CALANDER TRADING: לבחור השקעות ע"פ לוח השנה
לעיתים נדמה שמספר אסכולות המשקיעים בשוק ההון גדול כמספר המשקיעים עצמם, אבל בניגוד לשיטות המפורסמות של ניתוח טכני או השקעה פונדימנטלית, השקעה על פי לוח השנה נותרה די עלומה לקהל הרחב.
למרות ששוק ההון הוא שוק דינמי, משקיעים אלו מנסים לחזות אפקטים כלכליים בעלי קורולציה ללוח השנה, בניסיון לתזמן את השוק במטרה לתשואה עודפת ("להכות את המדד"). אסטרגיות השקעה אלו יכולות להיות לטווח קצר או ארוך, בניסיון לנצל התנהגויות שונות לכאורה של שוקי ההון החל מרמת היום בשבוע, החודש בשנה או רמת השנה בשלבים השונים של מחזור העסקים.
לאורך השנים נחשפתי להרבה כללים ואימרות שונות בנוגע להשקעה בשוק ההון ע"פ לוח השנה. חלקן מבוססות סטטיסטית וחלקן מהוות ככללי אצבע, כגון "השוק תמיד עולה בחול המועד", או "מדד המעו"ף תמיד מסיים חיובי בראש חודש". אחת מהאמרות הידועות ביותר בשוק ההון לגבי תזמון השקעה בשוק המניות ע"פ לוח השנה, הוא אינדיקטור ליל כל הקדושים (Halloween indicator), אותו ניתן לתמצת במשפט אחד sell in May and go away.
באסטרטגיה זו מנסים לקבע חלק מהתשואות על ידי מכירה של מניות והקטנת החשיפה לשוקים לפני תקופת הקיץ והחגים (או ליתר דיוק מתחילת מאי ועד ליל כל הקדושים בסוף אוקטובר) הנחשבת כתקופה קשה יותר למניות. למרות שאסטרטגיה זו נשמעת כפשטנית מדי או אפילו כאמונה תפלה היא נושאת עימה הרבה קבלות. החל מ-1950 ועד היום מדד הדאו ג'ונס רשם תשואה ממוצעת של 0.3% בלבד בחודשים מאי עד אוקטובר לעומת 7.5% תשואה ממוצעת בשאר חודשי השנה.
- מיומנו של יועץ השקעות - טעויות שמשקיעים עושים
- יש לי כסף פנוי - להשקיע או להחזיר משכנתא?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים באסטרטגיות של לוח השנה ינסו להכות את השוק על ידי יציאה בתקופת ה"רעות" ולהכנס בתקופות ה"טובות". בין אם זה נובע מביצוי עסקאות הרבות לקראת סוף שנה קלנדרית לצרכי מס או מזרימת ההון לקראת חודשי החורף הקרים המספרים, קורולציה זו של שוקי ההון לחודשי השנה היא אחת מהדוגמאות הידועות לאפקט לוח השנה.
בכל מקרה, לא הייתי ממהר לשים תזכורות לשנה הקרובה להוראות המסחר שלי. כפי שכל מי שניסה לקנות מניה במחיר הנמוך היומי ולמכור אותה במחיר הכי גבוה יודע- כל ניסיון לתזמן את השוק על בסיס קבוע הוא חסר סיכוי. עכשיו כששנה חדשה של השקעות עומדת בפתח, נראה שמי שהשקיע במדד המעו"ף והנאסד"ק הצליח לרשום בחודשיים האחרונים של השנה תשואות נאות של 3.2% ו-6.6% בהתאמה.
לעומת זאת מי שלא יצא מהשוק במאי רשם עד סוף השנה תשואות של 10.4% ו-26.6% בשני המדדים בהתאמה. אז יש כאלו שגידו ש-2013 היא היוצא מן הכלל, אבל לדעתי זה יותר מורכב מזה. במבט לאחור כולנו יכולים להסביר מדוע השוק ירד או עלה, אבל האמת היא שגם ליועצים ומנהלי התיקים הגדולים קשה מאוד לזהות מגמות בשוק בזמן התהוותם.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
היום, כשהמעו"ף עומד על 1300 נקודות קשה לזכור שרק באוגוסט, לפני כחצי שנה, רוחות המלחמה שנשבו מסוריה שלחו אותו לנמוך השנתי שלו, באזור 1150 נקודות. בדיעבד כולנו חכמים, אבל בנקודת זמן ההיא בסוף אוגוסט סביר להניח שמעט מהמשקיעים (ישראלים וזרים) האמינו שעד סוף השנה מדד המעו"ף יתאושש ויספיק לרשום עליות של כ-20%.
מחקרים אמפירים מהשנים האחרונות מראים שגם כאשר בשוק יש מהלך עליות מתמשך של מספר חודשים - אחוז גדול מהעליות מתבצעות בזמן קצר מאוד. לכן סביר להניח שמי שחיכה על הקווים - פספס אותן. אני מאמין שחשוב לזכור - בחיים הכל לא שחור או לבן, וכך גם באסטרגיות השקעה, זה לא תמיד הכל או לא כלום. בהינתן פרופיל וטווח ההשקעה אישי רצוי תמיד לשמור על חשיפה מסוימת לשווקים השונים. גם אני גיבשתי לאורך השנים מספר תובנות לגבי התנהגות השוק, אך למרות הניסיון והסטטיסטיקות תשואה עודפת משיגים ע"י בחירת מושכלת של ני"ע אפיקי השקעה והתנהלות כלכלית נכונה, ולא ע"י תיזמון השוק.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7