראל מבלבלים את השוק

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי מיטב דש, על החלטת הריבית האחרונה. מה יהיו ההשפעות שלה על השוק? והאם תחזיות בנק ישראל לשנים הבאות צודקות במינונן?

אם מטרת מסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית הייתה להסביר את המדיניות ולהגביר וודאות בשווקים, התוצאה הייתה הפוכה. המסרים שהעביר בנק ישראל היו סותרים, מפתיעים ולא כל כך ברורים. למעט ציפיות לחזרת האינפלציה לתחום היעד, יתר הפרמטרים שמשפיעים על החלטת הריבית שצוינו בהודעת הריבית היו די שליליים. הנתונים הכלכליים במשק, למעט הצריכה הפרטית, נחלשו, במיוחד היצוא והייצור. תחזיות הצמיחה בעולם ירדו. השקל התחזק, המדיניות המוניטארית המרחיבה בעולם ממשיכה וה-FED הוריד את התחזית להעלאת הריבית.

לעומת זאת, מבדיקות שערכנו עולה נימה אופטימית הרבה יותר - תחזית הצמיחה לשנת 2015 ירדה מ-3.2% ל-3%, אך הועלתה תחזית לשנת 2016, מ-3.5% ל-3.7%. זאת למרות, שגם ה-OECD וגם הבנק העולמי הוריד לאחרונה את תחזיות הצמיחה לשנת 2016. העלאת התחזית נבעה מעלייה בתחזית להוצאות הממשלה ומשיפור בתחזית לסחר העולמי.

במיוחד בלטה שונות בהתייחסות ליצוא. הנגידה הביעה הערכה די פסימית עם הדגשת הסיכונים לירידה ביצוא בטווח הקצר והארוך. לעומת זאת, מחלקת המחקר הייתה אופטימית הרבה יותר ביחס לתחזיות היצוא, למרות שמתחילת השנה היצוא רק ירד. לפי הערכתנו, שני גורמים הובילו "למהומה" בסוף המסחר - דברי הנגידה, שפחתו ההסתברות לשימוש בכלים מוניטאריים לא שגרתיים, והעלאת תחזית האינפלציה והריבית ע"י מחלקת מחקר של בנק ישראל. לגבי הכלים הלא שגרתיים, לא ברור מדוע דווקא עכשיו פחתה הסתברות של השימוש בהם - עת היצוא נחלש והשקל התחזק. האם שלושה מדדי המחירים שהיו בהתאם לתחזית מספיקים כדי לבצע "התערבות מילולית הפוכה" שבוודאות תחזק את השקל? 

לגבי הנקודה השנייה, תחזית האינפלציה של בנק ישראל לשנה הקרובה כמעט הגבוהה ביותר בקרב החזאים. השוק "לא קונה" את התחזית של בנק ישראל. תחזיות האינפלציה הגלומות בשוק נמוכות הרבה יותר. בנוסף, עדכון כלפי מעלה בתחזית האינפלציה ע"י בנק ישראל אתמול לא גרם לביצועים עודפים של האג"ח הצמודות על פני השקליות, כאשר שני האפיקים ירדו בערך בשיעור דומה.

אף על פי שהמשקיעים לא מאמינים לתחזית האינפלציה של בנק ישראל, הם מאוד נבהלו מעדכון כלפי מעלה בתחזית הריבית, שמבוסס על אותה תחזית אינפלציה. בנק ישראל צופה כעת חמש העלאות ריבית בשנת 2016 מ-0.1% ל-1.25% - חמש העלאות ריבית בשנה קלנדרית אחת מהוות קצב גבוה שלא קרה פעמים רבות מאז תחילת המילניום, ואינו נראה סביר נוכח האינפלציה המתונה והצמיחה השברירית. תחזית הריבית של בנק ישראל לסוף 2016 גבוהה מהתחזית לריבית בארה"ב שמגולמת בחוזים על הריבית, אך עדיין נמוכה מהתחזית של ה-FED שעומדת על 1.6%. יחד עם זאת, היינו ממליצים לקחת בערבון מוגבל את התחזיות של מחלקת המחקר של בנק ישראל. הועדה המוניטארית פעלה בעבר באופן שונה מאוד מהתחזיות של מחלקת המחקר. לראיה, באמצע שנת 2014 העריכה מחלקת המחקר שהריבית בסוף שנת 2015 תעמוד על 1.5%. למען הצדק, צריך לציין שתחזיות החזאים בשוק הפרטי לא היו מדויקות הרבה יותר מבנק ישראל, אך גם לא פחות.

הבהלה בשוק אחרי הודעת הריבית גרמה לכך שתלילות העקום השקלי בחלק הקצר שלו עלתה כמעט לרמה של התלילות בעקום האמריקני. משמעות השוויון בין השיפועים, שהריבית בישראל תעלה בקצב דומה לארה"ב, למרות שוודאות העלאת הריבית בארה"ב גבוהה מאשר בישראל. תלילות העקום בחלקים הארוכים בישראל גבוהה משמעותית מאשר בעקום האמריקני. אנו מעריכים שהריבית בישראל תעלה בקצב איטי מאשר בתחזית של בנק ישראל, ולכן הזעזוע החד שנרשם אתמול בשוק האג"ח היה מוגזם.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כלכלן 27/06/2015 19:01
    הגב לתגובה זו
    שיעור צמיחה נמוך.מעניין פלוג לקחה את זה בחשבון? או אולי המשק הסיני הוא משק אוטארקי וקטן.זה מה ששוות תחזיות בנק ישראל והעומדת בראשו
  • 3.
    מאיר פ 25/06/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    א.ידוע כי בנק ישראל מנותק מהמציאות , לא הצליח עד ליישם צעדים כל שהם כולל פיחות של השקל.. זה לא העיניין, תגיד לי בבקשה אלכס אם התחזית שלך או יותר נכון הנתונים לא טובים חמה ... השקל מתחזק ....מי שהוא חושב כי כלכלת ישראל תמשיך לצמוח ... בכל הפרמטרים ... מי שהוא מוכר מט״ח בישראל וקונה שקלים... למה ?... שקל לחזק יותר מדולר יורו
  • 2.
    א 24/06/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    כן הריבית הולכת לעלות באופן הדרגתי , מה לעשות ? משק עם אבטלה של 5% וחוב שתופח במהירות מסוכנת אל תוך ספקולציות נדלניות לא יכול להרשות לעצמו ריבית אפסית ובטח שלא הקלה כמותית, מה ישאר לך ביד ? מה אתה חושב שיקרה ברגע שכל כלי החירום יהיו בשימוש טרם זמנם ? מה יקרה שבאמת נצטרך אותם ? הריבית האפסית גורמת לכסף ללכת למקומות לא רצויים - במקום לצמיחה במקומות נחוצים הכסף הולך לספקולציות מסוכנות ביותר , הצמיחה לנפש על אפס. הריבית האפסית היא היא שגורמת לסחרור המסוכן שאם לא יעצר בזמן יביא למשבר חריף ביותר , אנו לא רחוקים מנקודה זו . תפסיקו להתנהג כמו רובוטים ותבדקו מה התועלת אל מול הנזק מהמצב המוניטרי בו אנו נמצאים. איך אף איש פיננסים לא נעמד על רגליו האחרויות ומזהיר ממה שעלול להתחולל פה עקב בועת הנדלן ? איך?
  • 1.
    נשמח מאוד לקבל הסבר על הירידות המשמעותיות של היום באגח (ל"ת)
    לכותב הנכבד 23/06/2015 15:33
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.