ניקיי 225: סוף סוף חוזר לרמות השיא של לפני 34 שנה
בשבוע שעבר הצגנו כאן את אחד המדדים הגרועים בשנים האחרונות, מדד ההאנג סנג מהונג קונג. השבוע נעבור לאחד הטובים, שאף הוא מגיע מהמזרח הרחוק, מדד הניקיי 225 – המדד המוביל בשוק המניות היפני, והמדד הוותיק ביותר של מניות אסייתיות.
מאפיינים וקריטריונים
החברה המנהלת את המדד עבור בורסת טוקיו היא היא Nihon Keizai Shimbun. משקל המניות במדד נקבע על פי מחיר המניה, בדומה לדאו ג'ונס, ובשונה מרוב המדדים המרכזיים שפועלים בשיטת שווי השוק או שווי השוק של המניות החופשיות. הוא גם נקרא בעבר ניקיי דאו ג'ונס סטוק אברג' (עד שנת 1985). זה לא הדבר יוצא הדופן היחידי במדד הזה כפי שנראה בהמשך.
המניות הנבחרות למדד הן מניות בלו צ'יפ, כלומר המניות הגדולות היציבות והרווחיות של שוק המניות היפני. בשוק הבנלאומי החברות הללו מוכרות בעיקר כמותגים חזקים בתחום הרכב, האלקטרוניקה ועוד - שמות כמו סוני, ניסן, הונדה, או קנון וכדו'. ההחלטה בנוגע להרכב המדד, כלומר אלו מניות יכנסו או יצאו ממנו, מתקבלת מדי שנה בספטמבר. מנהלי המדד שואפים לייצג את הכלכלה היפנית בכללותה.
המדד המתחרה הוא מדד ה-TOPIX שנבנה בצורה המקובלת יותר לפי שווי שוק המניות, וכולל את כל המניות שנסחרות בבורסה בטוקיו.
היסטוריה יוצאת דופן
ההתנהגות ההיסטורית של המדד שונה מאד ממדדים מקבילים, לפחות ב-40 השנים האחרונות. על פי רוב המדדים נעים בין תקופות שפל וגאות במחזורים של מספר שנים בודדות, ובדרך כלל לאורך זמן עולים בשיעור ממוצע של 7% עד 11% בשנה, מי יותר ומי פחות. מדד הניקיי התנהג כמדד רגיל למדי עד שנות השמונים של המאה הקודמת. אז זינק המדד בחדות בבועת הנכסים היפנית, והגיע לשיא בסוף דצמבר של שנת 1989. המסכים הראו 38,957.87 נקודות בסוף היום המסחר האחרון של אותה שנה, לאחר שזינק ב-600% לאורך העשור.- הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
- סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן הוא החל לרדת בהתמדה, עד לרמת שפל של 6995 נקודות באוקטובר של שנת 2008 – 19 שנה לאחר השיא. גם בשנים שלאחר 2008 הוא דשדש באזור ה-8000 נקודות, עד שהחל לטפס בצורה מעט יותר עקבית החל משנת 2013. רק לפני ימים ספורים, ב-22 בפברואר של שנת 2024, הוא שבר את השיא של שנת 1989, כ-34 שנים מאוחר יותר. כאמור, קשה מאד למצוא דוגמה נוספת למדד שהיה מתחת לשיא במשך זמן כה ארוך.
עוד מאפיין ייחודי למדד היפני הוא העובדה שהוא הושפע במשך השנים בצורה מכריעה מפעילות הבנק המרכזי היפני. הבנק המרכזי ביפן, בשיתוף פעולה עם הממשלות השונות, נוקט במשך שנים ארוכות במדיניות מרחיבה מוניטרית ופיסקלית יוצאת הדופן, שכוללת ריבית אפסית, שליטה בעקומת התשואות ומדיניות פיסקלית של חוב גבוה מאד ותמריצים ממשלתיים. כל זאת כדי להתמודד עם העדר הצמיחה במדינה המזדקנת. כחלק מהפעילות הזו הזו נקט הבנק מאז דצמבר 2010 גם במדיניות של רכישת תעודות סל על מדד הניקיי ומדדים נוספים בשוק המניות היפני (בעיקר מדד הטופיקס). הבנק מתערב בימים בהם נרשמות ירידות בשוק בתחילת המסחר היומי, ובכך תומך בשוק המניות היפני המדוכדך ולא נותן לו להמשיך ליפול.
התוכנית הואצה בשנת 2013 ויש המייחסים לה את הראלי במניות היפניות בין שנת 2013 לשנת 2017. בסוף התקופה הבנק החזיק בכ-75% מהיחידות בכל קרנות הסל היפניות והיה בין 10 המחזיקים הגדולים בכ-90% מהמניות במדד הניקיי 225, בסוג של הלאמה מוזרה של שוק המניות היפני. תוכנית הרכישות נמשכה גם בשנים שלאחר מכן, וההערכות מדברות על רכישות שנתיות של בין 4 ל-7 טריליון ין (27 עד 47 מיליארד דולר) לשנה בשנים 2017 - 2020. בשנת 2021 החלה ירידה ברכישות עקב שינוי באסטרטגיה שקבע שרק בימים של ירידות חדות הבנק יתערב במסחר. לבנק ישנה תוכנית למכירה חוזרת של המניות בקצב של כ-200 – 300 מיליארד ין בשנה עד שנת 2025 נכון לעכשיו. עד כה בשנת 2024 הבנק המרכזי לא קנה תעודות סל כלל.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
עקב התוכנית הזו הערכות בלתי רשמיות מדברות על כך שבשנת 2023, הבנק סוף סוף מכר יותר מניות מאשר קנה. על פי הערכות נמכרו יחידות השתתפות בתעודות הסל בשיעור של כ-300 מיליארד ין לעומת רכישות של כ-210 מיליארד. הגורם לכך היה הביצועים הטובים של המדד (עליה של כ-28%), שתודלקו בעיקר על ידי משקיעים זרים, כך שלא היה צורך עוד ברכישות של הבנק המרכזי כדי לתמוך בשוק. למרות המכירות ערך תעודות הסל שבמאזני הבנק המרכזי מזנק עקב עליית מחירי המניות היפניות בחודשים האחרונים. כעת הוא מגיע לשיא של כ-70 טריליון ין (קרוב לחצי טריליון דולר), מתוכם 32 טריליון ין של רווחים לא ממומשים. הבנק הוא עדיין מחזיק המניות היפניות הגדול ביותר. הבעיה של הבנק המרכזי היא שהוא לא כל כך יודע איך לחזור לנורמליות ולצאת מהאחזקה הזו. יש המדברים על חלוקת המניות לאזרחי יפן.
סקטורים ומניות מרכזיות
נכון לסוף שנת 2023 הסקטור המשמעותי ביותר במדד הוא הטכנולוגיה עם 24%, לאחריו צרכנות מחזורית עם 21% ותעשייה עם 18%. הסקטורים הקטנים ביותר הם תשתיות ואנרגיה עם כמה עשיריות אחוז בודדות (יפן לא מייצרת אנרגיה בעצמה אלא מייבאת אנרגיה מרחבי העולם).
המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד היא חברת Fast Retailing חברת קמעונאות יפנית עם כמעט 11%. ולאחריה Tokio Electron עם 9%. שאר המרכיבים עם פחות מ-5% נזכיר שוב שהמשקל במדד הוא לא על פי גודל החברה אלא על פי מחיר המניה. לכן ענקית כמו טויטה ששווה יות מפי 10 מהחברות הנ"ל עם משקל של רק 1.5%.
ביצועים
השנה האחרונה הייתה מצויינת עבור המדד, בעיקר עקב התעניינות מחודשת בשוק הבנלאומי במניות היפניות. לאחרונה פרסמה ברקשייר האת'וואי שהיא משקיעה ב-10 מניות יפניות, וכעת היא כבר מורווחת על ההשקעה בכ-55%.
לקריאה נוספת על העניין הגובר שוק המניות היפני:
>>> בלקרוק נותנת משקל יתר לשוק היפני: למרות השיא של הניקיי, יש לאן לעלות
>>> הניקיי בשיא של 34 שנה - מה הסוד של כלכלת יפן?
>>> וורן באפט החזיר את עניין המשקיעים ביפן, האם זה ימשך גם ב-2024?
>>> הניקיי היפני בשיא של 33 שנה - ולא רק בגלל באפט
>>> לאן הולכת כלכלת יפן והאם כדאי להשקיע בין היפני?
כעת יפן היא המדינה עם ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר האת'וואי מלבד ארצות הברית. יש לציין עם זאת שהתשואה מושפעת מאד משערי החליפין של הין שנחלש מול הדולר בשנים האחרונות, כך שהתשואה הדולרית (וגם השקלית) נמוכה יותר מהמצויין בטבלה שלפניכם:
- 3.הוא גבוהה 01/03/2024 16:50הגב לתגובה זולחכות לנפילות
- 2.משקיע סוג ז 01/03/2024 11:08הגב לתגובה זואז התרסקות המטבע מאזנת את עליית המדד
- 1.0.05 מול 0.55 למה הטמעות? (ל"ת)ביאליק 01/03/2024 05:38הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.14% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
