פרארי
צילום: פרארי

רכב של 4 מיליון דולר ואיך זה משפיע על מניית פרארי?

למרות ירידה במסירות בסין וירידה במניה, המודל החדש F80 במחיר של 4 מיליון דולר - שכבר נמכר מראש בכל 799 יחידותיו - עשוי להוות 20% מרווחי החברה ולהניע את מניית פרארי לעליות עד 30%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פרארי רכבים

פרארי, יצרנית הרכב האיטלקית המפורסמת, נמצאת בתקופה מעניינת. בעוד שמניית החברה עלתה בכמעט 28% בשנת 2024, בחודשים האחרונים נרשמה ירידה של 13% מאז סוף אוגוסט, מה שמעלה שאלות לגבי מצבה של החברה.  אולם, המודל החדש F80 מספק סיבה לאופטימיות. הרכב החדש, שהוצג באוקטובר, צפוי להיות גורם משמעותי בהמשך הצמיחה של החברה.

בהשוואה למותגי יוקרה אחרים, פרארי דווקא מציגה ביצועים מרשימים. בעוד שחברות כמו LVMH ו-Kering חוו ירידות משמעותיות של 21% ו-45% בהתאמה, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 21%, פרארי מצליחה לשמור על יציבות יחסית.

אחד היתרונות המשמעותיים של פרארי הוא החשיפה המוגבלת שלה לשוק הסיני. בתשעת החודשים הראשונים של 2024, רק 8% מהמשלוחים של החברה הגיעו לסין, טאיוואן והונג קונג. זאת בהשוואה למרצדס, שם השוק הסיני מהווה 35% מהמכירות. למרות שהמשלוחים לסין ירדו ב-22% השנה, הצמיחה במכירות באזורים אחרים פיצתה על כך. פרארי נכנסה לשוק הסיני רק ב-1992, והחברה מאמינה שהצרכנים בסין עדיין זקוקים לזמן נוסף כדי להכיר את המותג לעומק.

 

האסטרטגיה של פרארי

האסטרטגיה של פרארי תמיד הייתה לשמור על בלעדיות ונדירות. מייסד החברה, אנצו פרארי, נהג לומר שהוא תמיד יספק מכונית אחת פחות מהביקוש בשוק, גישה שעזרה לשמר את היוקרה של המותג לאורך השנים.

החשיפה המוגבלת לשוק הסיני יכולה להיות חרב פיפיות. אם הכלכלה הסינית תתאושש בעקבות צעדי התמריץ של הממשלה, פרארי עלולה למצוא את עצמה מפגרת אחרי המתחרים שלה בשוק זה. המכפיל של מניית פרארי עומד על 48, גבוה מהמתחרים שלה. למרות שהמניה ירדה בנובמבר, גם לאחר תוצאות טובות ברבעון השלישי, המשקיעים כבר התרגלו לביצועי יתר ועיקר הירידה נבעה מציפייה להעלאת תחזיות שלא התממשה.

 

4 מיליון דולר ליחידה

הרכב החדש של פרארי, ה-F80, שהוצג באוקטובר, הוא רכב יוצא דופן עם מהירות מקסימלית של כמעט 354 קמ"ש והאצה מ-0 ל-200 קמ"ש בפחות משש שניות. המנוע שלו מבוסס על טכנולוגיה מפורמולה 1.

קיראו עוד ב"גלובל"

כל 799 היחידות המתוכננות של ה-F80 כבר נמכרו מראש, והמשלוחים צפויים להתחיל בסוף השנה הבאה. במחיר של כמעט 4 מיליון דולר ליחידה, ההשפעה על התוצאות הכספיות צפויה להיות משמעותית. האנליסטים צופים שהרווח למניה יגדל ב-10% ל-8.89 אירו בשנת 2025. המרווחים על ה-F80 צפויים להיות הגבוהים ביותר בקטגוריית המוצרים של פרארי.

בוול-סטריט מעריכים שלמרות שה-F80 יהווה רק 2% מהיחידות הנמכרות, הוא עשוי לתרום עד 20% מהרווח הכולל של החברה. הביקוש הגבוה לרכב מדגיש את כוח התמחור היוצא דופן של פרארי ואת הנאמנות של בסיס הלקוחות שלה. זה גם מראה שהחברה ממשיכה להתחמק מההאטה שפוגעת ביצרני רכב ומותגי יוקרה אחרים.

מחצית מהאנליסטים המסקרים את מניית פרארי ממליצים עליה בקנייה, ורק 8% ממליצים על מכירה. חלק מהאנליסטים אף צופים אפסייד של עד 30% במחיר המניה. על אף שרכישת ה-F80 עצמו נשארת חלום רחוק עבור רוב האנשים, השקעה במניית פרארי עשויה להיות האפשרות הטובה ביותר ליהנות מההצלחה של החברה.

 

התוצאות לרבעון השלישי

פרארי הציגה תוצאות מעורבות בדוחותיה האחרונים, כאשר החברה רשמה הכנסות של 1.64 מיליארד אירו, עלייה של 7% בהשוואה ל-1.54 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, כמות מסירות הרכב ירדה ב-2%, כאשר החברה מסרה 3,383 רכבים לעומת 3,459 ברבעון המקביל.

למרות הירידה במסירות, פרארי הצליחה להציג צמיחה ברווחיות. הרווח הנקי למניה עלה ב-14% והסתכם ב-2.08 אירו למניה, בהשוואה ל-1.82 אירו ברבעון המקביל. נתון זה מדגיש את יכולת החברה לשמור על מרווחים גבוהים גם בתקופות של האטה במסירות. הנתון המדאיג ביותר בדוח היה הירידה החדה במסירות באסיה. בסין, הונג קונג וטאיוואן נרשמה צניחה של 29% במסירות הרכב, מ-395 ל-281 יחידות. ירידה זו משקפת מגמה רחבה יותר של התמתנות בביקושים למוצרי יוקרה באסיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.