כך תשפיע הרחבה כמותית באירופה על שוקי המניות בעולם
הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) מנסה כבר תקופה ארוכה להוציא את כלכלות אירופה מהדשדוש המתמשך אליו נכנסו בעקבות משבר החוב לפני כשנתיים. הצעדים שננקטו עד כה לא נשאו פירות משמעותיים וההאטה החלה להתפשט גם לכלכלות גרמניה וצרפת הנמצאות בלב האיחוד המוניטרי.
עם כניסתו של מריו דראגי לתפקיד נשיא הבנק המרכזי האירופי בנובמבר 2011 החל הבנק במהלך הדרגתי אך קבוע של הורדת שיעור הריבית מ1.5% ועד לרמה מזערית של 0.15%. מהלך זה הגיע באיחור ניכר ביחס לבנק הפדרלי בארה"ב, אשר הוריד את הריבית לרמה של 0.25% עוד ב-2009 והצליח להחליש את הדולר מול מרבית המטבעות בעולם. ה-ECB הנהיג אף לאחרונה ריבית שלילית בשיעור של 0.1%- עבור הבנקים המפקידים את כספם למשמרת אצל הבנק המרכזי.
הבנק הוציא לפועל במהלך השנים האחרונות גם מספר תוכניות LTRO שנועדו להזרים כסף נוסף למערכת הפיננסית האירופית על ידי מתן הלוואות לבנקים ברחבי היבשת. בשיאו של משבר החוב ב-2011-2012 רכש הבנק גם איגרות חוב של מדינות הגוש כמו איטליה, ספרד ויוון וכל זאת בניסיון לעצור את סחף עליית התשואות שאיים להכניס מדינות אלה לחדלות פירעון.
במבט לאחור ניתן לראות כי הבנק רשם הצלחות לא מבוטלות לאורך השנים הללו. תשואות האג"ח ל-10 שנים באיטליה וספרד ששייטו מעל 7%, נסחרות כיום בפחות מ-2.5%. אפילו היוונים לאחר תוכנית הסדר חוב יכולים כיום לגייס חוב ל-10 שנים בתשואה של 5.73%.
- ברבור שחור אירופאי: משבר החוב חוזר?
- רעידת אדמה פוליטית בצרפת, המדדים באירופה נופלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק אף הצליח לבצע פחות לאירו למול הדולר בכ-6.5% מאז חודש מאי האחרון, פיחות התומך בייצוא ממדינות היבשת לארה"ב ולאסיה. הפיחות באירו הגיע אחרי עוצמה שהפגין המטבע ביחס לדולר האמריקאי במהלך השנה האחרונה.
המשקים באירופה מסרבים להתאושש
למרות הצלחות אלו, המשקים האירופים מסרבים להתאושש. האבטלה בגוש נותרה גבוהה ברמה של 11.5%. קצב האינפלציה השנתי כמעט ונעצר ועומד על 0.3% בלבד. הכלכלה הגרמנית התכווצה ברבעון ברבעון האחרון בכ-0.2%-, הכלכלה הצרפתית בקיפאון עם צמיחה של 0% ואיטליה נפלה חזרה למיתון לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.
לאור התפשטות מחודשת של האטה כלכלית ברחבי גוש האירו הולכים וגוברים הקולות הקוראים לבנק המרכזי האירופי להודיע השבוע על מהלך הרחבה כמותית בדומה לזה שנעשה בשנים האחרונות בארה"ב, אנגליה ויפן. מהלך ההרחבה הכמותית יכול להתבצע דרך רכישת אג"ח ממשלות אירופה כדי להוריד את תשואותיהן ולהקל עוד יותר את תנאי האשראי, אך חשוב לציין כי כבר היום התשואות ברחבי גוש האירו נמוכות מאוד! אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים נסחרות בתשואה של 0.9% בלבד, אג"ח ממשלת הולנד לתקופה דומה נסחרות ב-1.05% ואג"ח ממשלת צרפת יניבו לתקופה זו רק 1.25%.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
במילים פשוטות, מדינות רבות באירופה יכולות לגייס היום כסף כמעט בחינם. מכאן שה-ECB יתקשה לתרץ מהלך שכזה בניסיון להקל את תנאי האשראי ואם אכן יכריז על תוכנית הקלה כמותית שכזו, תכליתה תהיה אחת ויחידה פשוט להדפיס כסף, כיון שלא נותר כבר הרבה מה לעשות.
התפשטות ההאטה למדינות רבות ברחבי הגוש משמעותה שהבנק לא צריך לשמור על סלקטיביות בהחלטה אילו אג"ח של אילו מדינות כדאי לרכוש, כיון שכמעט בכולן המצב הכלכלי הולך ומתדרדר בהתמדה.
ההשפעות של הרחבה כמותית
ההשפעה של מהלך כזה על שוקי המניות ברחבי העולם צפויה להיות חיובית. שוקי המניות בגוש האירו נתמכים בשנים האחרונות בין השאר הודות להקלות הכמותיות בארה"ב ויפן. כסף חם ממדינות אלו המחפש אחר תשואה זלג גם למדדי המניות באירופה. להקלה כמותית בגוש האירו יכולה להיות השפעה דומה בכיוון ההפוך. ביכולתה לתמוך הן בשוקי המניות באירופה, אך גם בארה"ב לדוגמא, הנמצאת על סף סיום תוכנית ההרחבה הכמותית שלה בחודשים הקרובים, וזאת כאשר כסף עודף מאירופה ימצא דרכו לשווקים האמריקאים.
במידה ואכן תצא לפועל תוכנית הקלה כמותית בגוש האירו בזמן הקרוב, הסבירות להמשך עליות בשוקי המניות תעלה ומשחק הכיסאות המוזיקליים בשווקים צפוי להימשך.
- 1.בלה בלה בלה (ל"ת)מנהל השקעות עאלק. 03/09/2014 09:26הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.