CALANDER TRADING: לבחור השקעות ע"פ לוח השנה

יוני ברעם, מנהל חדר מסחר מיטב דש טרייד, מתייחס לכדאיות ההשקעה בשוק ההון על פי החלטה קלאנדרית
יוני ברעם |

לעיתים נדמה שמספר אסכולות המשקיעים בשוק ההון גדול כמספר המשקיעים עצמם, אבל בניגוד לשיטות המפורסמות של ניתוח טכני או השקעה פונדימנטלית, השקעה על פי לוח השנה נותרה די עלומה לקהל הרחב.

למרות ששוק ההון הוא שוק דינמי, משקיעים אלו מנסים לחזות אפקטים כלכליים בעלי קורולציה ללוח השנה, בניסיון לתזמן את השוק במטרה לתשואה עודפת ("להכות את המדד"). אסטרגיות השקעה אלו יכולות להיות לטווח קצר או ארוך, בניסיון לנצל התנהגויות שונות לכאורה של שוקי ההון החל מרמת היום בשבוע, החודש בשנה או רמת השנה בשלבים השונים של מחזור העסקים.

לאורך השנים נחשפתי להרבה כללים ואימרות שונות בנוגע להשקעה בשוק ההון ע"פ לוח השנה. חלקן מבוססות סטטיסטית וחלקן מהוות ככללי אצבע, כגון "השוק תמיד עולה בחול המועד", או "מדד המעו"ף תמיד מסיים חיובי בראש חודש". אחת מהאמרות הידועות ביותר בשוק ההון לגבי תזמון השקעה בשוק המניות ע"פ לוח השנה, הוא אינדיקטור ליל כל הקדושים (Halloween indicator), אותו ניתן לתמצת במשפט אחד sell in May and go away.

באסטרטגיה זו מנסים לקבע חלק מהתשואות על ידי מכירה של מניות והקטנת החשיפה לשוקים לפני תקופת הקיץ והחגים (או ליתר דיוק מתחילת מאי ועד ליל כל הקדושים בסוף אוקטובר) הנחשבת כתקופה קשה יותר למניות. למרות שאסטרטגיה זו נשמעת כפשטנית מדי או אפילו כאמונה תפלה היא נושאת עימה הרבה קבלות. החל מ-1950 ועד היום מדד הדאו ג'ונס רשם תשואה ממוצעת של 0.3% בלבד בחודשים מאי עד אוקטובר לעומת 7.5% תשואה ממוצעת בשאר חודשי השנה.

משקיעים באסטרטגיות של לוח השנה ינסו להכות את השוק על ידי יציאה בתקופת ה"רעות" ולהכנס בתקופות ה"טובות". בין אם זה נובע מביצוי עסקאות הרבות לקראת סוף שנה קלנדרית לצרכי מס או מזרימת ההון לקראת חודשי החורף הקרים המספרים, קורולציה זו של שוקי ההון לחודשי השנה היא אחת מהדוגמאות הידועות לאפקט לוח השנה.

בכל מקרה, לא הייתי ממהר לשים תזכורות לשנה הקרובה להוראות המסחר שלי. כפי שכל מי שניסה לקנות מניה במחיר הנמוך היומי ולמכור אותה במחיר הכי גבוה יודע- כל ניסיון לתזמן את השוק על בסיס קבוע הוא חסר סיכוי. עכשיו כששנה חדשה של השקעות עומדת בפתח, נראה שמי שהשקיע במדד המעו"ף והנאסד"ק הצליח לרשום בחודשיים האחרונים של השנה תשואות נאות של 3.2% ו-6.6% בהתאמה.

לעומת זאת מי שלא יצא מהשוק במאי רשם עד סוף השנה תשואות של 10.4% ו-26.6% בשני המדדים בהתאמה. אז יש כאלו שגידו ש-2013 היא היוצא מן הכלל, אבל לדעתי זה יותר מורכב מזה. במבט לאחור כולנו יכולים להסביר מדוע השוק ירד או עלה, אבל האמת היא שגם ליועצים ומנהלי התיקים הגדולים קשה מאוד לזהות מגמות בשוק בזמן התהוותם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

היום, כשהמעו"ף עומד על 1300 נקודות קשה לזכור שרק באוגוסט, לפני כחצי שנה, רוחות המלחמה שנשבו מסוריה שלחו אותו לנמוך השנתי שלו, באזור 1150 נקודות. בדיעבד כולנו חכמים, אבל בנקודת זמן ההיא בסוף אוגוסט סביר להניח שמעט מהמשקיעים (ישראלים וזרים) האמינו שעד סוף השנה מדד המעו"ף יתאושש ויספיק לרשום עליות של כ-20%.

מחקרים אמפירים מהשנים האחרונות מראים שגם כאשר בשוק יש מהלך עליות מתמשך של מספר חודשים - אחוז גדול מהעליות מתבצעות בזמן קצר מאוד. לכן סביר להניח שמי שחיכה על הקווים - פספס אותן. אני מאמין שחשוב לזכור - בחיים הכל לא שחור או לבן, וכך גם באסטרגיות השקעה, זה לא תמיד הכל או לא כלום. בהינתן פרופיל וטווח ההשקעה אישי רצוי תמיד לשמור על חשיפה מסוימת לשווקים השונים. גם אני גיבשתי לאורך השנים מספר תובנות לגבי התנהגות השוק, אך למרות הניסיון והסטטיסטיקות תשואה עודפת משיגים ע"י בחירת מושכלת של ני"ע אפיקי השקעה והתנהלות כלכלית נכונה, ולא ע"י תיזמון השוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.