כשהריבית אפסית - עדיף להסתכן מאשר להפסיד על בטוח

רואי קוזין | (6)
נושאים בכתבה ריבית

ב-2015 שוק ההון העולמי עובר שינוי תפישתי מהותי במיוחד. למשקיעים הפרטיים והמוסדיים כאחד אין יותר את הפריבילגיה בין לשמור על תשואה נמוכה מאוד באמצעות נטילת סיכון נמוך או לבחור באפיק בעל סיכון גבוה שעשוי יהיה להניב תשואה גבוהה על ההון.

בעולם הפיננסי של היום השחקנים צריכים להתמודד עם חוקי משחק חדשים שמכתיבה הריבית השלילית השוררת באירופה. הכסף לא יכול להיות מושקע כיום באפיק סולידי כמו אג"ח ממשלתי ואפילו בנקים בדנמרק החלו לאחרונה לגבות ריבית מבעלי חשבונות על יתרת הזכות שלהם בבנק.

הריבית השלילית באה להילחם בדיפלציה – מצב שבו המחירים רק הולכים ויורדים. מן העבר השני בשוק ההון העולמי, הדבר יוצר עיוותים מפתיעים שגופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים צריכים כיום להתמודד איתם. הביטחון שהמשקיעים מספקים מוביל אותם למעשה להפסיד כסף. על פי כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס, בריביות הנוכחיות, יש היום כ-4.2 טריליון דולר של משקיעים שמושקעים באג"חים ממשלתיים ברובם מיפן ואירופה הצמודים לריבית אפס או חמור יותר, גורר הפסדים בשל הריבית השלילית.

החל מ-2015 ועד שוך סערת הריביות השליליות, ניתן להניח כי חלק גדול מהכסף הזה יעבור לאפיקים ספקולטיביים יותר כמו מניות ואג"ח קונצרניות וגם חלק מהכסף פשוט יצא לשוק בצורת מזומן, שאנשים פרטיים יעדיפו להחזיק בבית במקום שיאבד את ערכו בבנק.

העיוות שיוצרת הריבית השלילית מובילה תאגידי ענק לגייס "כסף זול" שיסייע להם להציג ביצועים פיננסיים טובים גם בדו"חות הכספיים וגם למניית החברה. אפל לדוגמא, עם 180 מיליארד דולר בקופת המזומנים שלה, ביצעה לאחרונה לראשונה בשוויץ, הנפקה של 1.35 מיליארד דולר בריבית אפסית של 0.375% ל-10 שנים ו-0.75% לתקופה של 15 שנים.  כשהכסף צמוד כמובן לפרנק השוויצרי השוק למעשה משלם לאפל על מנת שתלווה כסף מהמשקיעים. סביר גם להניח כי נראה את אפל ממשיכה לחלק למשקיעים שלה דיבידנד שמן ולהמשיך בתוכנית רכישת המניות החוזרת גם הודות לגיוס הכסף הזול שנמצא כיום בשוק העולמי.

דוגמה נוספת לניצול סביבת הריבית השלילית היא ענקית המזון השוויצרית נסטלה שטמנה גם היא את ידה בצלחת גיוסי החוב האטרקטיביים, חלק גדול מהחוב שגייסה באג"ח לאחרונה, הפך להיות חוב בריבית שלילית. המשקיעים המוסדיים רואים באיגרות החוב של נסטלה חוף מבטחים פיננסי שבו חברה יציבה תחזיר את חובותיה בפרנקים שוויצריים בזמן ובמועד. הדוגמאות של אפל ונסטלה ממחישות כי השוק מתמחר בצדק את הסיכון לפשיטת רגל של מדינות כמו פורטוגל, אירלנד וספרד בסבירות גבוהה יותר לעומת דיפולט אפשרי של חברות ענק כמו נסטלה ואפל. בנוסף, קרנות פנסיה ברחבי העולם מעריכות כי בסביבה דיפלציונית, גם אג"ח בריבית שלילית יחזיר לאורך זמן תשואה גבוהה יותר בסיכון אפסי לעומת שמירה על הכסף כמזומן.

השוק האירופי והעולמי של איגרות החוב צפוי לעבור מהפכה שכבר החלה השנה עם הריביות השליליות באירופה. חברות ביטוח וגופים מוסדיים ברחבי העולם לא יוכלו להמשיך לשלם ריבית שלילית על מנת להמשיך ולהלוות את הכסף של העמיתים שלהם לאורך זמן. הן המשקיעים הפרטיים והן המשקיעים המוסדיים ייאלצו בתקופה הקרובה להיות יצירתיים ולקחת קצת יותר סיכונים על מנת שלא להפסיד כסף לעמיתים שלהם, באפיקים שעד היום הניבו תשואות סבירות באפס סיכון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

החברות הגלובאליות נהנות גם מהמשבר באירופה וגם מההתאוששות של המשק האמריקני. הטריק הזה של למכור טוב יותר בדולרים בארה"ב וללוות כסף בזול באירופה יוביל בהכרח להתחזקות מניות של חברות גלובאליות בוול סטריט ששוק המניות שלה בדרך לרשום השנה שיאים חדשים במדדי המניות המובילים. 

הכותב הוא האנליסט הראשי של בית ההשקעות יוטרייד 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    למה יוטרייד מוחקים תגובות ?????? (ל"ת)
    יובל 23/02/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הפסדתי ביוטרייד 25% תוך פחות מחודשיים (ל"ת)
    יובל 23/02/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בוט 21/02/2015 16:42
    הגב לתגובה זו
    כשכסף נדחף בכוח לאפיקים סולידיים, זה הזמן לשבת על הידיים. הזדמנויות טובות מגיעות פעם ב, להפסיד כסף בהשקעות גרועות אפשר כל הזמן.
  • 3.
    יוטרייד, זו לא החברה שמפסידים שם כסף ???? (ל"ת)
    יובל 19/02/2015 20:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדוע מסתירים תגובות על יוטרייד? (ל"ת)
    מה מסתירים בעצם? 19/02/2015 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא מאמין שאנשים עדיין חוסכים בבנקים ולפנסיה "על האפס" (ל"ת)
    לא מאמין 19/02/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.