כך תשפיע הרחבה כמותית באירופה על שוקי המניות בעולם
הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) מנסה כבר תקופה ארוכה להוציא את כלכלות אירופה מהדשדוש המתמשך אליו נכנסו בעקבות משבר החוב לפני כשנתיים. הצעדים שננקטו עד כה לא נשאו פירות משמעותיים וההאטה החלה להתפשט גם לכלכלות גרמניה וצרפת הנמצאות בלב האיחוד המוניטרי.
עם כניסתו של מריו דראגי לתפקיד נשיא הבנק המרכזי האירופי בנובמבר 2011 החל הבנק במהלך הדרגתי אך קבוע של הורדת שיעור הריבית מ1.5% ועד לרמה מזערית של 0.15%. מהלך זה הגיע באיחור ניכר ביחס לבנק הפדרלי בארה"ב, אשר הוריד את הריבית לרמה של 0.25% עוד ב-2009 והצליח להחליש את הדולר מול מרבית המטבעות בעולם. ה-ECB הנהיג אף לאחרונה ריבית שלילית בשיעור של 0.1%- עבור הבנקים המפקידים את כספם למשמרת אצל הבנק המרכזי.
הבנק הוציא לפועל במהלך השנים האחרונות גם מספר תוכניות LTRO שנועדו להזרים כסף נוסף למערכת הפיננסית האירופית על ידי מתן הלוואות לבנקים ברחבי היבשת. בשיאו של משבר החוב ב-2011-2012 רכש הבנק גם איגרות חוב של מדינות הגוש כמו איטליה, ספרד ויוון וכל זאת בניסיון לעצור את סחף עליית התשואות שאיים להכניס מדינות אלה לחדלות פירעון.
במבט לאחור ניתן לראות כי הבנק רשם הצלחות לא מבוטלות לאורך השנים הללו. תשואות האג"ח ל-10 שנים באיטליה וספרד ששייטו מעל 7%, נסחרות כיום בפחות מ-2.5%. אפילו היוונים לאחר תוכנית הסדר חוב יכולים כיום לגייס חוב ל-10 שנים בתשואה של 5.73%.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק אף הצליח לבצע פחות לאירו למול הדולר בכ-6.5% מאז חודש מאי האחרון, פיחות התומך בייצוא ממדינות היבשת לארה"ב ולאסיה. הפיחות באירו הגיע אחרי עוצמה שהפגין המטבע ביחס לדולר האמריקאי במהלך השנה האחרונה.
המשקים באירופה מסרבים להתאושש
למרות הצלחות אלו, המשקים האירופים מסרבים להתאושש. האבטלה בגוש נותרה גבוהה ברמה של 11.5%. קצב האינפלציה השנתי כמעט ונעצר ועומד על 0.3% בלבד. הכלכלה הגרמנית התכווצה ברבעון ברבעון האחרון בכ-0.2%-, הכלכלה הצרפתית בקיפאון עם צמיחה של 0% ואיטליה נפלה חזרה למיתון לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.
לאור התפשטות מחודשת של האטה כלכלית ברחבי גוש האירו הולכים וגוברים הקולות הקוראים לבנק המרכזי האירופי להודיע השבוע על מהלך הרחבה כמותית בדומה לזה שנעשה בשנים האחרונות בארה"ב, אנגליה ויפן. מהלך ההרחבה הכמותית יכול להתבצע דרך רכישת אג"ח ממשלות אירופה כדי להוריד את תשואותיהן ולהקל עוד יותר את תנאי האשראי, אך חשוב לציין כי כבר היום התשואות ברחבי גוש האירו נמוכות מאוד! אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים נסחרות בתשואה של 0.9% בלבד, אג"ח ממשלת הולנד לתקופה דומה נסחרות ב-1.05% ואג"ח ממשלת צרפת יניבו לתקופה זו רק 1.25%.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
במילים פשוטות, מדינות רבות באירופה יכולות לגייס היום כסף כמעט בחינם. מכאן שה-ECB יתקשה לתרץ מהלך שכזה בניסיון להקל את תנאי האשראי ואם אכן יכריז על תוכנית הקלה כמותית שכזו, תכליתה תהיה אחת ויחידה פשוט להדפיס כסף, כיון שלא נותר כבר הרבה מה לעשות.
התפשטות ההאטה למדינות רבות ברחבי הגוש משמעותה שהבנק לא צריך לשמור על סלקטיביות בהחלטה אילו אג"ח של אילו מדינות כדאי לרכוש, כיון שכמעט בכולן המצב הכלכלי הולך ומתדרדר בהתמדה.
ההשפעות של הרחבה כמותית
ההשפעה של מהלך כזה על שוקי המניות ברחבי העולם צפויה להיות חיובית. שוקי המניות בגוש האירו נתמכים בשנים האחרונות בין השאר הודות להקלות הכמותיות בארה"ב ויפן. כסף חם ממדינות אלו המחפש אחר תשואה זלג גם למדדי המניות באירופה. להקלה כמותית בגוש האירו יכולה להיות השפעה דומה בכיוון ההפוך. ביכולתה לתמוך הן בשוקי המניות באירופה, אך גם בארה"ב לדוגמא, הנמצאת על סף סיום תוכנית ההרחבה הכמותית שלה בחודשים הקרובים, וזאת כאשר כסף עודף מאירופה ימצא דרכו לשווקים האמריקאים.
במידה ואכן תצא לפועל תוכנית הקלה כמותית בגוש האירו בזמן הקרוב, הסבירות להמשך עליות בשוקי המניות תעלה ומשחק הכיסאות המוזיקליים בשווקים צפוי להימשך.
- 1.בלה בלה בלה (ל"ת)מנהל השקעות עאלק. 03/09/2014 09:26הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
