לקראת הורדת הריבית בארה"ב - המשקיעים בדילמה
בשנים האחרונות, שוק הפיקדונות (CDs) חווה פריחה חסרת תקדים. משקיעים רבים נהנו מתשואות מרשימות של 5% ומעלה, מה שהוביל להשקעות שיא של 2.9 טריליון דולר בפיקדונות. אולם, עם הצפי לירידה בשיעורי הריבית, המשקיעים ניצבים כעת בפני אתגר חדש: כיצד להשקיע מחדש את כספם כאשר הפיקדונות שלהם נפרעים.
הפדרל ריזרב צפוי להתחיל להוריד את הריבית בספטמבר, עם קיצוץ ראשוני של 0.25 או 0.5 נקודות אחוז. למרות שזה נשמע מינורי, התחזיות מצביעות על ירידה משמעותית יותר של כ-2 נקודות אחוז במהלך השנה הקרובה. זה יוצר דילמה עבור המשקיעים שהתרגלו לתשואות גבוהות: האם להישאר עם פקדונות לטווח קצר או לחפש אלטרנטיבות.
אחת האפשרויות העומדות בפני משקיעים היא פשוט לגלגל את הפיקדון הקיים. זו יכולה להיות אסטרטגיה טובה עבור אלה שהפיקדון שלהם נפרע בחודשים הקרובים, שכן התשואות עדיין צפויות להיות גבוהות מהאינפלציה (כ-2.9%). עם זאת, חשוב להיות ערניים: בעוד שישנם פיקדונות המציעים 5% או יותר, הממוצע הארצי בארה"ב לפיקדון שנתי הוא מתחת ל-2%.
עבור אלה שמוכנים לקחת סיכון מחושב, השקעה בפיקדונות ארוכי טווח של 3 או 5 שנים יכולה להיות אטרקטיבית. פיקדונות אלה מציעים כעת תשואות של 4.5% עד 4.7% לתקופה של 3 שנים, ו-4.25% עד 4.5% לתקופה של 5 שנים. היתרון הברור הוא נעילת שיעורי ריבית גבוהים לתקופה ארוכה, אך החיסרון הוא חוסר הגמישות במקרה של עליית ריבית או צורך בנזילות.
- למה לשים כסף בפיקדון? הנה אלטרנטיבה מעניינת
- ביט רוצה שתשאירו את הכסף אצלה: פיקדון חדש בריבית של 4% לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אסטרטגיה מעניינת נוספת היא יצירת "סולם פיקדונות". זו שיטה שבה המשקיע מחלק את כספו באופן שווה לכמה פיקדונות עם מועדי פירעון שונים, למשל 6 חודשים, שנה, 18 חודשים ושנתיים. כאשר הפיקדון הקצר ביותר מגיע לפירעון, המשקיע יכול להחליט אם להוציא את הכסף או להשקיע אותו מחדש בפיקדון ארוך יותר. שיטה זו מאפשרת גמישות ונזילות חלקית, תוך שמירה על תשואות אטרקטיביות.
לבסוף, אפשרות שכדאי לשקול היא השקעה באגרות חוב ממשלתיות או בקרנות אג"ח. למרות שהתשואה הישירה עשויה להיות נמוכה יותר (כ-3.8% לאגרות חוב ממשלתיות ל-3 שנים), יש להן יתרונות משמעותיים. בניגוד לפיקדונות, אגרות חוב ניתנות למכירה לפני מועד הפירעון, מה שמעניק גמישות רבה יותר. יתרה מזאת, עם הציפייה לירידת שערי הריבית, ערכן של אגרות החוב עשוי לעלות, מה שיכול להוביל לתשואה כוללת גבוהה יותר. לדוגמה, קרן הסל ISHARES 3-7 YEAR TREASURY BOND ETF iShares 3-7 Year Treasury Bond ETF הניבה תשואה כוללת של 6.8% בשנה האחרונה, כולל תשואה ורווחי הון.
- 1.מדוע לא מוזכרת אפשרות מעבר למניות ? (ל"ת)אריק 01/09/2024 21:41הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
