כשהריבית אפסית - עדיף להסתכן מאשר להפסיד על בטוח
ב-2015 שוק ההון העולמי עובר שינוי תפישתי מהותי במיוחד. למשקיעים הפרטיים והמוסדיים כאחד אין יותר את הפריבילגיה בין לשמור על תשואה נמוכה מאוד באמצעות נטילת סיכון נמוך או לבחור באפיק בעל סיכון גבוה שעשוי יהיה להניב תשואה גבוהה על ההון.
בעולם הפיננסי של היום השחקנים צריכים להתמודד עם חוקי משחק חדשים שמכתיבה הריבית השלילית השוררת באירופה. הכסף לא יכול להיות מושקע כיום באפיק סולידי כמו אג"ח ממשלתי ואפילו בנקים בדנמרק החלו לאחרונה לגבות ריבית מבעלי חשבונות על יתרת הזכות שלהם בבנק.
הריבית השלילית באה להילחם בדיפלציה – מצב שבו המחירים רק הולכים ויורדים. מן העבר השני בשוק ההון העולמי, הדבר יוצר עיוותים מפתיעים שגופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים צריכים כיום להתמודד איתם. הביטחון שהמשקיעים מספקים מוביל אותם למעשה להפסיד כסף. על פי כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס, בריביות הנוכחיות, יש היום כ-4.2 טריליון דולר של משקיעים שמושקעים באג"חים ממשלתיים ברובם מיפן ואירופה הצמודים לריבית אפס או חמור יותר, גורר הפסדים בשל הריבית השלילית.
החל מ-2015 ועד שוך סערת הריביות השליליות, ניתן להניח כי חלק גדול מהכסף הזה יעבור לאפיקים ספקולטיביים יותר כמו מניות ואג"ח קונצרניות וגם חלק מהכסף פשוט יצא לשוק בצורת מזומן, שאנשים פרטיים יעדיפו להחזיק בבית במקום שיאבד את ערכו בבנק.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיוות שיוצרת הריבית השלילית מובילה תאגידי ענק לגייס "כסף זול" שיסייע להם להציג ביצועים פיננסיים טובים גם בדו"חות הכספיים וגם למניית החברה. אפל לדוגמא, עם 180 מיליארד דולר בקופת המזומנים שלה, ביצעה לאחרונה לראשונה בשוויץ, הנפקה של 1.35 מיליארד דולר בריבית אפסית של 0.375% ל-10 שנים ו-0.75% לתקופה של 15 שנים. כשהכסף צמוד כמובן לפרנק השוויצרי השוק למעשה משלם לאפל על מנת שתלווה כסף מהמשקיעים. סביר גם להניח כי נראה את אפל ממשיכה לחלק למשקיעים שלה דיבידנד שמן ולהמשיך בתוכנית רכישת המניות החוזרת גם הודות לגיוס הכסף הזול שנמצא כיום בשוק העולמי.
דוגמה נוספת לניצול סביבת הריבית השלילית היא ענקית המזון השוויצרית נסטלה שטמנה גם היא את ידה בצלחת גיוסי החוב האטרקטיביים, חלק גדול מהחוב שגייסה באג"ח לאחרונה, הפך להיות חוב בריבית שלילית. המשקיעים המוסדיים רואים באיגרות החוב של נסטלה חוף מבטחים פיננסי שבו חברה יציבה תחזיר את חובותיה בפרנקים שוויצריים בזמן ובמועד. הדוגמאות של אפל ונסטלה ממחישות כי השוק מתמחר בצדק את הסיכון לפשיטת רגל של מדינות כמו פורטוגל, אירלנד וספרד בסבירות גבוהה יותר לעומת דיפולט אפשרי של חברות ענק כמו נסטלה ואפל. בנוסף, קרנות פנסיה ברחבי העולם מעריכות כי בסביבה דיפלציונית, גם אג"ח בריבית שלילית יחזיר לאורך זמן תשואה גבוהה יותר בסיכון אפסי לעומת שמירה על הכסף כמזומן.
השוק האירופי והעולמי של איגרות החוב צפוי לעבור מהפכה שכבר החלה השנה עם הריביות השליליות באירופה. חברות ביטוח וגופים מוסדיים ברחבי העולם לא יוכלו להמשיך לשלם ריבית שלילית על מנת להמשיך ולהלוות את הכסף של העמיתים שלהם לאורך זמן. הן המשקיעים הפרטיים והן המשקיעים המוסדיים ייאלצו בתקופה הקרובה להיות יצירתיים ולקחת קצת יותר סיכונים על מנת שלא להפסיד כסף לעמיתים שלהם, באפיקים שעד היום הניבו תשואות סבירות באפס סיכון.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
החברות הגלובאליות נהנות גם מהמשבר באירופה וגם מההתאוששות של המשק האמריקני. הטריק הזה של למכור טוב יותר בדולרים בארה"ב וללוות כסף בזול באירופה יוביל בהכרח להתחזקות מניות של חברות גלובאליות בוול סטריט ששוק המניות שלה בדרך לרשום השנה שיאים חדשים במדדי המניות המובילים.
הכותב הוא האנליסט הראשי של בית ההשקעות יוטרייד
- 6.למה יוטרייד מוחקים תגובות ?????? (ל"ת)יובל 23/02/2015 15:03הגב לתגובה זו
- 5.הפסדתי ביוטרייד 25% תוך פחות מחודשיים (ל"ת)יובל 23/02/2015 15:03הגב לתגובה זו
- 4.בוט 21/02/2015 16:42הגב לתגובה זוכשכסף נדחף בכוח לאפיקים סולידיים, זה הזמן לשבת על הידיים. הזדמנויות טובות מגיעות פעם ב, להפסיד כסף בהשקעות גרועות אפשר כל הזמן.
- 3.יוטרייד, זו לא החברה שמפסידים שם כסף ???? (ל"ת)יובל 19/02/2015 20:41הגב לתגובה זו
- 2.מדוע מסתירים תגובות על יוטרייד? (ל"ת)מה מסתירים בעצם? 19/02/2015 19:27הגב לתגובה זו
- 1.לא מאמין שאנשים עדיין חוסכים בבנקים ולפנסיה "על האפס" (ל"ת)לא מאמין 19/02/2015 16:29הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
